Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Управляващите държат на коланите в автобусите

Изискването за колани няма да се прилага за автобусите при специализирани превози до 30 км, когато те не се осъществяват по републиканската пътна мрежа.

Всички автобуси, които се движат по маршрути над 30 км и по републиканската пътна мрежа, ще бъдат задължени да имат обезопасителни колани и видеокамери за наблюдение. Това ще гласуват депутатите на 12 септември. Очакваше се промените в Закона за движение по пътищата да бъдат гласувани до края на тази седмица, но няма да стане. В сряда (5 септември) те отпаднаха от дневния ред на народните представители. Причината - не е постъпил докладът на водещата парламентарна Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Документът не е готов, но е приет на второ четене, опита се да успокои духовете депутатът от ГЕРБ Александър Иванов. Не е внесен в зала заради многото предложения между двете четения, както и желанието за прецизиране на текстовете за въвеждане на електронната винетка от 1 януари 2019 г. и тол системата за камионите, които са основната тема на обсъжданите промени.

Управляващите няма да отстъпят от намерението си да задължат превозвачите да сложат обезопасителни колани и камери за видеозаписи на всички автобуси за пътнически превози. Разпоредбите са записани в преходните и заключителните разпоредби на вече внесения законопроект за пътищата, за да се приемат по-бързо. Както се казва, похвална загриженост..., но лошото е, че пак е закъсняла. Закани това да се случи имаше още след катастрофата на магистрала "Тракия" през ноември миналата година. За първи път за колани във всички автобуси тогава заговори министърът на транспорта Ивайло Московски, след което отново щеше да ги въвежда през април. Дебатите на практика започнаха още по онова време, само че през изминалите месеци никой не направи нищо по въпроса. Впрочем катастрофиралият край Своге автобус е бил с колани, но никой от пътниците не ги е ползвал.

От бизнеса веднага скочиха срещу предлаганите мерки. Превозвачите са твърдо против, тъй като според тях не могат да променят седалките на старите автобуси. Вносителят на корекциите в закона Александър Ненков не пожела да прогнозира какви средства ще са необходими за изпълнението на новите изисквания. А и едва ли някой е правил такива сметки. Както обикновено се действа първосигнално. Според новия шеф на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски автобусите с лиценз за превоз на пътници са общо 13 хил. и половината нямат колани.

Може би пък това забавяне сега е на добре, заяви Магдалена Милтенова, председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта. Действа се прибързано отново. Промените се внесоха в парламента в понеделник (3 септември), обсъждаха се там в рамките на три дни и не сме имали време да ги обсъдим, посочи тя. Безопасно пътуване ще има, ако се напише закон с работещи мерки. Сега отново се реагира със спешни мерки без обсъждане. От края на миналата година се коментира изискването за тези колани. Браншът е бил предупреден за готвените промени в закона, но никой не е поканил негови представители за консултации и предложения, изтъкна Милтенова.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във