Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

"Трейс" опровергава Нанков

Ръководителят на пътната агенция Светослав Глосов на влизане в следствието.

Строителната компания "Трейс Груп Холд", ремонтирала участъка край Своге, където загинаха 17 души, опроверга в отворено писмо твърденията на регионалния министър Николай Нанков за "недопустимата настилка" и неотстранени дефекти по пътя. Писмото бе публикувано на фирмения й сайт в четвъртък (30 август) и адресирано до акционерите, инвеститорите, заинтересованите лица и представителите на медиите.

"Трейс" заяви, че търгът за ремонта на отсечката Мездра - Елисейна - Своге - Нови Искър се е провел по процедурите на Програма "Транзитни пътища V" на база на международното ратифицирано споразумение за нея, а не по Закона за обществените поръчки. Причината за това е, че 65% от финансирането е на Европейската инвестиционна банка. Стойността на договора за рехабилитацията е 23 млн. евро, разпределени между "Трейс" и "Мегаинвест Холдинг". 

В проекта участват също Агенция "Пътна инфраструктура" като възложител на поръчката, фирма инженер (в случая е Mott Macdonald), надзорът и проектант. "По правилата на Червената книга FIDIC Инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията. Инженерът е представител на Възложителя с делегирани правомощия и винаги когато изпълнява задължения или упражнява правомощия, действа в полза на Възложителя", категорични са от строителната фирма. 

Хората от "Трейс" твърдят, че проектът за пътя също е дело на АПИ. Според тях всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на инженера Mott Macdonald след съгласуване с пътната агенция. 

"Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове. Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител - уведомяваме Ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора", казват още от компанията.

От "Трейс" подчертават, че са отстранили всички безспорни претенции по гаранционната им отговорност. Те изразяват несъгласие с информацията, съобщена от Николай Нанков, че асфалтът на пътя край Своге съдържа "недопустим материал". "В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е  БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%", поясняват представителите на строителната компания.

Междувременно в Националната следствена служба се явиха за разпит над 20 служители на АПИ. Призовки са получили също министър Нанков, както и настоящият и бившите ръководители на пътната агенция  - съответно Светослав Глосов, Дончо Атанасов и Лазар Лазаров.

На излизане от следствието Николай Нанков се изказа лаконично, казвайки, че няма право да влиза в задочни спорове с когото и да е, докато тече разследването. С разследващите е било уточнено кога може да се вземат проби от асфалта. Фирма от консорциума започнала премахване на дефектите по трасето за своя сметка. Трафик камера пък щяла да покаже "много интересни неща", посочи министърът. "В участъците за средно и тежко движение, това е целият участък, трябва да се влага съвсем друг вид материали. Предполагам, че ще ползва и международна лаборатория", добави Николай Нанков.

В четвъртък жителите на Своге пък отново излязоха на протест с искане за ремонт на опасния път. Те настояват за незабавна ревизия на документацията за ремонта на пътя от Нови Искър до Ребърково, за спешно преасфалтиране на пътя и реконструкция на опасния завой. Протестите ще продължат ежедневно до 6 септември.

На 29 август Софийският окръжен съд остави под домашен арест шофьора на катастрофиралия автобус. Григор Григоров е обвинен в причиняване на смърт по непредпазливост на 17 души и нанасяне на телесни повреди на 21 души. Прокуратурата му наложи забрана да напуска страната и отне шофьорската му книжка.

Адвокатът му Христо Ботев обяви, че решението ще бъде обжалвано. "Слага се едно лице напред, което за всички да бъде виновният. Същността на проблема не е водачът. Трябва да се проследи целият процес от проектирането до изграждането на пътя. Много е важно дали пък това е щяло неминуемо да се случи, независимо какви действия е извършил водачът на автобуса", коментира Ботев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във