Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРИЙСЕТ И ШЕСТ КОРАБА ИСКА ДА СТРОИ ВЪВ ВАРНА ИНДОНЕЗИЙСКА ФИРМА

Трийсет и шест кораба е готов да построи във Варна мощният индонезийски консорциум Sri Mukti Gas corp. (СИГАЗКО). Това съобщи Анчо Бадев (нашумял с неуспешното си участие в приватизацията на Софарма), чиято фирма Нова тех също е проявявала интерес към варненския корабен завод и е партнирала на СИГАЗКО. Президентът на компанията Мухрим Хаким е и управител на инвестиционните фондове към Islamic Development Bank, председател на Комисията за Близкия изток и организацията Ислямска конференция на Индонезийската търговско-промишлена палата. На 3 ноември тази година индонезийският бизнесмен лично посетил завода, за да се ориентира в днешното състояние на мощностите му, съобщи изпълнителният директор на корабостроителницата инж. Иван Бояджиев.Компанията търгува с газ, нефт и нефтопродукти, има и собствена корабостроителница в Шанхай, но за плавателни съдове до 15 000 тона. Годишният оборот на превозените от нейните кораби товари надхвърля 250-300 милиона тона.Готови сме да участваме в съживяването на Варненска корабостроителница АД под форма, каквато избере българското правителство - джойнтвенчър с държавата или закупуване на мощностите. Можем веднага да изпратим екип от специалисти, който да представи пълна програма за оздравяване и развитие на завода. Това се казва в официално писмо от Sri Mukti Gas Corporarion до вицепремиера и министър на икономиката Николай Василев от 12 ноември 2001 година. Писмо с намерения и готовност за пълна оферта за завода е представено и на премиера Симеон Сакскобургготски и вицепремиера Костадин Паскалев.Според проучванията на Мухрим Хаким, въпреки днешното си състояние Варненска корабостроителница АД е един от най-добрите заводи в Европа, а корабостроенето е стратегически отрасъл и политика на всяка държава, която може да го развива. Неговият интерес е във Варна да се строят танкери и газовози, обясни инж. Бояджиев. Това е напълно във възможностите на предприятието, което в добрите си години е строило десетки кораби за мощните флоти на Малайзия и Сингапур.СИГАЗКО получава заявки както от индонезийски клиенти, така и от редица страни от Близкия Изток и Африка, сочат данни на нашето МВнР чрез представителя му в Джакарта. Мухрим Хаким се ползва с голямо влияние както в парламента и правителството, така и сред деловите среди и евентуалното му ангажиране с проекти в България може да доведе до увеличаване на интереса на традиционно консервативните индонезийски инвеститори към страната ни, пише през август 2001 г. до вицепремиера Николай Василев Пламен Шукюрлиев, временно управляващ мисията ни в Джакарта.Мухрим Хаким проявява интерес и към разработването на българските нефтени концесии 100 и 101 в Либия, информира Шукюрлиев. Индонезиецът бил запознат с изискването на договора България да не преотстъпва правата върху концесиите без изричното съгласие на либийската страна и смята, че именно той може да убеди либийския лидер Муамар Кадафи, с когото има лични контакти, да даде съгласие Sri Mukti Gas corp. да се включи в експлоатацията на находищата. Хаким смята също, че може да постигне удължаване на срока на концесиите, който изтича през 2005 г., и евентуално да увеличи българското дялово участие. Според данните на българската мисия, Мухрим Хаким е готов на всякакви варианти - да откупи правата на концесиите, да започне съвместна разработка с помощта на индонезийски инвестиции срещу гаранции от българска страна, че добиваният нефт ще бъде продаван на Индонезия, както и да участва в евентуална тръжна процедура за концесиите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във