Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

В КОНКУРСА ЗА СОФИЙСКИТЕ МАРШРУТКИ Е ИМАЛО КАПАН

Инж. Велизар Стоилов, заместник-кмет по транспорта на Столичната община, пред в. БАНКЕРЪГ-н Стоилов, без съмнение сте добре запознат с тръжните документи за прословутия конкурс за избор на превозвачи по 38-те маршрутни линии в София, чийто старт бе даден преди повече от седем месеца и приключи на 4 декември 2003-а. Споделяте ли твърденията на загубилите състезанието, че то всъщност е подготвено за предварително определени играчи?- Прочетох достатъчно задълбочено тръжната документация за този конкурс, обявен далеч преди моето встъпване на длъжност заместник-кмет, отговарящ за транспорта на столицата. Като юридическа последователност всичко в тази документация е перфектно подредено. В такива документи по принцип могат да се заложат хиляди или стотици условия. В конкретния случай те са получили одобрението на предишния състав на Столичния общински съвет, публикувани са по надлежния ред и са закупени от проявилите интерес кандидати. Всеки един от тях ги е изчел и е преценил дали условията на конкурса го устройват, или не, защото някои от тях са преференциални...За кого?- Аз не съм юрист, имам инженерно и икономическо образование, но според мен в точки първа и втора от член 6 на тръжната документация има заложени условия, които направо не дават възможност на нови, подчертавам - на нови превозвачи, да участват в конкурса. Тоест те могат да го сторят, но на практика нямат шансове за успех. Текстовете в споменатия член 6-и са такива, че дават голям бонус на превозвачите, които имат опит в тази дейност. Това е единият показател, другият пък е за броя пътници, които, видите ли, кандидатът е превозил до момента. С други думи, ако ти не си возил, получаваш нула точки, а като не си возил пътници, автоматично ти се пише нула и в графата опит в дейността на маршрутен превозвач. При това положение за кого бие камбаната?На всички вече е ясно, че е тя била за някого или някои, само че никой не им казва имената. Председателят на транспортната комисия на Столичния общински съвет Станимир Зашев, към която се обърнахте за становище по казуса, категорично заяви, че не приема топката да се прехвърля в тяхната градина. И май е прав?- На същото мнение съм - комисията не трябва да поема отговорност. Но пак ще повторя, когато тръгнеш да участваш в някакво състезание, трябва да си съгласен с условията, а ако не си съгласен с тях, за да не си губеща страна - протестираш, твое право е да ги оспориш. Как според вас трябва да се докаже, например, какъв брой пътници са превозени от един превозвач? При положение че се знае много добре, че в досегашните маршрутки дори не се раздават билетчета. Единственият, забележете, законен начин за доказване кой колко пътници е превозил е да се представи от данъчните служби на София документ, показващ кой какъв акциз на билети е платил, да стане ясно дали ги е късал и ги е давал на гражданите. Ще съберете ли, макар и постфактум, по-подробна информация за това, как са текли тези процеси досега в маршрутния транспортен бранш? - Естествено. Защото се оказа, че дни, най-много седмица преди конкурса, повечето от досегашните фирми превозвачки са отишли и са платили накуп такъв данък, за да представят изисквания документ. Това е законно, данъчното приема пари по всяко време. Прочетох някъде, че и в събота и неделя данъчните трябва да работят нон-стоп, стига да има кой да плаща данъци. А мислите ли, че е достатъчно само Държавната автомобилна инспекция да следи за сигурността на пътниците в маршрутките ?- Тя е контролният орган, но аз съм ангажирал специалисти от Инспектората на общината, които вече ще вземат сериозно отношение по този въпрос, а също и представителите на Столичната компания за градски транспорт. Защото съвсем откровено ще ви кажа, че смятам за малко неетично маршрутките в София да обират каймака - платежоспособните пътници, а в градския транспорт да се возят хората с плитки джобове, принудени да разчитат на повишеното си внимание.Няма да е и етично заради това да приложите силови хватки към маршрутните таксита. Те се наложиха на пазара. Нали по неговите правила трябва да търсите решение на проблема?- Аз не искам те да изчезнат от пазара, но те трябва да се съобразяват с тенденциите в градския транспорт, с неговата схема. Не могат да карат като на рали Париж-Дакар, да спират където им дойде и както им е най-удобно на водачите, за да приберат всеки, който е вдигнал ръка.Проблемът едва ли е само в тези неща. Вие например виждали ли сте как изглеждат отвътре новите возила на новите превозвачи, спечелили злополучния конкурс - четири-пет места за седящи. Останалото празно пространство явно благородно е предназначено за хората в затруднено положение - в инвалидни колички или за бебета в колички. Майките им, ако са по-ячки някакси, ще качват количките с отрочетата си в маршрутките, но как ще влизат там инвалидите на колела, един Господ знае? Да не говорим, че по всяка вероятност около тях застрашително ще залитат в движение и натъпканите правостоящи пътници.- Вижте как сама ми подсказвате с въпроса си и моя отговор - проблемът е в комерсиализацията. Търси се само печалбата, без да се отчита фактът, че пътникът не е чувал с картофи, а хомо сапиенс. Но наредбата, изискваща транспортните средства да предлагат условия за превоз на хора в затруднено положение, е на Министерството на транспорта. Тъкмо в нея са указани изискванията за съответния вид транспортни средства, на които те трябва да отговарят в рамките на цялата страна. Не само тези в София...Извинете за израза, но какъв ще му е кярът на един маршрутен превозвач да качи човек в затруднено положение, седнал в своята количка, и да го кара примерно до Княжево, когато на мястото, което той заема, могат да се поберат къде на един, къде на два крака, поне четирима души?- Права сте - изгодата на превозвача не би била голяма. Но вие ме навеждате на мисълта, че като ресорен заместник-кмет, отговарящ за транспорта, трябва да си набележа специални мерки и правила, които да вкарам за гласуване в общинския съвет, за да се въведе по-добър порядък в тази дейност. Съвсем не съм против това, че трябва да се печели, смея да твърдя, че разбирам от бизнес. Аз съм за свободата в него, за това хората, които могат, да стават все по-богати и да дават хляб на останалите. Не бива обаче печалбата да става за сметка на качеството или за сметка на риска за човешкия живот.Г-н Стоилов, загубилите конкурса водят срещу общината съдебни дела, очертава се възможност същото да сторят и победителите в него, след като, съобразявайки се с постановлението на Върховна касационна прокуратура, ще бъде спряно действието на заповедта на кмета Софиянски, въз основа на която с тях бяха подписани съответните договори. Новите маршрутки тръгнаха из София, а сега ще трябва да спрат . Ако съдът уважи евентуалните искове на новите превозвачи за неустойки, де факто ще плащат столичани. Кой ще носи отговорност за този харчлък?- Първо да изясним нещата около съдебните дела, заведени от загубилите състезанието. Спорът е отнесен в съда и той трябва да каже дали да падне споменатата вече заповед на кмета и сключените на нейна база договори да се обявят за невалидни. Ще получим едно от две възможни решения - или магистратите ще потвърдят законосъобразността на конкурса, или ще го отменят. В първия случай заповедта на Стефан Софиянски влиза в сила, във втория просто ще се обяви нов конкурс, тъй като общината няма да обжалва подобно решение. Колкото до вероятността новите превозвачи да предявят искове към кметството за прекратяване на дейността им, трябва да се отчита фактът, че общината не е виновна за това. Изисква го постановлението на прокуратурата. Както казах, не съм юрист, но мисля, че ако бъдат заведени подобни дела, като страна по тях би следвало да се привлече и държавата. Не съм убеден обаче, че потърпевшите наистина ще подадат искове за неустойки.Казахте, че в конкурсната програма има явен елемент на предрешеност. Лично вие като грамотен човек в бизнеса бихте ли участвали в такова състезание?- Ако нямам шансове, не бих участвал само заради олимпийския принцип. Но бих надигнал глас, за да кажа - вижте какво, тук не се дава възможност за равноправно участие, за равен шанс....Искате да кажете, че тези, които сега атакуват столичното кметство, сами са се набутали в капана?- Да, попитах ги защо изобщо участвахте? Те ми отговориха - за да можем после да обжалваме процедурата. Това е. Думата ще си каже съдът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във