Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Умен град с архаични управници

Реалността в София след последните ремонти.
S 250 c9985124 41ff 4f02 8e50 15e57e014174

Всичко необходимо, за да бъде един нашенски град "умен" (smart city), не е нито далеч на запад, нито на изток. Тук, в България, има безброй иновативни технологии, способни да променят средата, в която живеем, управлявайки всевъзможни ресурси, за да пестят време и пари на хората, а и да пазят околната среда. Проблемът е, че ни липсват модерни управници, които да ги наложат. Дори в София, където за градския транспорт още ни е нужен хартиен билет, а уж "иновативните" автомати, които ги издават, не приемат карти или книжни пари и не връщат ресто. Работят само с монети, и то от едрите. Разбира се, това е само частица от нашенската дивотия. Дали в някоя друга европейска столица на хората например им се налага в работен ден от 14 до 16 часа да са си у дома, за да осигуря достъп до водомера си? Или пък да висят ненужно в задръствания, тъй като фазите на светофарите не се променят според натовареността на движението? 

Решение на тези, а и на  редица други неуредици предложиха през седмицата от най-голямата телекомуникационна компания у нас  - "Виваком". Тя, в партньорство с NOKIA, е изградила на територията на София мрежа от ново поколение, използвайки LoRa (Long Range) технология, която служи за комуникация между много на брой устройства (сензори и базови станции). LoRa на практика е среда за "Интернет на Нещата" (Internet of Things) – предлага сигурна двупосочна комуникация, мобилност и услуги, свързани с локализация. И всичко това с изключително нисък разход на енергия – батерията на всяко едно от устройствата, комуникиращи си в мрежата, може да бъде експлоатирана до 10 години. 

Възможностите, които LoRa дава, са свързани с интелигентни системи за паркинги, които показват на водачите най-близкото свободно място и ги насочват до там; за умно осветление, даващо по-голяма сигурност за гражданите и спестяващо разходи за ток на общините; за контрол на качеството на въздуха; за ефективно управление на контейнерите за смет, както и за дистанционно и интелигентно отчитане на водомери, електромери и други устройства за бита. По нищо не личи обаче столичните управници да проявяват интерес към тези неща. Основните им мероприятия засега са насочени към инфраструктурните ремонти, при все че и там хич не им върви. Напоследък няма ден без да се публикуват снимки от некачествено изпълнени проекти, а жители от различни квартали редовно протестират заради липсата на улици, осветление, канализация, недовършени ремонти и т.н. 

Ситуацията дори принуди столичния кмет Йорданка Фандъкова да заяви през седмицата, че общината се възползва от всяка възможност за налагане на най-строгите санкции и залага най-строгите условия в договорите. Което, вместо да успокои гражданите, създаде още по-голямо притеснение - ако това наистина са най-сериозни глоби и изисквания, значи положението е безнадеждно. Контролът върху качеството на ремонтните дейности, казва Фандъкова, бил изключително сериозен, явно пропускайки факта, че живеещите около ул. "Богатица" ще посрещнат втора зима в очакване обновяването да приключи, както бе обещано. Да не говорим за излагацията с бордюрите по обновените булеварди "Княз Александър Дондуков“ и "Шипченски проход", както и за кривите колчета в подлеза на НДК...

Показателно е, че през последните 2-3 години за всички улични ремонти в София, в които бяха налети десетки милиони, наложените на изпълнителите санкции са само 2 млн. лева. "Мога да гарантирам категорично, че не плащаме за лошо и некачествено свършена дейност", твърди Фандъкова. Но фактите за съжаление я опровергават - и на "Дондуков", и на трамвайната линия по бул. "България", и на бул. "Шипченски проход" и на велоалеята по "Раковски", и на много други места.

Поради всичко това неправителствената организация "Спаси София" поиска преди дни Столичният общински съвет да проведе извънредно заседание с единствена точка: некачествени ремонти. Тя настоява и за "черен списък" на фирмите, извършващи тези некачествени ремонти, преустановяване на практиката "ремонт на ремонта", по-високи санкции за лошо изпълнение и публичен мониторинг. Отговор дали нещо подобно ще се случи засега няма, но пък кметът Фандъкова направи проверка на разширението на участъка от бул. "Тодор Каблешков" между булевардите "Бъкстон" и "Цар Борис III". "Очаквам да се приключи по-рано, към 20 ноември ще може да се пусне движението", отбеляза тя, следвайки характерния за последните години уклон на властта към предсрочно приключване на обектите. А малко по-късно се разбра, че по-ранното свършване се отнася само за половината от 300-метротово трасе. Останалото щяло да се прави другото лято (както обещаваха някога и при ремонтите на ул."Богатица" и пресичащите я улички), нищо че уж всичко щеше да приключи наведнъж, за да не се блокира повторно движението. 

В същото време нищо не се казва за другото продължение на бул. "Тодор Каблешков" - към бул. "Черни връх". За този пробив многократно ни убеждаваха, че ще се изгражда с шест ленти за движение, трамвай и велоалеи, така че да се осигури истински транспортен коридор в южните зони на града. Но в крайна сметка се оказа, че ще получим само четири ленти за автомобили, нищо че според Общия устройствен план на София трасето трябва да свърже кв. "Овча купел" с бул. "Цариградско шосе" и по цялото му протежение е предвидено да има и изцяло ново трамвайно трасе. Впрочем, към днешна дата дори не е сигурно, че пробив въобще ще има - обявената обществена поръчка за избор на изпълнител стои на пауза от началото на септември, когато бяха отворени ценовите оферти на кандидатите. В надпреварата участват общо 11 дружества, като най-ниско е предложението на ДЗЗД "Инфрам София 2017" (съставено от "Джи Пи Груп"АД и "Трансконсулт 22" ООД) - 9 273 373 лв., а най-високо на "ИСА 2000" ЕООД - 10 843 591 лева. С най-добра техническата оценка, включваща срока за изпълнение и редица качествени показатели, пък е "ПСТ Груп"АД. И като се има предвид поисканата от това дружество цена от 9 750 976 лв., неговата оферта е икономически най-изгодната. Тоест, ако няма някакви съществени пропуски в документацията, по всяка вероятност точно "ПСТ Груп" ще бъде  победител. В общината обаче, изглежда, не бързат да обявят крайното класиране - нищо че поставеният срок за приключване на строителните дейности е 31 декември 2018-а.

Facebook logo
Бъдете с нас и във