Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Търсят се строители за магистралата до Сърбия

За модернизация на трасето от София до Калотина са предвидени 300 млн. лева.

След три-четири години пътят от столицата до сръбската граница ще се взима за не повече от 20 минути.

Прословутата магистрала до Сърбия, която в последна сметка няма да е точно аутобан, а по-скоро четирилентов път, ще започне да се строи през следващата година. Агенция "Пътна инфраструктура" вече е обявила две процедури за избор на изпълнители на модернизацията на 31.5 километровото трасе между ГКПП "Калотина" и Сливница. Общо предвидените за строителството средства са малко над 310 милиона лева. 

Едната тръжна процедура е за участъка от границата до пътния възел при Драгоман. Общата му дължина е 14.5 км, а индикативната стойност на проекта е 170 млн. лева. За самото строителство са заделени малко над 147 млн. лв., други 8 млн.  са за проектантските работи, а почти 15 милиона са оставени за допълнителни разходи. Очаква се част от средствата да бъдат осигурени от механизма "Свързана Европа", а други да дойдат от националния бюджет.

Предвижда се съществуващият път да се разшири, като на отделни места ще се подобрят и геометричните елементи, така че да се постигане скорост на движение от 100 км/час. Отсечката ще е с по две ленти в двете посоки и лента за аварийно спиране. При км 12+520 ще бъде изградена отбивка от първокласното шосе към интермодалния терминал в Драгоман. Заложени са още 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли "Калотина" и "Драгоман". Срокът за изпълнение е 852 календарни дни. 

Другата поръчка е за изготвянето на техническия проект и строителството на участъка между Драгоман и Сливница (пътен възел Храбърско). Това трасе е с дължина 16.98 км и ще струва около 140 млн. лева. В случая е записано, че финансирането ще е изцяло от републиканския бюджет. Но засега парите все още не са осигурени. Според документацията в тази отсечка съществуващото шосе ще се разшири до 27 м, с което двулентовият първокласен път ще стане четирилентов. В резултат на реконструкцията проектна скорост ще се вдигне до 110 км/час. Срокът за изпълнение е 910 календарни дни, но 180 от тях са предвидени за проектиране. 

Кандидатите за първата поръчка могат да подават оферти до 13 ноември, а за втората - до 16 ноември. Тоест, изпълнител може да бъде избран най-рано през март догодина и то, ако няма обжалвания и други спънки. Казано иначе, трафикът ще се облекчи чак в края на 2021-а или в началото на 2022 година. 

Важността на трасето от София до границата със Сърбия е безспорна - то е част от основната трансевропейска транспортна мрежа и от направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута. Това е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток.

Facebook logo
Бъдете с нас и във