Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Турските фирми за авточасти имат стабилен бизнес у нас

Турската odelo Fabra Lighting Group инвестира 37 млн. в завод за автомобилни светлини в "Тракия индустриална зона"

Турция е сред най-големите производители на автомобили в света, тъй като голяма част от световните марки имат свои заводи в съседната ни страна. А производството на автомобилни части е сектор със сериозни традиции в Турция и сериозен дял в световния бизнес.

Затова не изненадват данните, че пет от десетте най-продавани автомобили през 2018 г. са били произведени в Турция. Заедно с това пазарният дял на колите, произведени в страната, е нараснал до 33.6%, изчисляват от турската Асоциация на дистрибуторите на автомобили. А намалява броят на внесените коли. Инвестициите в технологии и оборудване в заводите за леки автомобили на марките, които се произвеждат в Турция, довеждат до увеличаване на продажбите, а също така на поточните линии в страната са "стъпили" и нови модели.

Най-купуван през миналата година е Fiat Egea, следван от Renault Megane, Renault Clio, Honda Civic, Toyota Corolla, Hyundai i20 - все произвеждани в страната. А статистиката е още по-категорична. Делът на произведените в Турция модели в общите продажби на автомобили на компаниите с предприятия в Турция достигна вече 100 процента. Сред марките с най-голям дял на продадените на вътрешния пазар модели са Renault (72.5%), Honda (с 83%), Toyota (с 88.4%) и Tofaş (с 96.6%).

Може да се каже, че и България също има пръст в тази положителна тенденция в южната ни съседка. У нас вече има десетки по-малки и по-големи турски компании с предприятия за производство на автомобилни компоненти, а те са втората по големина група в бранша след тази на немските фирми. А те са в основата и на високия стокообмен между България и Труция. Трябва да отбележим и факта, че нараства интересът за аутсорсинг на тази дейност. От една страна, заради членството на България в ЕС, а от друга - заради благоприятните за чуждестранните инвеститори данъчни облекчения, създаваните нови индустриални зони, близостта на двете страни и ниските разходи за транспорт. Вече са осъществени дузина такива инвестиции. Например, на "Нурсанлар Холдинг" в "Нурсан Отомотив", в село Люляково, Бургаско за производство на електрически инсталации за леки автомобили Fiat, Renaut, Hyundai, Ford чрез комплектуване на кабели, внос от Турция) и на "Аркомат", Казанлък (собственост на "Фолксваген Електрик Системлери", част от "Фолксваген Груп"). Още една фирма с турски капитали произвежда електрооборудване за автомобили - "Атес" ЕООД в село Кермен, Сливенско.

"Микроак" ООД - Ботевград с предмет на дейност производство и търговия на инструментална екипировка, конектори за битовата и автомобилната електроника и изчислителна техника, полуфабрикати и други е с инвестиция на фирмата "Аксан Калъп санаи ве тиджарет".

Сред 100-те най-големи фирми с участие на чуждестранни инвеститори в България e "Тракия Глас България" ЕАД ("Шишеджам", Турция), специализирана в производство и търговия на стъкло и порцелан за бита, но през 2010 г. пусна в експлоатация своята фабрика за производство на автомобилно стъкло в България.

Турската odelo Fabra Lighting Group инвестира 37 млн. в завод за автомобилни светлини в "Тракия индустриална зона", който ще заработи в края на 2020 г. и ще доставя компоненти на компании като Mercedes и други германски производители. Отделно от това "одело Фарба лайтинг груп" започва  да изгражда  научно-развоен център в София, където ще работят 40 инженери. Той ще е клон на развойния център на odelo Farba в Щутгарт. А това ще позволи разработването на технологии с висока добавена стойност, основана на  електроника и софтуер  за фирмените изделия.

Подразделение на турския гигант Sarkuysan ще инвестира 17 млн. лв. в нов завод за производство на медни електрически кабели в България, основно за автомобилната промишленост, както и специални проводници, които имат широка употреба в авиационната и отбранителната индустрии. А в резултат на това "САРК България" ще открие 40 нови работни места. Заводът, който ще бъде изграден в индустриалната зона на Шумен, ще бъде оборудван с щадящи околната среда модерни машини. Предприятието се очаква да заработи до пет години. Около половината от леките и лекотоварните автомобили в Европа използват кабели на Sarkuysan. Компанията продава и на доставчици на NASA

Съществува потенциал за навлизането на още производители на автомобилни части, особено след продължавощото разширение на индустриалната зона в Шумен, а в Кърджали вече има стъпки за разграждане на промишлена зона върху терена на съществуващото бивше летище край града.

Facebook logo
Бъдете с нас и във