Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В МО ОБИЧАТ НАТО, НО СЕБЕ СИ ОБИЧАТ ПОВЕЧЕ

Пореден въздушен скандал разклати и без друго крехкия имидж на отбранителното министерство. След пълната издънка на договора за ремонта и натовизацията на армейските ни изтребители Миг-29 на хоризонта се очертава и разправия за събратята им от хеликоптерната бойна ескадрила. Тревожният сигнал, гарниран с обвинения в корупция, прозвуча от централата на БСП. На 17 февруари говорителят на социалистите Ангел Найденов обяви, че британската компания Бритиш Аероспейс Систъмс е избрана да ремонтира и модернизира по натовски стандарт 36-те ни хеликоптера Ми-17 и Ми-24 под натиска на задгранични кръгове, свързани с премиера Сакскобургготски и оглавяваното от него българско правителство. Според Найденов цената на британската оферта - 200 млн. евро, надхвърляла с 50 млн. евро предложеното от другите кандидати за изпълнение на поръчката. Твърди се, че състезателите били общо седем, но както поясниха за в. БАНКЕРЪ военни спецове, пожелали анонимност, освен споменатата Бритиш Аероспейс Систъмс било обсъдено участието на още само четири фирми - на израелските Ел Бит и Ер Тей индъстрис (които през 2002 г. кандидатстваха и за реанимацията на Миг-29), южноафриканската АТЕ и френската Сажем. Те, за разлика от британската компания (която нямала опит в ремонта на хеликоптери, а била известна единствено като посредник при организирането на подобен род дейности) даже били създали работещи прототипи на модернизирани хеликоптери Ми-17 и Ми-24. Колкото до спряганите цени от 200 и повече милиона евро, предложени от споменатите кандидати, всичко било в сферата на предварителните преговори и все още нито едно число не било точно фиксирано. По-важното обаче е друго. Познавачи на кухненските процеси във ведомството на министър Свинаров потвърждават твърдението на хора от БСП, че на 3 декември миналата година той е открил засекретена процедура за възлагане на обществена поръчка за хеликоптерите. Освен това в същия ден наредил на нарочно сформирана комисия да пресее евентуалните стратегически партньори в сделката. Членовете на въпросната комисия представили твърде лаишки анализ на потенциала на кандидатите, благодарение на който за фаворит била определена Бритиш Аероспейс систъмс. Може би е само някакво любопитно съвпадение, че много скоро след това решение нейният председател инж.Владимир Григоров (началник на отдел в дирекция Политика по въоръжението и техниката към военното министерство) заминал на специализация в Англия. Из коридорите на МО витаят нездрави приказки, че обучението било финансирано от... Бритиш Аероспейс систъмс.Всъщност компанията не от вчера се радва на симпатиите на нашите висши военни чиновници. Още в броя си от 1 юли 2000 г. в. БАНКЕРЪ разкри, че по времето на кабинета Костов с лобирането и по заповед на тогавашния заместник отбранителен министър Пламен Радонов (скоро след това той бе уволнен и срещу него започна следствие) е сключен договор с американското поделение на Бритиш Аероспейс Систъмс - Маркони Аероспейс. Документът регламентира изграждането на полева информационна система за нуждите на Сухопътните войски на стойност 37 млн. г. марки. Проектът така и не е реализиран. Но според неофициална информация от Генщаба дъщерната фирма на британската компания, представлявана у нас от частното дружество Глобал Консултингизвършила само предварителното проучване, за което получила около 2.5 млн. щ. долара. Разработката й сега отлежавала без приложение в споменатата вече дирекция Политика по въоръжението и техниката, оглавявана от о.з. полк. Кирил Стойчев. Тъкмо той е човекът, който би трябвало да знае по каква точно процедура в края на миналата година Глобал Консултинг сключила от името на Бритиш Аероспейс Систъмс договор с МО за ново проучване - този път за изграждане на комуникационно-информационна система за командване и управление, предназначена за военноморските сили и ВВС. Цената и на тази услуга била 2.5 млн. щ. долара. Забележителното е, че наред с всички тези благини от 2001 г. дружеството Глобал Консултинг се явява координатор и на още една важна, но зациклила задача - изграждането на полева информационна система за нуждите на силите за бързо реагиране. Неин главен изпълнител е пак американското поделение на Бритиш Аероспейс Систъмс - Маркони Аероспейс. Проектът е финансиран с 6.5 млн. щ. долара по линията на програмата на американския държавен департамент Форин милитъри файнансинг (Foreign Military Financing). В същия проект са налети и български пари, но никой от ведомството на Свинаров не се нае да уточни официално пред в. БАНКЕРЪ за каква сума става дума. Във всеки случай неофициално ни бе обяснено, че резултатът и от това начинание бил плачевен. В момента осем апаратни машини, пълни с доставено от САЩ оборудване, се съхраняват в халетата на самоковския завод Самел - 90 (също от системата на ВПК), защото военните специалисти от Сухопътните войски не искат да приемат тази техника. Нищо че именно те са я поръчали на изпълнителя Маркони Аероспейс. Причината била повече от проста:комуникационно-информационните съоръжения... не функциониралиОтговорни армейци от Генщаба под сурдинка коментират, че назрява скандал, тъй като държавният департамент на САЩ няма да си остави магарето в калта и ще иска да знае кои са виновниците отпуснатата помощ за натовизацията на българската армия в размер на 6.5 млн. щ. долара да се попилее нахалост.Междувременно единственият подобен проект, стигнал до финал - прословутата полева интегрирана комуникационно-информационна система (ПИКИС), неизвестно защо все още не е минала бойни изпитания. А през далечната вече 1998 г. тя бе предназначена за превъоръжаването на четири формирования: 61 механизирана бригада в Карлово, инженерно-сапьорния батальон в Белене, ротата за ядрено химическа и биологична защита в Мусачево и свързочната рота в Карлово. Според ръководителя на проекта ПИКИС от страна на МО Стоян Балабанов, проектът е изцяло завършен на 28 ноември 2002 година. Това било записано и в официален протокол на отбранителното ведомство, издаден на същата дата. Там била отбелязана констатацията на държавната приемателна комисия, че системата ПИКИС отговаря на техническите изисквания, всички тестове са преминали успешно и МО няма никакви претенции към главния изпълнител - италианската компания Маркони Комюникейшънс. Друг е въпросът, че гаранционният срок на системата изтича на 30 юни2004 г., но тя досега не е приета на въоръжение. В армейските среди мнозина се питат защо например с това натовско оборудване не са снабдени нито първият, нито вторият ни батальони в Ирак, а в предоставените им руски джипки рейнджърите ползват гражданските ръчни радиостанции на Моторола? ПИКИС е единственият реализиран проект за модернизацията на армията ни в навечерието на нейното присъединяване към силите на НАТО, но внедряването му явно има сериозни врагове, смята Стоян Балабанов. Според него вместо да се хули тази система, би трябвало тя да бъде популяризирана като постижение и на наши вътрешни, а и на международни бойни учения. Балабанов не знае дали прът в колелата на този проект слага Маркони Аероспейс - американското поделение на Бритиш Аероспейс Систъмс, което от средата на 2000 г. направи неуспешен опит да измести изпълнителя на ПИКИС-а - италианската Маркони. Изглежда, че сега около сагата с хеликоптерите звездата на Бритиш Аероспейс систъмс изгрява отново. Показателно е, коментират приближени около началника на Генщаба, че собственикът на споменатата вече българска софтуерна фирма Глобал Консултинг, представляваща у нас интересите на Бритиш Аероспес Систъмс - Димитър Джендов (син на о.з. генерала Джендов от бившето УБО), се радва на завидно внимание от страна на управляващите. Наблюдателни източници от МО са забелязали, че на редица военни прояви напоследък Димитър Джендов се подрежда между наредените на първа линия президент, председател на Народното събрание, премиер, военен министър, министър на вътрешните работи... Нашият генералитет се пита - допуска ли държавният протокол присъствието на едно частно лице в тази редица, и ако е така - защо човекът е там?

Facebook logo
Бъдете с нас и във