Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Умните коли вече искат място на пътя

S 250 1b9cc64d d27b 46d7 8174 67cf0696f908
S 250 579a84cc 85b5 4292 b0a1 eb0db6c503b5

Каквито и предсказания да са правени през годините за бъдещето на автомобилите, днес визията е една - колата ще се превърне в най-мощния компютър, който някога ще притежавате. А от там - връзка с интернет и... възможностите стават на практика неограничени. 

Колкото и да не ни се вярва, автомобилите също като телефоните стават "умни" (samrt) и съвсем скоро ще ни уведомяват в реално време за техническото си състояние, за начина ни на шофиране, за ремонтите по пътя и дори ще осигуряват безжична връзка към интернет за мобилните ни устройства в райони със слабо покритие. Така наречените свързани коли (conected cares) са бъдещето на автомобилната индустрия и според различни анализатори именно те ще определят ръста на продажбите. Ако сега около 180 млн. возила са свързани с мрежата, само след четири години броят им ще е 700 млн., твърди глобалната компания за изследвания Machina Research.


"По-младите купувачи на първа кола са израснали с iPhone и iPad. Така че очакванията са, ако харчите толкова много пари за кола, електрониката в нея да е поне толкова добра, колкото е вашият таблет", казва Дани Шапиро, старши директор по автомобилните разработки в Nvidia.


Показателно за бъдещата трансформация на колите е постигнатото историческо споразумение между Асоциацията на европейските автоконцерни (която обединява BMW Group, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford, Hyundai Motor Europe, IVECO, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Peugeot Citroën, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars и Volvo Group), Европейската асоциация на дилърите на коли (116 фирми), Европейската асоциация на телекомуникационните мрежови оператори (ETNO), Европейската телекомуникационна асоциация (ECTA), както и GSMA, която представлява интересите на над 800 мобилни оператора от цял свят. Всички те са се договорили да работят съвместно за създаването на свързани и автоматизирани автомобили, които да подобрят безопасността по пътищата, да намалят разхода на гориво и вредни емисии, а също така да облекчат трафика по шосетата, получавайки данни в реално време. 

Представители на тези организации се срещнаха по време на Световния мобилен конгрес в Барселона и с европейския комисар за цифровата икономика Гюнтер Йотингер, който заяви, че трансформацията на автомобилната индустрия ще получи подкрепа и от публичните институции. "В САЩ администрацията на президента Барак Обама създаде специален фонд за финансиране на т. нар. свързани коли. Ние не можем да изоставаме. Европа има нужда от въвеждането на тази иновация, тъй като само чрез нея бизнесът ни ще може да бъде конкурентен", обясни Йотингер.


По оценка на компанията за пазарни анализи "Мейсън" до края на 2016 г. по света ще има 150 милиона свързани с интернет автомобили, а през 2023-а те ще са повече от 800 милиона.


За да се случи обаче smart-колата, ще са нужни сериозни инвестиции (от всички частни и държавни оператори) в мобилната инфраструктура. Само така ще бъде осигурена по-висока ефективност и надеждност на мрежата. Европейската комисия пък се е ангажирала да осигури технологично неутрална регулаторна рамка и публично финансиране за инвестициите, които нямат търговски характер. 

Необходима е също така стандартизация на всички свързани услуги. За тази цел автопроизводителите и телекомите са се съгласили съвместно да определят начина, по който ще работят в бъдеще. Преди време GSMA се споразумя с General Motors, Jaguar Land Rover, Renault Nissan, Scania и Volvo Cars каква точно SIM-карта да се вгражда в превозните средства. Според техническия директор на асоциацията Алекс Синклер това ще позволи предлагането на редица онлайн услуги по поддръжката на автомобилите, независимо в коя страна се продават или използват.

"Можем да подаваме на системата информация, така че тя да се учи, точно както детето се учи, като идентифицира предварително обектите в различните ситуации. После тя може да се връща към наученото и да разбира - и можем да я научим да разпознава всички възможни видове пътни знаци, различните ленти на пътя, различните коли, различните хора... Ако има нещо, което колата не разбира - тя връща заявка до услугата "облак", който я зарежда. И това ще е част от следващия обучаващ модел, така че колата да продължи да става все по-умна и по-умна", казва Дани Шапиро от Nvidia.

Много важно е още да се гарантира, че всички предавани данни към и от возилата, както и тяхната обработка ще бъдат напълно защитени. Но все още няма категорично решение по този въпрос.

 

Факти от бъдещето

Американският мобилен оператор AT&T сключи неотдавна договор за партньорство с Porsche (част от Volkswagen Group), което ще осигурява предоставянето на интернет свързаност за неговите коли в САЩ. "Новата услуга ще се предлага за моделите, предвидени да излязат през 2017-а", обявиха двете компании. Предстои AT&T да разшири сътрудничеството си и с Audi - друга марка от VW Group.

Отделно Ericsson - най-големият доставчик на оборудване за безжични мрежи в света, и Geely Automobile Holdings of China обявиха, че ще си партнират по разработването на "облачна платформа за свързани коли". Очаква се тя да осигури комуникацията между самите превозни средства и по този начин да се отвори възможност за т. нар. автоматизирано шофиране. Същата платформа ще осигурява и връзката между колите и смартфоните на собствениците им, чрез които те ще могат да управляват голяма част от функциите на возилото.

Samsung Electronics също се включва в нововъзникващия пазар, като пусна на пазара специално устройство за свързване на автомобила с интернет - Samsung Connect Auto. То предлага редица услуги и продукти за повече сигурност, по-малко вредни емисии, а също и за забавления по време на пътуването. Собствената Wi-Fi мрежа ще позволи на пасажерите да имат постоянен онлайн достъп, докато са в движение. На практика Samsung Connect Auto е един вид начин за превръщането на по-старите автомобили в свързани с интернет коли.

Японският автомобилен гигант "Тойота" и компютърната компания "Майкрософт" пък си сътрудничат в създаването на нов "смарт автомобил". За тази цел ще бъде създадена нова компания, която ще се занимава с обработка на огромно количество данни от автомобилите, използвайки "облачната система" на "Майкрософт".

Идеята е да бъдат създадени по-съвършени коли - роботи, определяни като "гигантски смартфони", които ще бъдат в състояние да разбират навиците и нуждите на своя собственик. Например, колата ще си "спомня" любимите маршрути или предварително ще запазва място на платени паркинги. Автомобилите освен това ще имат възможността да се свързват и с други коли, оборудвани с такива системи, за да получават бърза информация за състоянието на трафика, след което ще изчисляват с максимална точност за колко време шофьорът може да стигне до крайната точка. Умните коли на "Тойота" ще могат да следят и за здравословното състояние на водачите чрез допира на ръцете до волана.

Наред с това "Тойота" разработва и т. нар. "ангел пазител", който ще може да поема контрола над колата в опасни и рискови ситуации, за да гарантира безопасността на пътниците. Системата ще следи ситуацията на пътя и ще се намесва само при необходимост, а през останалото време автомобилът ще е изцяло под контрола на шофьора.

Facebook logo
Бъдете с нас и във