Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРУДНИ ВРЕМЕНА ЗА АМЕРИКАНСКИТЕ ЗАКУСВАЛНИ

След като клиент се оплака, че е намерил отрязан пръст в купичката с чили, сервирана в един от ресторантите за бързо хранене Уендис (Wendy's) в Сан Хосе, продажбите на веригата в Калифорния намаляха наполовина. Търговската марка и репутацията й бяха застрашени, докато оплакването не бе изобличено като измислица и третата по големина американска верига за хамбургери бе реабилитирана.Независимо от паниката, предизвикана от отрязания пръст и недобрите оценки на анализаторите, акциите на компанията майка Уендис интернешънъл (Wendy's International) устойчиво вървяха нагоре през март и април. Една от причините бяха активните покупки на нейни книжа от страна на хеджингови фондове, водени от Пършинг скуеър кепитъл (Pershing Square Capital). В средата на юли Пършинг обяви публично тревогата си от пазарните слухове, че Уендис скоро може да закупи и други търговски марки за бързо хранене, и изказа мнение, че вместо това тя би трябвало да се освободи от част от собствеността си.Пършинг иска Уендис да ликвидира веригата си за кафе и понички Тим Хортънс (Tim Hortons), която има 70% дял на канадския пазар. Според фонда е необходимо компанията да продаде и франчайзинг правата за почти всички свои заведения, използвайки парите за обратно изкупуване на акциите си. Веригата притежава едва около 20% от 6700-те ресторанта с търговската марка Уендис. Според Пършинг това би могло да повиши пазарната й капитализация от сегашните 5.7 млрд. до 8.3 млрд. щ. долара.От Уендис отказват да коментират тези предложения. А подходът на Пършинг показва нарастващ натиск върху американските ресторантьорски компании да действат във време, когато перспективите за растеж в сектора изглеждат все по-трудни. Инвестиционната банка Ю Би Ес (UBS) и групировката за прогнози Глобъл инсайт (Global Insight) са на мнение, че ударът по джоба на клиентите в резултат на все по-високите цени на петрола и повишаващите се лихви вероятно ще се отрази на ръста на продажбите в американския ресторантьорски бизнес. Той вече е намалял до скромния 1% за първите девет месеца на 2005-а, в сравнение с рекордно високия среден ръст от 5.6%, постигнат през предишните пет години.Три четвърти от американците днес живеят в близост от три мили до ресторант на Макдоналдс (McDonald's), което е знак, че остава съвсем малко място за разрастване на фирмата на американска територия. Освен това затлъстяването става все по-актуален проблем в САЩ, а с него идва и заплахата от съдебни дела срещу големите заведения за бързо хранене. Не е изключено да се наложат и правни ограничения върху рекламирането на техните продукти. Най-голямата група за търговия с хранителни стоки в Америка - Асоциацията на производителите на бакалски стоки, съобщи, че подготвя по-строги правила за продажбите на храни на деца, надявайки се по този начин да избегне налагането на установен със закон надзор. За американските ресторантьорски вериги остава възможността за експанзия в чужбина. Втората по големина - Бъргър Кинг (Burger King), отвори своето първо заведение в Китай през юни. А Макдоналдс вече има 600 ресторанта в Китай и възнамерява да отвори още четиристотин.

Facebook logo
Бъдете с нас и във