Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

УОЛТ ДИСНИ СЕ ОПЛЕТЕ В СЪДЕБНА ПАЯЖИНА

Компанията Уолт Дисни Корпорейшън (Walt Disney Corporation) загуби поредния рунд от епичната десетгодишна съдебна битка за авторските права върху марката Мечо Пух. В средата на февруари 2003 г. Върховният съд на Лос Анджелис, щата Калифорния, отказа на щатския лидер в развлекателната индустрия правото да оспорва ключови доказателства по делото и обвини Уолт Дисни в умишленото унищожаване на важни документи. Следващото заседание на съда е насрочено за март. Междувременно двете страни по делото - компанията Уолт Дисни и семейната фирма Стивън Шлезинджър Инкорпорейтид (Stephen Slesinger Inc.), ще се постараят да си приложат поредната серия от мръсни номера в името на мечето, станало любимо на всички деца по света.Корените на скандала се губят в началото на XX век. През 1929 г. далновидният нюйоркски литературен агент Стивън Шлезинджър купува от британския писател Алън Милн търговските права върху популярния образ на Мечо Пух от едноименното му произведение. През 1961 г. неговата вдовица Шърли Шлезинджър продава правата за разпространение на образа на мечето на самия Уолт Дисни. Известният аниматор се задължава да й плаща по 4% от приходите от продажбите на привидно безкраен списък търговски артикули - филми, играчки, тапети, картинни мозайки, плочи, храни и др. Калифорнийската компания експлоатира литературния герой така майсторски, че му спечелва световна популярност, а вдовицата Шлезинджър става баснословно богата. Днес филмите, плюшените играчки и всички останали стоки с марката Мечо Пух носят на Уолт Дисни годишен приход от 1 млрд. щ. долара - повече отколкото Мики и Мини Маус и патока Доналд, взети заедно. Взаимноизгодното сътрудничество между компаниите Стивън Шлезинджър и Уолт Дисни обаче е помрачено в началото на 90-те години. Тогава Шърли и дъщеря й Пати осъзнават, че анимационният образ на мечето Пух се разпространява чрез нови стоки, които не са описани в пожълтелия договор от 1961 година. Става дума за компютърни игри, софтуер, ИНТЕРНЕТ, DVD и т.н. Наследничките на проницателния литературен агент решават, че в продължение на над две десетилетия (откакто съществуват новите медии) Уолт Дисни ги е лишавала от законно полагащия им се дял от печалбата. И през 1991 г. двете завеждат едно от най-скъпите и безкрайни дела в историята на калифорнийската съдебна система. Компанията Стивън Шлезинджър твърди, че Уолт Дисни я е ощетила с над 35 млн. щ. долара от авторски права върху необявени продажби на компютърен софтуер, както и с 3 млрд. щ. долара от разпространението на видео- и компютърни игри с анимационния герой. Съдът назначава екип от т.нар. съдебни счетоводители, които да прегледат годишните отчети на калифорнийската компания за периода 1988-1994 година. Тяхната задача е да установят дали Дисни е спазвала коректно всички клаузи от договора си със семейство Шлезинджър. И това е само началото. Днес, 12 години по-късно, изглежда, че това дело няма да свърши никога. В момента Уолт Дисни преживява труден период - акциите на компанията се обезценяват, а главният изпълнителен директор Майкъл Айзнер е подложен на непрекъснат обстрел от критиците. В същото време новите продукти на компанията носят далеч по-ниски печалби от предвиденото. И, както по всичко личи, дори такава могъща корпорация като Дисни трудно ще успее да се пребори с алчната и упорита вдовица на Шлезинджър.

Facebook logo
Бъдете с нас и във