Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЪРГЪТ ЗА ЦИФРОВА ТЕЛЕВИЗИЯ Е ПРЕДРЕШЕН?

Сроковете на първия търг за регионална ефирна цифрова телевизия в град София са твърде кратки и желаещите да участват в него недоволстват, че не могат да се подготвят. Държавната комисия по далекосъобщенията (ДКД) бърза неоснователно с провеждането му и сред телевизионни оператори съществуват подозрения, че се прави опит изкуствено да се намали броят на участниците в него.
На 24 април в Държавен вестник излезе съобщение на Министерския съвет, че ще се организира първият търг за лицензиране на цифров оператор в България, а крайният срок за подаване на документи е 28 май.
Досега 1000 лв. за тръжни книжа е дала фирма Евротур Сат инженеринг, съобщи за БАНКЕРЪ прессекретарят на комисията Ирина Кънева. Според техническия експерт към Националния съвет за радио и телевизия професор Емил Владков, интерес към търга проявяват и други три фирми, но отказа да съобщи техните имена. Това стана по време на конференцията Технологично-програмни аспекти и стратегии при въвеждане на цифрова телевизия, в която участваха заинтересовани фирми, представители на Министерството на транспорта и съобщенията и на Държавната комисия по далекосъобщенията.
Националният съвет за радио и телевизия представяше Светлана Божилова. Тя обвини членовете на ДКД, че не са уведомили медийния съвет за провеждането на търга. Досега при издаване на лицензи за ефирни телевизии първата дума винаги е имал регулиращият орган, който е класирал кандидатите според програмните проекти. Божилова се изказа против провеждането на търга с мотив, че той би бил прибързан преди приватизирането на Българската телекомуникационна компания (БТК). Според нея монополът на телекома върху транслирането на телевизионния сигнал пречи за цифровото пренасяне на на радио- и телевизионния цифров сигнал. Според нея забавената приватизация на телекома ограничава развитието на мултимедийните услуги в национален мащаб, затова неслучайно първият търг за цифрова телевизия е регионален. Но макар ДКД да бърза с търга, не е създадена регулативна база за дейността на първия цифров оператор, допълни тя.
В лиценза на първия телевизионен цифров оператор, който Министерският съвет ще връчи след приключването на търга, има точка победителят да получи правото да заеме до две програми. Технологически всеки канал за цифров пренос на информация може да излъчва до шест тв програми. Не е решено какво ще се случи с останалите четири и по какъв начин ще бъдат дадени за експлоатация. ДКД е определила победителят да заеме 64-и канал от честотния спектър, който досега се ползваше от Министерство на отбраната.
Цифровата телевизия трябва да навлезе първо сред кабелните и сателитните мрежи и едва тогава да се мисли за ефирното й излъчване, заяви Божилова. Тя се застъпи за създаването на междуведомствена група от експерти на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), ДКД и НСРТ за изглаждане на противоречията.
В лиценз трябва да бъде записано задължение бъдещият оператор да излъчва предавания с обществени функции в поне една от двете програми, защото действащият Закон за радио и телевизия не подпомагат цифровизацията на обществената телевизия с много ограничения в рекламата и спонсорството, заяви на срещата представителят на МТС Петър Рендов. ДКД не е предвидила подобно изискване към кандидатите, вероятно заради възможен отлив на рекламодателите към новопоявилия се оператор. Рендов допълни, че МТС очаква в лицензионния договор да бъдат включени още изисквания към оператора на дигитален пренос. В текста няма изрично указание декодерът за усвояването на програмата от потребителите да бъде лесно съвместим с останалите аналогови телевизии, което би намалило интереса към класическата телевизия. Министерството иска още дванадесетгодишният лиценз да бъде предхождан от преходно временно тригодишно споразумение, чрез което да бъдат изгладени всички противоречия и пропуски на първия търг. Според Рендов европейските процеси по регулиране на цифровата телевизия са в зародиш и за България няма да е фатално, ако забави търговете. Той предвиди, че след около година цифровата телевизия ще навлезе по-успешно, защото междувременно ще се е понижила цената на цифровите тв приемници.
Инвестицията в изграждане на мрежа за цифрово разпространение би могло да се изплати за около две години и половина при оптмистична прогноза за развитието на рекламния пазар- заяви представителят на Евротур Сат инженеринг Димитър Ангелов. Неговото дружество единствено засега е купило тръжните книжа. Той се появи на конференцията с готова инвестиционна стратегия и подсили подозренията на конкуренти, че вече е избран за победител. Изчисленията на Ангелов показват, че вложенията в проекта биха погълнали 1 260 000 щ. долара на победителя в търга, а годишният разход по излъчването на програмите възлиза на 750 000 щ. долара. За първата година Ангелов е заложил 120 000 щ. долара приходи от реклама при 100 долара за 30 секунди в най-гледаното време на бъдещата дигитална телевизия. Десет пъти (1 250 000 долара) по-високи рекламни постъпления са предвидени в разчетите на Евротур сат инженеринг на шестата година. Ангелов поясни, че комерсиалната цифрова мрежа може да печели още от абонаментни такси (лизинг или наем на декорите) за потребителите, пренос на програми и интерактивни услуги.

Facebook logo
Бъдете с нас и във