Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В НДСВ СЕ УЧАТ ДА УПРАВЛЯВАТ

Новото време дойде и за първи път това стана ясно още на 17 юни. Оттогава насам все нови и нови доказателства потвърждават тази констатация. Като се започне от самия характер на Национално движение Симеон Втори като организация и се мине през механизмите за работа на парламентарната група и преструктурирането на държавните институции, за да се стигне до правилата, по които вече се отразява дейността на Министерския съвет.
Последната инициатива на НДСВ от тази седмица е свързана с промяна в законодателните правомощия. Законите трябва да се внасят не от отделни депутати, а от името на парламентарните групи, бе малко стряскащото предложение на шефа на 39-ото Народно събрание Огнян Герджиков. Засега, поради ваканцията на Народното събрание идеята все още няма законодателен характер, и Герджиков я обяви в публичното пространство чрез медиите. Това според него се налагало, тъй като правото на нашите избраници да инициират законопроекти довело до голям брак през последните години.
Депутати от всички групи реагираха остро, защото изтълкуваха думите на професора като заплаха да им бъдат иззети техните функции. Според Янаки Стоилов от Коалиция за България правото на депутатите да предлагат закони е класическо правомощие в една парламентарна република. Синият му колега Йордан Бакалов също определи като нередно такова посегателство.
Идеята да се ограничат функциите на депутатите не нарушавали конституцията. Дали това може да стане само чрез нова нормативна уредба или ще е необходима промяна в основния закон на страната. На тези въпроси юристът Герджиков все още не е отговорил. Основната задача на депутатите е именно да творят закони и тъкмо това е записано в конституцията.
Още при подготовката на правилника за работа на ПГ на НДСВ в него беше пояснено, че всички законопроекти на депутати от групата, както и внасяните от Министерския съвет, включително от министрите на ДПС, ще се обсъждат първо от мнозинството, за да се прецени тяхната целесъобразност и качеството им. Тази клауза отново влиза в противоречие с конституцията, тъй като ограничава в известна степен законодателната инициатива на МС, твърдят запознати. Този текст от правилника на ПГ на царското движение не привлече особено внимание, защото мина на вътрешнопартиен въпрос. Но сега става ясно, че новите управници имат амбицията да наложат вижданията си за законотворчеството в целия парламент. Една от основните идеи на НДСВ още от самото начало беше именно да се въведе цедка при внасянето на проектите, за да не се губело излишно време в пленарна зала за обсъждане на неуместни закони. Правомерно ли да се ограничава кръгът от хора, които да преценява кой проект става и кой не? По какви точно критерии ще се преценява това и дали няма да има користни интереси при определяне на крайното решение? Още повече че и предишните управници от ОДС твърдяха, че самите те най-добре бранят благото на държавата.
Пак по идея на НДСВ към 39-тото Народно събрание предстои да бъде създаден Съвет по законодателство, който ще започне работа през септември. Негов шеф вероятно ще бъде Васил Мръчков, заяви Огнян Герджиков. Мръчков беше главен прокурор непосредствено до промените през 1989 година. Новият орган към парламента ще има консултативни функции и в него ще бъдат поканени да участват видни български юристи извън парламента. Тяхното призвание ще бъде да дават становища доколко внасяните проекти са технически издържани и не противоречат на българското и европейското законодателство. Според депутати от синята парламентарна група това ще доведе до дублиране на основната роля на парламента. Младен Червеняков от Коалиция за България пък приветства идеята, тъй като това щяло да улесни много работата в пленарна зала. Тепърва ще се види какви точно ще бъдат резултатите от дейността на съвета.
Иначе първоначалната идея на царските депутати беше проектозаконите да се дават за широко публично обсъждане на заинтересовани държавни и неправителствени организации, които да вдигнат качеството им.
Наред с нововъведенията на сегашните управници месец и половина след изборите, държавната машина все още се върти на полупразни обороти заради незавършения процес на структуриране на втория ешелон във властта. Не става дума само за излезлите наяве през миналата седмица противоречия с коалиционния партньор на НДСВ - ДПС около назначаването на заместник-министрите и областните управители. Големият проблем пред лидерите на царската група всъщност е как да придаде законова рамка на действията си и как да ги представи така че да предизвикват възможно най-малко несъгласие сред народните избраници. Немаловажна задача е и да не се вдигне много шум в публичното пространство. А това се оказва трудно постижимо заради разнообразието от интереси в ПГ на НДСВ. Другата причина е свързана с липсата на политически опит сред царските хора.
Последният пример за противоречия вътре в ПГ на царското движение беше пак около избора на областните управители. Тогава част от депутатите възроптаха срещу гласуването анблок и срещу одобряването на кандидатурите без да са получили повече информация за тях. По принцип не е необходимо предложенията за областните управители да минават през ПГ, тъй като те са приоритет лично на министър-председателя. Процедурата обаче бе наложена заради изискването в правилника на групата и беше предопределена от факта, че поради липсата на структури на НДСВ депутатите предлагаха претендентите за местните шефове. Така ръководството на царската група в лицето на Пламен Панайотов и лично премиерът Симеон Сакскобургготски попаднаха в капана на собственото си желание хем да демонстрират демократичност хем непременно да прокарат собствената си воля.
На новите управници тепърва им предстои да усвояват както писаните, така и неписаните правила на политиката по простата причина, че почти никой от тях досега не се е занимавал практически с нея. През това време обаче текат заявените 800 дни, които от НДСВ си определиха, за да сложат в ред държавните дела.

Facebook logo
Бъдете с нас и във