Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В МАТРИЦАТА НА ФИНАНСОВОТО БЕЗВРЕМИЕ

ПОЛИТИЧЕСКОТО СУЕТЕНЕ БЛОКИРА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА АНГАЖИМЕНТИТЕ НИ КЪМ МВФБалканската лаборатория на Международния валутен фонд през последните месеци върти на празни обороти. В сезона на политическото безвремие стана ясно, че страната ни пак изостава с изпълнението на поетите към него ангажименти. Преди седмица постоянният представител на мисията на МВФ за България Джеймс Роуф заплашително размаха пръст, че заради липсата на правителство пак сме сгафили със сроковете за приемане на данъчноосигурителния процесуален кодекс, с институционалното изграждане на Националната агенция за приходите (НАП) и с въвеждането на акцизните складове и поправките в данъчните закони.Разбира се, предупредителният тон на г-н Роуф не застрашава по никакъв начин здравословните отношения на страната ни с Фонда. МВФ и България са обвързани в предпазно споразумение, така че инструментите за контрол на кредиторите ни не могат да бъдат императивни. Клаузите на такова споразумение предвиждат държавата да получава траншове от фонда само и изключително в подкрепа на платежния баланс, при това в случай на нужда. А доколкото такава на този етап няма, в случая МВФ е по-скоро в амплоато си на добронамерен съветник и партньор, но не и на диктатор. Все пак предупредителните знаци не са за подценяване Не е за пренебрегване фактът, че сега и за в бъдеще фондът ще продължава да излъчва определени сигнали за качеството на финансовата дисциплина в България към международната финансова общност. От друга страна, една от основните теми на предстоящата мисия на МВФ у нас през септември ще е повишаването на минималната работна заплата. Очаква се бъдещото правителство (ако дотогава все пак бъде избрано) да поиска благословията на кредиторите за 20-процентно увеличение на най-ниското месечно възнаграждение. А вероятната хипотеза негативна реакция за скока на заплатите доста ще пообърка сметките на следващия кабинет.С днешна дата едно от основните разочарования за МВФ е поредното зацикляне на сагата по изграждането на НАП Повече от сигурно е, че прощъпалникът на мегаагенцията, която ще пълни хазната с приходи от данъци и осигуровки, този път насрочен за 1 януари 2006 г., ще се отложи отново. Формалната причина за проваления старт е, че още не е приет проектът за данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Той беше одобрен на първо четене в 39-ото Народно събрание, но с много големи критики от страна на Комисията по бюджет и финанси. Кодексът дава огромни правомощия на органите на НАП, стигащи до полицейщина, коментираха тогава депутати. Според новия кодекс например данъчните ще могат да запечатват обекти за 48 часа, за да изземват доказателства и да искат от съда удължаване на обезпечителната мярка, дори и в отсъствието на проверяваното лице.Бъдещият нормативен акт е от около 130 страници и отменя всички норми на сега действащия Данъчно-процесуален кодекс и Кодекса за социално осигуряване в частта им по събиране на вноските. В него са описани и всички процедури, свързани с работата на Националната агенция за приходите и данъчната регистрация на фирмите и гражданите.Предвижда се също така от 2006 г. да бъде въведена единна данъчна и осигурителна регистрация. Вписването пред данъчните и осигурителните власти ще става само по Булстат или ЕГН и ще се извършва по служебен път. За целта ще бъдат сравнени около 7.7 млн. записа от информационния масив в НОИ и 4 млн. записа от информационната система на Главната данъчна дирекция. Така от 2006-а всички данъкоплатци би трябвало да имат данъчноосигурителна сметка. Допълнителна пречка пред скорошното обнародване на ДОПК може да се окаже и забавянето около гласуването на новия Административно-процесуален кодекс. Той бе внесен в 39-ото Народно събрание, но до реалното му обсъждане в комисиите или в пленарната зала така и не се стигна. Според юристи логично би било първо да се приеме административният кодекс (който се явява като общ закон) и едва след това данъчноосигурителният (т.е. специалният). А и в самия проект на ДОПК е записано, че за неуредените в него случаи се прилагат разпоредбите на Административно-процесуалния кодекс.Всъщност цялата досегашна работа по данъчния кодекс може да се окаже безсмислена, твърдят експерти. От предизборните заявления на някои от сегашните депутати от левицата стана ясно, че БСП изобщо е против институционализирането на НАПКазано с други думи, следващото правителство (ако бъде доминирано от социалистите) може да преразгледа изцяло концепцията си за създаване на мегаагенцията по приходите. Но дори и да не се стигне до подобни крайности, е почти невъзможно тя да започне дейността си от началото на 2006 година. Ако Народното събрание все пак се пребори с проекта за нов данъчноосигурителен кодекс, няма да остане време за приемането на подзаконовите нормативни документи и наредби, които да гарантират изпълнението му. Отвъд нормативните проблеми има тотално зацикляне и по отношение на изграждането на информационната система на НАП, както и на материалната база (сграда, техника и оборудване), необходими за функционирането й. През миналото лято за доставчик на софтуер беше избрана френската фирма Bull Saр, известна с опита си в екзотични страни като Намибия, Замбия и Ботсвана. Още тогава познавачи коментираха, че тъй като за мегаагенцията се търси напълно автономен продукт (различен от този в Националния осигурителен институт), адаптирането на хардуера и софтуера към българските условия може да отнеме години. Този процес изисква много детайлно описание на всички процедури по регистрация на данъкоплатците и осигурителите, на механизмите за доброволно и принудително събиране на данъци и вноски, на начините на обжалване на решенията и т.н. За да се направи всичко това, пък е задължително да са ясни разпоредбите на данъчноосигурителния процесуален кодекс. Тези дни от Главна данъчна дирекция признаха, че с внедряването на информационната система на НАП има проблеми, които ще бъдат наваксани до края на годината. Това, което обаче премълчаха, е, че техни експерти твърде често прибягват до съветите на специалистите от НОИ, който разполага със своя информационна платформа. Системата на осигурителния институт е изградена на т.нар. модулен принцип, който позволява надграждане на допълнителни функции - в случая би могло да се вложи и събирането на данъците. Освен това тя е с достатъчен капацитет - да обслужва 18 млн. човека. Има и друга по-любопитна подробност. Изграждането на Националната агенция за приходите се финансира със заем от Световната банка в размер на 31.9 млн. евро, ратифициран от парламента още през 2003-а. В напълно изградените софтуер и хардуер на НОИ са вложени около 11 млн. щ. долара пак по заем от... Световната банка.Няма как скоро да бъде достроена и ремонтирана сградата на столичния булевард Цариградско шосев която се предвижда да се настани мегаведомството, отбелязват също така данъчните. Според тях няма на разположение друга сграда, която може да побере целия екип на приходната администрация или да осигури подходящи условия за информационната система. Така или иначе, бъдещият 15-етажен дом на Агенцията по приходите който бе изваден от активите на приватизирания през ноември 2003 г. полиграфически комбинат Родина и предаден за стопанисване от финансовото министерство, все още има по-скоро призрачен вид. Нищо че за ремонта му и за този на регионалните офиси на НАП в Кърджали, Благоевград, Добрич, Търговище и Хасково бяха похарчени 63.7 млн. лв. от бюджета.Без да се съберат данъчните експерти и специалистите на НОИ на едно място, създаването на НАП е безсмислено. Засега това не може да стане поради липсата на материална база, коментират от осигурителния институт. В НОИ вече има напрежение по този повод, тъй като от 1 януари 2006 г. институтът започва да изпълнява нови функции, за което трябва да бъдат назначени и нови служители. Става дума за изплащането на всички парични обезщетения за временна неработоспособност и майчинство. По приблизителни сметки това са над 2 млн. болнични листове, изплащани днес от 280 хил. работодатели от цялата страна. Другият ангажимент на института е да приеме и да обслужва архива на ликвидираните търговски дружества без правоприемник. Целият архив е над 1200 куб. метра, а служителите на НОИ ще се занимават с издаването на документи за пенсиониране, които сега се издават от общините и Главно управление на архивите.На този етап в НОИ коментират, че за да вземат нови хора на работа, чиновниците, заети със събирането на осигурителните вноски, трябва да бъдат назначени в Националната агенция за приходите, какъвто е първоначалният замисъл. В осигурителната институция цари кадрово напрежение, тъй като не е съвсем ясно кога точно ще се осъществи трансфера на кадри към НАП, заяви неотдавна управителят й Йордан Христосков. Проведени са конкурси и поименно са определени тези, които ще преминат към мегаагенцията. Това е причината сега служителите да се делят на такива, които остават, и такива, които напускат. Липсата на яснота донякъде ги демотивира. Категоричен официален отговор дали приходната институция ще функционира ефективно от началото на следващата година обаче няма. Затова и НОИ разработва два бюджета за 2006 г. - един, при който ще се занимава с всичките си досегашни функции плюс новите - по издаване на болнични и обслужване на архива. И друг, при който НАП вече ще е проработила.Любопитното е, че цялата тази бъркотия не попречи на финансовия министър в оставка Милен Велчев и на главния данъчен директор Николай Попов, който е и шеф на НАП, да си спретват периодично PR акции около изграждането на агенцията по приходите. Удобен повод за реклама например се оказаха резултатите от започналия през лятото на 2003-а пилотен проект на НАП в Бургаска област, в рамките на който няколко общини се заеха със събирането на местните данъци и такси вместо данъчните. Проблемът обаче е, че агенцията трябва да заработи не само край морето, а и в други градове.Политическото боричкане и дребните лични сметки за оцеляване във властта са на път да осуетят и друг поет от страната ни ангажимент към Фонда. А именно гласуването от парламента най-късно до 30 септември на пакета от данъчни законина базата на които ще бъде направени и окончателните разчети на бюджета за следващата година. Най-сериозно като че ли изглежда положението с новия норматив за акцизите. Както в. БАНКЕРЪ неколкократно писа, от началото на 2006-а е необходимо събирането на този косвен налог да бъде прехвърлено от данъчните към Агенция Митници. Заради тази промяна програма ФАР на Евросъюза даже ни отпусна безвъзмездна помощ от над 1 млн. евро. Ведомството на Асен Асенов пък подписа споразумение с френската митническа администрация, чиито специалисти ще ни консултират при въвеждането на т. нар. акцизни складове. Но явно партньорите ни от ЕС (както и хората на МВФ) ще трябва да поизчакат за изпълнението на тази задача. Според финансови експерти минимално необходимият срок за предаването на акцизната щафета между данъчните и митниците е половин година. Въпреки шумните обещания правителството на НДСВ така и не събра смелост в края на своя мандат да предложи радикални данъчни реформи. В началото на май кабинетът в оставка одобри подготвените от Главна данъчна дирекция три проекта за промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, в Закона за ДДС, както и в норматива за облагане на доходите на физическите лица. Първоначалното намерение на НДСВ бе да предложи от 2007-а намаление на ДДС от 20 на 18%, а от началото на следващата година на данък печалба от 15 на 12.5 процента. Царските министри обаче великодушно не определиха размера на ставките на различните видове налози. Мотивът им бе, че е логично следващото правителство, което ще носи отговорността за съставянето на финансовия план на републиката за 2006-а, да определи и тежестта на данъчното бреме. Но датата 30 септември наближава неумолимо и едва ли ще има достатъчно време за прокарване на нови текстове в данъчните закони през парламента. Във Фонда най-вероятно ще останат разочаровани и от несъстоялата се реформа на търговския регистър. Неотдавна представителят на МВФ у нас Джеймс Роуф каза в прав текст на политиците ни, че той и шефовете му във Вашингтон очакват в скоро време да видят обнародвани законите, които ще осигурят прехвърлянето на фирмения регистър от съда към Агенцията по вписванията към правосъдното министерство. Уви, изгледите това да се случи в близкото бъдеще не са много големи, след като все още не са подготвени проектите за изменение на Търговския закон (в частта му за вписванията) и Гражданскопроцесуалния кодекс (по-конкретно главата за охранителните производства). За затлачените с години изменения в Закона за държавния вътрешен финансов контрол и в този за хазарта пък е излишно да се говори. Те са само дребен детайл в голямата матрица на финансовото безвремие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във