Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРУДНО СЕ ПОБЕЖДАВА НЕВИДИМ ПРОТИВНИК

Всеки, който по някакъв повод е трябвало да даде подаръче или пари на лице от администрацията, за да му свърши определена работа, има основание да твърди, че въпросният чиновник е корумпиран. И е прав. Фактът, че за да не ви състави акт, пътният полицай си е поискал десет, двадесет или петдесет лева, а чиновничката на гишето в общината е придвижила преписката ви едва след като сте й подарили шише марково уиски, е само един щрих от явлението. Но в никакъв случай не го изчерпва.Проблемът е, че въпросът що е корупция продължава да е обвит в непроницаема мъгла. За съжаление тя не се разсея и след кръглата маса, организирана от Института за публична администрация и европейска интеграция и Центъра за изследване на демокрацията на 14 ноември. Въпреки че темата й беше Публичност, прозрачност и корупция в действията на публичната администрация. Например все още не се разбира, чекорупцията не е равнозначна на подкупОще повече че това явление е точно и ясно определено от Наказателния кодекс. Съвсем различно изглеждат нещата, когато става дума за останалите форми на корупция. Например тази, която в западноевропейските страни е известна като конфликт на интересите. Ако експерт от Агенцията по приватизация подшушне на братовчед си, който участва в търг, какви числа има в офертите на конкурентите му при наддаването, това е също толкова нечестно получено предимство, както и ако за информацията беше платено в брой. А как да се нарече случаят, в който лекарят не взема пари от пациента си, но го приема за извършването на скъпа операция, без да чака ред, защото въпросният пациент е близък на висш чиновник от здравното министерство? Не е ли корумпиран администраторът на лични данни, когато в нарушение на служебните си задължения съобщи на някоя силова групировка какви доходи е вписал гражданинът Х в данъчната си декларация? Многообразието на явлението показва, че борбата с корупцията трябва да се води с различни средстваЩом съществува възможност конкретни лица да преразпределят ресурси, независимо дали това са пари, влияние, професионални контакти или нещо друго, съществува и възможност за корупция. От това следва, че трябва да се търси конкретно решение за всяка отделна област. Друг нерешен въпрос е този за допустимостта на лобирането в полза на частни интереси. В цивилизования свят лобирането не се преследва и наказва като престъпление. У нас обаче все още няма закон за лобирането и затова не е ясно за корумпиране на политици и висши чиновници ли става дума, или не.Не бива да се забравя, че най-силно корумпира мизерията. Може би високите заплати на държавните чиновници няма да ги имунизират напълно от изкушението, но сигурно ще са още един аргумент против податливостта на корупция. Особено ако бъдат съчетани със засилени санкции при нарушаване на професионалната етика или при получаване на подкуп.Колкото и сложно да изглежда всичко, все пак отнякъде трябва да се започне. Засега Новото време като че ли се опитва да си изясни собствените си намерения. Поне така изглежда от приетата национална стратегия, която е нещо като тезиси къмНационалната програма за противодействие на корупциятаВърху нея вече работи групата, оглавена от министъра на държавната администрация Димитър Калчев, в която влизат експерти от различни ведомства - от Главна данъчна дирекция, от Бюрото за финансово разузнаване, от главна дирекция Митници, от правосъдното и вътрешното министерство. Основните цели са разпределени в областта на усъвършенстването работата на държавната администрация. Става дума за осъществяването на идеята за обработка на документите на едно гише, за електронното придвижване на преписките, за свиване до необходимия минимум на лицензионния режим и т. н. Готви се и нова концепция за държавната служба. Една от задачите на програмата е да се съкрати пътят от констатирането на нарушението до предприемането на мерки за отстраняването му. Това включва и нов подход към координацията на различните държавни и административни служби, както и изграждане на единна информационна система. Сред важните цели е и съставянето на морални кодекси на отделните администрации.Добре е да се знае накъде точно отиваме. Но не бива да се забравя, че заболяването, наречено корупция, има не само политически, но и икономически, социални, исторически, а дори и психологически корени. В този смисъл очакванията да се пребори корупцията с документа, наречен Национална програма за противодействие на корупцията, са толкова обосновани, колкото и надеждите на болния от грип, че ще се излекува, като си купи хубава носна кърпичка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във