Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Тол такси и по третокласните пътища

Избрахме най-консервативния от четирите предложени варианта на тол системата, опита да успокои страстите регионалният министър Петя Аврамова.

Тол системата у нас трябва да заработи през август. Предстоящата й поява  обаче подсилва опасенията на транспортните фирми за драстично увеличение на разходите и за бизнеса, и за крайния потребител. А потвърждението за реализма на това предположение дойде, след като регионалното министерство обяви тарифите, които ще обсъжда с превозвачите. Експертите му излязоха с предложение за автомобилите от 3.5 до 12 т  таксата да бъде 10 стотинки на км, която била най-ниската в Европа. И тя обаче предизвика експлозия от недоволство сред хората в транспортния бранш.

И пазарлъците за тол таксите започнаха веднага. Те включват офертата за 10 800 км платени пътища и тарифи според категорията, екологичността на автомобилите и класа път. Най-ниската от близо 5 стотинки за километър  е за автобусите EURO VI, а най-високата - близо 95 ст/км, е за камиони над 12 т, които се движат по магистрали и първи клас пътища. Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова се опита да успокои страстите, като отбеляза, че е избран най-консервативният от четирите  варианта, предложени от консултанта по въвеждането на тол системата - Световната банка.

Превозвачите опонират, че все пак всяка страна си има специфична инфраструктура, а покупателната способност на българина е много по-ниска от тази на гражданите в много страни. Така че важното е да се направи така, че цената да е поносима. Прогнозните приходи от тол системата - по милиард лева всяка година, не бива да е за сметка на българите. Ако тарифите не са адекватни,  едва ли ще се постигне тази цел, тъй като те неминуемо ще предизвикат свиване на броя на пътуващите автомобили (и лични и обществени).

Преобладаващите коментари са, че е сбъркана икономическата логика при определянето на тол таксите. Според изпълнителния директор на Съюза на превозвачите Йордан Арабаджиев в Полша и в  Германия таксите все пак са по-ниски, отколкото  българските.

Според регионалния министър Аврамова при определяне на таксите за изминато разстояние за тежкотоварни автомобили целта е била да са по-ниски за превозните средства между 3.5 и 12 т, които се използват най-масово за вътрешни превози, за да не се отразят върху стойността на хранителните продукти, на стоките и услугите. Консултантите от Световната банка били изчислили, че най-голямото отражение върху стоките от потребителската кошница ще е върху цената за  минералната  вода и за безалкохолните  напитки - около 4 на сто. Ниски били таксите и за автобусите, тъй като те изпълняват социална функция. Ръководителят на проекта на Световната банка - Хатем Чахбани, обяви, че максималното поскъпване на цените на автобусните билети ще е 1.30 лв. по най-дългите дистанции - като София-Варна.

Вярно, че разговорите за поскъпване все още са предварителни и предстоят обсъждания, преди правителството да определи тарифите за заплащане. Но както знаем, в такива едни "разговори" у нас рядко се постига нещо по-различно от това, което са си наумили управляващите.

Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи коментира, че новата тол система е непосилна за бранша. Трябва да се знае, че превозвачите имат сключени договори с общините за извършваните от тях превози, а цените по тях не могат да бъдат повишавани. От конфедерацията вече били изчислили, че месечната винетка за автобусите ще поскъпне от 100 на 1200 лева. В момента над 80% от автобусите у нас извършват обществен превоз на пътници, отбелязва Васил Пиронков - председател на Сдружението на автобусните превозвачи. А според постановление на Министерския съвет има 12 правоимащи групи, които ползват намаление или безплатни пътувания.

Всичко това са причини, заради които  автобусните превозвачи ще настояват за намаляване на таксата. Числата според тях са красноречиви. Досега държавата е получавала от регистрираните 14 хил. автобуса общо 11 млн. лв. от винетки. С тол системата автобусните превозвачи вече ще трябва да плащат между 56 и 67 млн. лв., за да извършват своята дейност. А високата такса  ще бъде допълнена и от това, че се предвижда една трета от пътната мрежа да участва в тол системата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във