Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЪРСИ СЕ МЕНИДЖЪР...

ДЕФИЦИТЪТ НА КВАЛИФИЦИРАНИ КАДРИ ЩЕ СЕ РЕШИ САМО ПО МЕТОДА НАПРАВИ СИ САМПазар на труда у нас реално няма, липсва и нормална политика по заетостта - тази тъжна констатация работодатели и синдикати повтарят като някаква мантра вече от доста години. Междувременно чуждестранните експерти, наблюдаващи процесите с малко по-непредубедено око, твърдят, че такъв пазар все пак има и че той дори става все по-динамичен. До 1989-а пазар на труда у нас нямаше. Той се е установи едва преди четири-пет години, съгласява и Александър Александров, директор на компанията Хил Интернешънъл България, занимаваща се с подбор на кадри. Александров обяснява ускореното развитие на трудовата борса в България с факта, че все повече фирми започват да обръщат внимание на управлението на човешките ресурси. Затова и напоследък расте броят на агенциите за търсене и подбор на персонал. Въпреки всичко обаче още е рано да твърдим, че пазарът функционира нормално, предупреждава директорът на Хил Интернешънъл. Най-сигурното доказателство за това е огромната разлика между търсенето на квалифицирана и неквалифицирана работна ръка. При длъжностите, за които не се изисква висше образование, търсенето на работници е значително по-малко от предлагането. Но при висококвалифицираните специалисти ситуацията е точно обратната. До началото на 2004-а на обявите за мениджъри на средно и високо ниво получавахме достатъчно отговори. После започна да се чувства дефицит - потвърждава Александров. - Сега, колкото и добри обяви да пуснем, броят на кандидатите е малък, а и все по-нисък процент от тях отговарят на изискванията. За някои конкурси всъщност изобщо не се намират хора, които да задоволяват всички условия на фирмата, и работодателят е принуден да прави компромиси. Повечето експерти си обясняват този отлив с факта, че добрите специалисти вече са си намерили работа, която ги устройва, и не желаят да я сменят, та дори и за по-висока заплата. Търсачите на пари значително намаляха. Преди имаше такива, които за 50-100 долара разлика непрекъснато се местеха от една компания в друга. Днес за квалифицираните специалисти по-важни са сигурността и качеството на работата им, смята Александър Александров. Същевременно, според него, не са много фирмите, които знаят как да поощряват и задържат служителите си, така че се наблюдава текучество, особено при мениджърите на ниско ниво. Основната грешка на работодателите е, че още не възприемат модерната схема за попълване на висшите етажи отдолу - т.е. като се обучават собствени кадри, които постепенно да се изкачват в йерархията. Вместо това повечето предприемачи търсят вече обучени специалисти, които направо да назначат в управлението. В Хил Интернешънъл България са на мнение, че този модел е остарял и неефективен. Другият, доста по-трудно решим проблем на пазара на труда, е разминаването между изискванията на бизнеса и това, което са в състояние да предложат университетите. Предприемачите отдавна повтарят, че заради липсата на двустранна връзка висшите учебни заведения произвеждат безработни, докато в страната отчаяно търсят способни кадри. Но специалистите в тази сфера определят подобни оплаквания като доста преувеличени. Мнението им е, че каквото и да правят, университетите не могат да дадат подготвени хора за всяка фирма и за всяка длъжност. Вместо това е необходимо всяка компания да изгради своя собствена система за усъвършенстване на кадри. Друг е въпросът, че заради високата осигурителна и данъчна тежест на този етап твърде малко работодатели са склонни да отделят пари за повишаване на квалификацията на служителите си. Проучванията на експертите показват, че при търсенето на работа мнозина се влияят от това, дали дадената компания има натрупан престиж в своя бранш. От значение е също дали работниците изпитват доверие към шефовете си и имат възможност да общуват с тях. Друг основен критерий при избора са добрата атмосфера и приятелските отношения с колегите. От агенциите за човешки ресурси са категорични обаче, че висшите мениджъри трябва да се отнасят доста по-сериозно към методите за насърчаване на персонала.

Facebook logo
Бъдете с нас и във