Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЪРГОВСКИТЕ ВЕРИГИ УХАЖВАТ БЪДЕЩИТЕ МАЙКИ

Търговците на дребно в САЩ напоследък усилено ухажват бъдещите майки. Веригата Тарджет (Target) наскоро пусна във всички свои магазини (1107 на брой) нова линия от модни дрехи от Лиз Ландж - една от най-нашумелите дизайнерки на облекла за бременни жени. Тарджет, чиито продажби за 2002 г. възлязоха на 44 млрд. щ. долара, в момента рекламира шумно новата линия в щатския ефир. Рекламите показват г-жа Ландж, която обещава модни облекла за бременни жени на достъпни цени. Всяка майка би трябвало да изглежда като звезда, особено докато носи детето си, а това е достатъчно труден период, казва тя в рекламите. Г-жа Ландж, която е бивш редактор на модното списание Вог и племенница на финансиста Соул Стайнберг, в момeнта работи над една колекция от облекла за бременни в спортен стил за световноизвестната фирма Найк.Гап Инк. (Gap Inc.), една от най-големите в света специализирани вериги за продажба на дрехи, също има планове за бъдещите майки. Тя управлява три известни и уважавани търговски марки в тази индустрия - Гап (Gap), Банана рипаблик (Banana Republic) и Олд нейви (Old Navy). Неотдавна фирмата пусна в 12 от своите магазини Гап и в 52 обекта на Олд нейви дрехи за бременни, които по-рано можеха да се купят само по ИНТЕРНЕТ. До края на годината облекла за бъдещи майки ще могат да се намерят поне в 80 от 800-те магазина Олд нейви. Даже гигантът Уол-Март (Wal-Mart) вече обръща специално внимание на облеклата за бъдещи майки. Най-голямата в света верига за продажби на дребно предлага дрехи за бременни жени във все повече от своите магазини - планира се броят им да е приблизително 2400. През последната седмица на май Уол-Март за първи път включи моделите за бъдещи майки в списъка си от услуги, предоставяни на клиентите в точно определени магазини.Разбира се, този специализиран пазар не е голям. Броят на ражданията в САЩ според Националния здравностатистически център през последното десетилетие е стабилен - около 4 млн. новородени на година. Мадърс уърк (Mothers Work) - най-голямата верига за търговия на дребно (с облекла за бременни, с продажби от 453 млн. щ. долара за фискалната 2002 г.) оценява потенциала на този пазар на 1.2 млрд. щ долара. Освен това той е труден за добро обслужване пазар, тъй като търговците трябва да предлагат голям асортимент, за да могат да отговорят на специфичното търсене за различните стадии от бременността. Веригата Мадърс уърк, която има 955 магазина с няколко различни имена - Майми матърнити (Mimi Maternity), Мадърхуд матърнити (Motherhood Maternity) и А пий ин дъ под (A Pea in the Pod), преценява, че има възможност да увеличи продажбите си на дрехи за бъдещите майки до 500 млн. щ. долара. Допълнителен ресурс на стойност около 250 млн. щ. долара ще дойде от клиентките, които купуват по-големи номера дрехи, тъй като не намират сред моделите, специално предназначени за бременни жени, това, което искат. Още 250 млн. щ. долара могат да се очакват от жените, които досега са се задоволявали с дрехи втора употреба.Засилилото се напоследък внимание към бъдещите майки се дължи вероятно и на позападналата търговия с готови облекла. Продажбите на дрехи за жени и момичета са се увеличили с общо 3.2% между 1997 г. и 2002 година. За 2003 г. ръстът им се очаква да е само 1.9 процента. И търговците на дребно се втурват към някои неразработени досега ниши в сектора. Това е една много малка възможност в нашия бизнес, но тя е в хармония с подновените ни опити да обслужваме добре нежната половина от нашите клиенти през цялото време, казва говорителката на Найк Джоани Комлъс. Търговците оценяват още едни психологически нюанс - изграждат се по-трайни взаимоотношения с клиентките по време на един период на големи промени в живота им. Тези жени навлизат в един цял нов свят, свързан и с покупки - дом, детски колички, дрехи. Всеки иска да се качи на този влак, но ние ги виждаме първи, казва създателката и президент на Мадърс уърк Ребека Матиас. Нейната компания търси начини да засили позициите си и чрез партньорство с продавачите на застраховки Живот и различни финансови услуги, свързани с натрупване на спестявания, предназначени за издръжката на децата в колеж.Не е чудно, че Уол-Март, Тарджет, Олд нейви и Гап са и големи търговци на бебешки облекла. Това обяснява защо специализираната верига за детски облекла Бейбис Ар Ю Ес (Babies R Us) - поделение на Тойз Ар Ю Ес (Toys R Us) в съдружие с Мадърхуд матърнити, е отворила в 55 свои магазина (почти една трета от всичките си магазини) специализирани секции за облекла за бъдещите майки.Гап не желае да разкрие цифри за продажбите си, но представителите й твърдят, че линията за облекла за бременни е надминала очакванията. Гап Инк. започва да предлага облекла за бъдещи майки по ИНТЕРНЕТ - през 2000 г. по Gap.com и през 2001 г. по Oldnavy.com, за да проучи търсенето. Търговията и по двата електронни сайта върви добре, и това убеждава Гап Инк. да пусне продуктите в магазините.Дали тази мъничка ниша в конфекционната индустрия ще може да помогне на търговците на дребно да увеличат своите печалби? Времето ще покаже.

Facebook logo
Бъдете с нас и във