Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТУРИСТИЧЕСКАТА БОРСА ВАКАНЦИЯ 2004

ДОКАТО СИ ИЗЯСНИМ КОНЦЕПЦИЯТА, АНГЛИЧАНИТЕ НИ ПРАЩАТ АВАНТЮРИСТИКогато археологическата експедиция ТЕМП с ръководител проф. Георги Китов разкри тракийския култов комплекс край Старосел, всички предричаха на хисарското село, разположено почти в географския център на България, бъдещето на световнопризнат културен обект. Тон даде самият проф. Китов, който надълго и нашироко разказваше преди четири години на първите посетители на разкопките как откритието му ще донесе приходи както на староселци, така и на община Хисар. Всичко това, разбира се, можеше и да се случи, ако общината се беше погрижила поне да асфалтира пътя до откритата могила. По-благосклонна се оказа съдбата към другия култов паметник - тракийския дворцов комплекс Перперикон, открит горе-долу по същото време от екипа на проф. Николай Овчаров. За разлика от администрацията в Хисар община Кърджали се нае да построи път до двореца и да го направи достъпен за посетителите. И не само това - кметството защити и проект пред програма ФАР за изграждането на туристически център за 1.2 млн. евро.--------------------Недобре развитата инфраструктура пречи на България още повече да разшири дела си на международния туристически пазар чрез развитието на културния, балнеоложкия, селския туризъм..., подчертават и наши, и чуждестранни експерти. Тя е проблем и за осъществяването на лансираната през последните години идея страната да се раздели с имиджа си на евтина дестинация посещавана от по-неплатежоспособни туристи. Предлагането на по-скъп туристически пакет може да стане, като се изградят не само по-модерни пътища, но и съвременни летища и поддържани плажове, сподели пред в. БАНКЕРЪ председателят на Българската хотелско-ресторантьорска асоциация Благой Рагин. Заместник-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов също призна пред участниците на проведената през седмицата 21-ва Международна туристическа борса Ваканция 2004, че много от чуждестранните туроператори оказват оферти само заради лошото обслужване по българските аеропортове. За съжаление - отбеляза Хаджиниколов - по една или друга причина нашите предложения за промени в Закона за въздухоплаването, които да позволят отдаването на концесия на летищата във Варна и Бургас, бяха отхвърлени. Това на практика ги лиши от инвестиции за тяхната модернизация в размер на 120 млн. евро. На специална дискусия по този повод в рамките на Ваканция 2004 заместник-министърът на транспорта и съобщенията Никола Янков съобщи за готовността на държавата да преотстъпи на концесионери част от летищните такси, които през миналата година са донесли 48 млн. лв. приходи в бюджета. Най-интересни за частните предприемачи, разбира се, са летищата в Бургас и Варна, които от май до октомври 2003 г. са поели близо 74% от туристите, посетили България. Едва 26% от чуждестранните гости са преминали през столичния аеропорт и само 0.1 на сто - през летището в Пловдив. Опасенията в туристическия бранш са, че окаяното състояние специално на пловдивското летище може да отреже достъпа на туристи до зимните ни курорти. При всичките си добри намерения държавата ще вложи в модернизацията на българските аеропортове през тази година 3 млн. лв. (при 5 млн. за 2003-а). С други думи, и през предстоящия летен сезон те ще са крайно пренатоварени, а обслужването на пътниците - некачествено.Урбанизацията на курортитее другият въпрос, който вълнува заетите в туризма. Някои от участниците във Ваканция 2004 най-сетне се усетиха, че интензивното им застрояване сега се връща като бумеранг, превръщайки ги в нещо като градските жилищни комплекси. Последният типичен пример в това отношение е Банско, чиито жители подкрепиха преди четири-пет години проекта за изграждането на ски-зоната, но сега са поуплашени от бързото разрастване на града. Само за последните няколко месеца общинската администрация е издала над 150 разрешения за строителство. За да ограничи инвазията в курорта, общинският съвет неотдавна е взел решение да не променя повече статута на земите извън регулация. Само през 2004-а обаче в Банско започва изграждането на 50 нови хотела. Един от проектите, който ще бъде реализиран до следващия ски-сезон, е строителството на вилно селище на територия от 20 дка до първа станция на кабинковия лифт. Инвеститор е фирма, свързана с руския бизнесмен Ованес Мелик Пашаев, собственик на столичния петзвезден хотел Даунтаун. Освен това парцелите около станцията непрекъснато поскъпват и мнозина предричат, че до няколко години центърът на Банско от само себе си ще се измести към ски-зоната, а старата част на града ще се обособи като етнографски комплекс. По-деликатни са нещата със застрояването на черноморските курортикъдето се формират над 70% от приходите от туризъм. В тази връзка Българската хотелиерско-ресторантьорска асоциация, Българската асоциация на туристическите агенции и Българската туристическа камара настояват Министерството на регионалното развитие и благоустройството спешно да изготви и внесе в парламента отдавна коментирания проектозакон за българското Черноморие. Той би трябвало да регулира не само строителството, но и отдаването на плажовете на концесия. Според Цвета Каменова от Дирекция Икономическа политика към Министерския съвет, такъв нормативен документ е необходим и дори е заложен в правителствената програма за 2004 година. Само че темповете на развитие на сектора са толкова динамични, че когато той бъде приет, ще се окаже, че няма нужда от него, е становището на заместник-министър Хаджиниколов. Така или иначе, новият закон за Черноморието няма да заличи последствията от погрешната приватизация в големите курорти като Слънчев бряг и Златни пясъци. Продажбите на парче неведнъж са посочвани като една от причините за последвалото хаотично застрояване на тези комплекси. В продължение на няколко години в Слънчев бряг, например, се прилагаха специфични правила и норми, многократно се изменяше планът, в резултат на което се увеличи плътността на застрояване, а това не е позитивна тенденция - посочи бившият председател на Съюза на хотелиерите и ресторантьорите в комплекса Стефан Христов. - Завиши се и коефициентът на интензивност, което позволи високоетажно строителство, и така се появиха хотели мастодонти. Според него много скоро урбанизацията на курортите ще ги обезличи и ще доведе не до увеличение, а до спад на цените. Христов дори е на мнение, че сегашната база в Слънчев бряг вече е нерентабилна, защото я няма онази възвръщаемост, на която са се надявали инвеститорите, влагайки парите си в нея. Не могат да се решат автоматично и недоразуменията с отдаването на плажовете на концесияНяма по-лесен начин за печалба от този да разхвърляш сто шезлонга и чадъри по плажа, да късаш билетчета и да имаш оборот далеч по-голям, отколкото един ресторант или хотел. Никой не те контролира плащаш ли си таксата, чисти ли са капанчетата, как поддържаш плажа..., коментират помежду си участници в туристическата борса. В Слънчев бряг пясъчната ивица се стопанисва от три фирми, което е анахронизъм. Плажът е част от курорта и той по право трябва да бъде даден на концесия на компанията, собственик на инфраструктурата, или на сдружението на хотелиерите и ресторантьорите в комплекса - категоричен е председателят на Регионалната туристическа камара в Бургас Георги Анастасов. - Чиновниците в регионалното министерство трябва да разберат, че лошото обслужване там рефлектира върху престижа на целия курорт. Позицията на Атанасов изцяло се споделя и от председателя на сдружението на частните хотелиери Елена Иванова: Би било добре, ако трите плажа по право се предоставят на Слънчев бряг АД, както е в курорта Албена. През 2000-а дружеството се отказа от концесията заради високата такса и това даде повод на комисията да го декласира при следващия конкурс. Затова сега плажът е поделен между фирмите Ирида 71, Вени М и Сън инвест, които нямат друга собственост в курорта. Малка подробност е, че договорите за концесия са със срок от 15 години и могат да бъдат прекратени единствено ако концесионерите не ги изпълняват.Така, като съберем всички изказани мнения, съмнения и притеснения на 21-ата Международна туристическа борса, стигаме до заключението на британския всекидневник Индипендънт, че засега България е новата евтина туристическа дестинация, подходяща за авантюристи, които не държат на лукса, защото такъв няма.Светлана ТодороваНиколай Недков, изпълнителен директор на Златни пясъци АД:Златни пясъци е първият курорт, който имаше строително-регулационен план. В момента той е осъвременен и се слага вето върху ново строителство. Целта е в рамките на две-три години то да бъде прекратено и да търсим начини да компенсираме пренаселването на комплекса. Това беше причината донякъде да забавим инвестициите в наземната инфраструктура, която най-много беше ощетена от строителството. Трябва да решим какво бъдеще искаме за Златни пясъци, защото ако продължим да изграждаме хотели, това ще намали цената на леглата. ­Людмила Ненкова, изпълнителен директор на Ривиера АД:Абсолютно против съм урбанизацията на курорта Златни пясъци. Дори смятам, че трябва да се преустанови строителството. Направиха се хубави хотели, увеличи се легловата база, но не може този процес да продължава безкрайно. Вече започваме да губим от привлекателността на природата, а тя е най-голямото богатство на курорта.

Facebook logo
Бъдете с нас и във