Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРАНСПОРТНАТА СИСТЕМА Е ОСНОВНАТА СПИРАЧКА ЗА РАЗВИТИЕТО НА СТРАНАТА

МОЯТА ФОРМУЛА Е ПАРИ СРЕЩУ РЕФОРМИНиколай Василев, вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията, пред в. БАНКЕРЪГ-н Василев, заявихте пред международната информационна агенция Дау Джонс, че някои политически интереси ще забавят приватизацията на БТК. Кои са те?- Няма никакви причини с министъра на финансите Милен Велчев да имаме различия по този въпрос. И двамата винаги сме искали приватизация на БТК, работили сме за нея и се надяваме да има такава. Знаете, че Министерството на транспорта е изпълнило своите ангажименти на сто процента. И няма какво повече да се добави.Вие сте за приватизацията на телекома, но очевидно има нещо, което ви притеснява, което ви кара да смятате, че продажбата му допълнително ще се забави.- Всичко е в ръцете на институции, които са друга част от изпълнителната власт и съдебната система. Някъде там е проблемът.Одобрихте ли вече инвестиционната програма на компанията за 2004 година?- Дата не мога да посоча, но ще имате новини по тази тема в най-скоро време. Инвестиционната програма е само част от по-широките мерки, които са предвидени. Любопитното е, че изказванията ви и за приватизацията на БТК, и срещу допълнителното увеличение на акцизите за дизеловото гориво са в противоречие с позицията на Милен Велчев.- Между двете неща няма никаква връзка. Отново ще ви кажа, че за БТК нямаме абсолютно никакво противоречие. Прочетете точно неговите думи. Той казва така: Смятам, че ще има приватизация на БТК, но не знам точно кога. А аз казвам, че може и скоро да няма сделка за БТК, но и двамата искаме да има. Къде всъщност е противоречието? Единият смята, че може би ще завали скоро, а другият, че скоро може и да не завали, но и двамата чакаме дъжд. Оттам нататък става дума за коментари на чуждестранния журналист, който интерпретира по собствен начин чутите няколко изречения. Колкото до акциза на дизела, разбира се, финансовото министерство и Народното събрание са отговорни за приемането на данъчните закони и те са преценили най-правилно какъв да бъде той. На срещата с автомобилните превозвачи аз ги информирах (б.а. - в началото на декември), че никога не сме обсъждали в никакъв формат увеличението на акциза на дизеловото гориво и моето лично мнение е, че допълнителното му увеличение не беше справедливо. Това не означава, че съм предприел някакви действия срещу това, защото Народното събрание е законодателният орган. А и увеличението на акциза не е най-големият проблем. Например, проблемите при преминаването на българските граници са много по-големи за превозвачите и затова съм предприел активни мерки за решаването им. Очаквате ли подкрепа за предложението ви да се отпуснат 47 млн. лв. от бюджета за покриване на просрочените задължения на БДЖ и НК Железопътна инфраструктура? Казахте, че това ще е безкешова операция, която няма да увеличи бюджетния дефицит през следващата година.- Ние предложихме на Министерството на финансите различни начини за уреждане на тези задължения, които ще бъдат обсъдени на експертно ниво. Уведомих и МВФ, и Световната банка за нашите намерения, но засега не мога да прогнозирам какъв ще е отговорът на министъра на финансите. (б.а. - На 18 декември, ден след провеждането на интервюто, правителството отпусна еднократна субсидия от 19 млн. лв. на НК Железопътна инфраструктура. Но проблемът с дълговете на превозвача към НОИ и бюджета не е решен. Подобни суми не са предвидени в бюджета за 2004-а.)Има много такива предложения, но очевидно не всички могат да бъдат приети. Коя от схемите, предложени от вас, е най-рационална и лесноприложима?- Аз съм против безпринципно и необосновано опрощаване на просрочени задължения към фиска. Това е грешна държавна политика, ако не е съпроводена със съответните реформи в съответните области. Има ли нереформирани системи в т.нар. разходни министерства, те винаги ще се нуждаят от безкрайни субсидии и подкрепа от страна на бюджета, което е нездравословно. Моята формула е пари срещу реформи. Ето, ние изпиваме горчивата чаша, извършваме тежки реформи и затова заслужаваме подкрепа. Ако няма реформи, няма и пари.Откъде обаче пари за реформи в БДЖ? - Ако най-грубо закръгля цифрите, железниците имат годишна дупка от около 100 млн. лева. Не се ли реформират, сме обречени на безкрайни загуби. Субсидиите не могат да продължават вечно. Стараем се едновременно да увеличим приходите и да намалим разходите. Увеличаването на приходите става чрез мащабен ремонт на товарни вагони, което ще даде възможност да подаваме повече от тях към индустрията (тя да предпочита жп транспорта) и обемът на превозените товари да нарасне значително. Втората възможност е да се оптимизират тарифите за товарните превози. Третата е събирането на просрочените вземания, включително и от Кремиковци, чийто дълг към железниците е намалял от септември досега около шест пъти. За намаляване на разходите предвиждаме и продажба на губещи неоперативни активи, съкращаване на губещи дейности, финансова дисциплина и контрол.Не разчитате ли на финансова помощ от МВФ и Световната банка?- Очакваме от тези две институции принципна подкрепа за реформата в железниците и тази подкрепа да бъде споделена в техните разговори с Министерството на финансите. В момента транспортната система, вместо да е основният мотор за развитието на страната, е една от основните спирачки. Има големи задръствания по всички граници, по всички пристанища. Износът на България не може да бъде райониран в срокове. Частният сектор трупа загуби и това е заради факта, че всички летища, пристанища и ГКПП-та са държавни. Също и БДЖ. Изходът е оздравяване на държавните предприятия, приватизация, концесиониране, конкуренция, отдаване на лицензи на частни превозвачи и отпушване на тесните места. Това е моята задача като министър на транспорта.Една от петдесетте мерки за оздравяване на железниците, които представихте пред депутатите, е актуализация на тарифите на пътническите превози. Ще има ли сериозна промяна в цените на билетите?- В началото на декември ръководството на БДЖ изказа предварително становище, че засега не е необходима актуализация на тарифите на пътническите превози. Ако сега увеличим цените, ще загубим част от пътниците и те ще предпочетат друг вид транспорт, например автобусния. Аз обаче поисках да се анализират различните отсечки и да се направят разчети къде има и къде няма необходимост от увеличение на тарифите. Истината е, че цените отдавна не са променяни. Но ако има увеличение, то ще бъде минимално и диференцирано за отделните части на страната.Колко минимално?- Говорим за едноцифрени проценти. По-скоро става дума за преизчисляване на някои линии, а не за общо повишение.Споменахте за събирането на просрочените вземания и за Кремиковци, но между него и БДЖ пак има финансов проблем. Софийският районен съд призна дълг от 3.9 млн. лв. на металургичния комбинат към железниците по новия договор, който е натрупан от началото на септември. Изчистен ли е вече този въпрос?- Преди сключването на договора през септември Кремиковци ни дължеше 18 млн. лева. Оттогава те си изплащат редовно текущите задължения. Към днешна дата информацията ми е, че са останали още 3.5 млн. лв. дълг. Имаме изпълнителни листове и очакваме в най-скоро време съдия-изпълнител да им блокира банковите сметки и да запорира техни активи. Изборът е в ръцете на Кремиковци. Аз им казах, че е напълно възможно по мое време БДЖ да стане най-голямата металургична компания в България.А каква е причината да откажете жп лиценз на Кремиковци?- В медиите се появи невярна информация, че две частни компании са подали редовни документи за жп лиценз, но лошото министерство не им го дава. Истината е друга. Единият от тези кандидати е компания с отрицателен капитал, която работи на загуба. Смятате ли, че подобна фирма може да извършва железопътни превози? Според закона - не. Другата компания не е подала пълен комплект документи. Те само говорят пред медиите, че искат жп лиценз, но реално не са го показали. Ние ще дадем частни лицензи, но само ако има на кого!Как стоят нещата със стратегията за приватизация на България Ер?- Като министър на икономиката аз внесох тази стратегия през юни, а сега - като министър на транспорта, я подкрепям. В неформални разговори с депутатите сме обсъдили дори възможности за леки редакционни промени, с които сме съгласни. Но защо комисиите в Народното събрание не я придвижват вече шест месеца, на мен не ми е известно. Обяснението ми е, че Комисията по транспорт и телекомуникации, както и икономическата комисия са затрупани с множеството закони и просто нямат капацитет да я разгледат до края на годината. Но се надявам, че стратегията ще бъде приета в началото на 2004-а.След като станахте министър на транспорта, като че ли намекнахте, че ще направите необходимото да върнете изпълнителна агенция Пътища в транспортното министерство. Имате ли все още такива намерения?- Никога не съм казвал такова нещо и нямам такива намерения.Получавали ли сте неофициални предложения за смени в ръководството на министерството?- Няма такива предложения. Не са ми представени легитимни основания за недоволство от нито един член на моя екип.

Facebook logo
Бъдете с нас и във