Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТУРЦИЯ ОТРЯЗА И СИН ПОТОК

ЩЕ ВНАСЯ ГАЗ ПРЕЗ БЪЛГАРИЯКабинетът в Анкара е спрял в средата на март доставките на руско синьо гориво по подводния газопровод Син поток, отбеляза в края на миналата седмица Ройтерс. За спрените доставки потвърдиха пред БАНКЕРЪ и от Булгаргаз с допълнението, че това е станало броени дни, преди Анкара да преустанови вноса на българско електричество.В понеделник (28 април) истанбулският офис на Би Би Си съобщи, че Турция подготвя радикални промени в енергийния си сектор, за да избегне зависимостта от руски природен газ и българска електроенергия. Малко по-рано министърът й на енергетиката и природните ресурси Хилми Гюлер обяви пред турския парламент, че един от основните приоритети на Анкара е ликвидирането на зависимостта на страната от доставките на руски природен газ. Според министър Гюлер през тази година 70 на сто от внесеното в югоизточната ни съседка гориво ще е руско, като общият му обем ще достигне 16 млрд. куб. метра. Основната част от него - малко над 14 млрд. куб. м, ще мине през България, а останалите количества ще бъдат доставени чрез газопровода Син поток. Газът, внасян от Русия по дъното на Черно море, ще ни излезе по-скъпо, отколкото този, който идва по трансбалканския тръбопровод през България и Румъния, обясни пред турските депутати Гюлер.Съдейки от сключените двустранни договори, през 2008 г. доставките на руски газ за Турция трябва да достигнат 26 млрд. куб. м (т.е. около 54% от прогнозираното годишно потребление). Анкара обаче търси максимална диверсификация на доставките. Освен от Русия в момента тя получава синьо гориво от Иран, както и от два терминала за втечнен газ на Средиземно море. Намерението на новото турско правителство е да форсира изграждането на газопровод от Азербайджан (паралелно на нефтената тръба по трасето Баку - Джейхан) и да увеличи доставките на втечнен природен газ, запазвайки в същото време количествата внесено руско гориво на нивото им от 2003 г., при това основно по трансбалканския газопровод през България. Капацитетът на тръбата през наша територия е малко над 14 млрд. куб. м годишно. Но разширяването на компресорните станции и дублирането на трасето в два участъка може да повиши възможностите до 24 млрд. куб. метра, обясниха газови експерти. Очевидно Анкара не включва в бъдещите си планове шумно афиширания и скъп подводен тръбопровод Син поток. Дори и да бъде използван, той ще работи с минимално натоварване. Което пък ще направи транзитирания през него природен газ още по-скъп. А инак проектният капацитет на Син поток е 16 млрд. куб. м годишно и в изграждането му руската компания Газпром и италианската ЕНИ вложиха над 3 млрд. щ. долара. Двата европейски газови гиганта са партньори не само в строителството, а и в експлоатацията на съоръжението, като всеки от тях държи по 50% от регистрираната на 16 ноември 1999 г. в Холандия Блу Стрийм Пайплайн Къмпани (Blue Stream Pipeline Company B.V.). Компанията е собственик и оператор на морския участък от газопровода. До юни 2003 г. Анкара не е задължена да купува синьо гориво от това трасе. След това обаче влиза в сила търговският договор между монополната турска газова компания БОТАШ и руската Газпром, подписан на 30 декември 2002 година В контракта е фиксиран и обемът на доставките, които през 2003 г. трябва да са 6.5 млрд. куб. м и да нарастват през всяка от следващите години. През 2008 г. е необходимо съоръжението да достигне пълния си капацитет от 16 млрд. куб. метра. Транзитните такси пък гарантират възстановяването до същата 2008 г. на вложените 3 млрд. щ. долара. Ако, разбира се, има кой да ги плаща. Но кабинетът в Анкара не е склонен да купува скъпото синьо гориво и изглежда твърдо решен да развали договора с Газпром за Син поток. И то независимо че според официални съобщения в турската преса Москва е намалила транзитните такси с няколко долара. Правителството на Ердоган прави всичко възможно да преразгледа и контракта с българската НЕК за внос на българска електроенергия, като мотивът отново е високата цена. Преговорите в Анкара тепърва предстоят. И те, както нееднократно писа БАНКЕРЪ, няма да са нито търговски, нито експертни, а чисто политически.

Facebook logo
Бъдете с нас и във