Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРЯБВА ДА НАКАРАМЕ ХОРАТА ДА СИ ПЛАЩАТ ВНОСКИТЕ

Йордан Христосков, управител на НОИ, пред в. БАНКЕРЪГ-н Христосков, случайно ли е съвпадението между хаоса със здравните осигуровки, обвиненията към НОИ и факта, че предстои нов избор на управител? - Много жалко ще бъде, ако наистина конюнктурни въпроси около избора на управител на НОИ се свързват по какъвто и да било начин с оценката за самата институция. Това е обида за хората, които положиха огромни усилия да въведат ред в здравното осигуряване, да обслужат огромния брой граждани, които буквално в последния момент се явиха в НОИ. Твърдя, че НОИ е една от най-добре работещите институции в страната и има най-добрата информационна система. Упреците са несъстоятелни.Заявихте, че проблемът със здравните осигуровки не е финансов, а става дума за коректност на една част от обществото към друга...- Въпросът е свързан с изграждането на здравноосигурителна култура в населението. Не може до един момент да плащаш вноски, а в следващия да смяташ, че здравеопазването е безплатно и изцяло финансирано от държавата. В крайна сметка става дума за права и задължения. Ако гражданите не изпълнят задълженията си и не разберат, че здравното осигуряване е задължително, те не би трябвало да ползват здравни услуги безплатно.Вашето предложение за излизане от ситуацията?- Принудата е единственият изход. Ние трябва да накараме хората да си внасят здравните осигуровки. А ако не правят това - да заплащат услугите. Въпросът тук е на политически избор - дали държвата ще накара всеки български гражданин, независимо от това къде живее, да плаща и да получава медицинска помощ, дори ако му се наложи веднъж в живота. Или трябва да въведем механизъм на прекъсване и възобновяване на здравноосигурителните права и задължения например за хората, които ги няма по-дълго в страната. Всъщност истински проблем има единствено с една маргинализирана част от населението, която би следвало да получи някакъв минимален пакет от услуги, директно заплащан от социалните служби. Не е ли нормално да се плаща за услуга, която се ползва? А не за услуга, която е в зоната на хипотезите?- Вижте, човек може цял живот да живее в България и да не му се наложи да ползва някаква здравна услуга. Той обаче е участник в една солидарна система и е длъжен да плаща. Това е водещият принцип на солидарните здравноосигурителни системи.Защо се създаде впечатлението, че осигурителният институт е причината за проблемите, при положение че той само събира здравните вноски?- Не бих казал, че в обществото преобладава мнението, че НОИ е в основата на проблема. По-скоро отделни личности се опитват да прехвърлят вината върху НОИ - нещо като от болната глава на здравата. Фактите обаче са други. Първо, здравноосигурителните вноски се събират от нас и влизат в бюджета на здравната каса, дори има преизпълнение. Стратегическият резерв на касата, който е от 800 млн. лв. също е събран от НОИ. Освен това няма друга институция, която може да покаже във всеки момент кои са месеците и годините, в които са плащани вноски, и в кои не са.Нека тези, които обвиняват сега НОИ, само да си представят какво щеше да стане, ако Здравната каса извършваше нашата работа. Не е въпрос и на финансови ресурси. Здравната каса разполагаше с около 50 млн. долара по заема си от Световната банка, за да изгради информационна система, и не го направи. Докато НОИ изгради своята система за 7 млн. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във