Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТРАКИЯ - ГОЛЯМАТА ДУПКА ЗА УПРАВЛЯВАЩИТЕ

Ще я бъде ли концесията на магистрала Тракия? Отговорът на този въпрос придобива доста ключово значение предвид предстоящите парламентарни избори. Отказът на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) да даде зелена светлина за аутобана подейства като леден душ на кабинета. От финансовата институция публично обявиха в началото на седмицата, че концесионерът на Тракия не е избран честно и настояха той да се оттегли и да се обяви нов търг. При всички случаи ситуацията е доста деликатна. В решението на кабинета от 15 март е записано, че за да влезе в сила концесионният договор, е необходимо да се изпълнят три условия. Първото - разрешение от Комисията за защита на конкуренцията, бе изпълнено още на 5 май. Другите две бяха получаване на писменото съгласие на кредитора ЕИБ участъците Оризово-Стара Загора и Карнобат-Бургас да се включат в концесията, както и потвърждение на Евростат, че инвестициите се отразяват по баланса на концесионера и не се включват при измерване на дефицита на консолидирания държавен бюджет. Отговор от Евростат все още няма, но пък отрицателното становище на банката вече е факт. Със сигурност управляващите добре си дават сметка, че развалянето на сделката едва ли ще повиши рейтинга им и в страната, и зад граница. А и не се знае какви могат да бъдат юридическите и финансови последици за България от прекратяването на невлезлия все още в сила контракт. На този етап кабинетът изглежда готов да действа дори през главата на ЕИБ, въпреки че досега банката е дала около 25 млн. евро за строителството на двете отсечки, а за цялостното им изграждането отпуска заем от 100 млн. евро. В министерството няма информация дали ЕИБ ще реши да се оттегли от проекта, но това няма да спре концесионирането на магистралата, заявява министър Валентин Церовски. Изниква обаче въпросът дали си струва държавата да загуби доверието на толкова авторитетна финансова институция само заради твърдоглавието на някои управници в последните дни на мандата им? Впрочем в момента правителството преговаря с ръководството й за съфинансирането на шест български ВиК-дружества на стойност 60 млн. евро. Самият Церовски отбеляза, че очаква подкрепата на ЕИБ и за свързването на Дунав мост 2 с гръцката граница чрез нови магистрали. Но очевидно тази помощ, от която ще се възползва следващата власт, е далеч по-малко важна за сегашния от концесията на Тракия. За да се прескочи становището на Европейската инвестиционна банка, ще е необходимо Министерският съвет да внесе корекции в собственото си решение от 15 март и е интересно дали в последния си месец кабинетът ще се реши на скандалните поправки? Според запознати засега се изчака становището на Евростат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във