Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Тол системата - по австрийски модел

Докато ние се маем, гърците, без много да му мислят, започнаха да събират по 2.4 евро от всяка кола на Промахон. И само от български коли събират около 20 млн. евро на година.

Според някои изчисления, заради забавеното въвеждане на тол система за тежкотоварните автомобили и електронна винетка за леките коли, сме пропуснали възможността да съберем пари за обновяването на приблизително 2000 километра пътища? Истинско разхищение - особено след като пътната ни мрежа е може би най-лошата в цяла Европа. Изглежда обаче, че ще продължим да губим още, нищо че през седмицата търгът за избор на изпълнител, който да изгради тол системата, стигна почти до финала. Проблемът е, че съпротивата срещу въвеждането на платеното преминаване по пътищата е огромна и по всичко изглежда, че ще има ново обжалване с единствената цел да се забави въвеждането на таксите. Подобна прогноза направи и министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, заканвайки се да заведе искове срещу жалбоподателите, заради които България търпи сериозни загуби. Но така или иначе започналият още през пролетта на 2016-а конкурс най-вероятно ще приключи в началото на 2018-а. При което системата би заработила едва година и половина по-късно.

Ако обаче оставим настрана  процедурните хватки, победителят е ясен - австрийският гигант Kapsch, който участва в наддаването чрез българското, полското, италианското и испанското си подразделение с обединението "Капш трафик солюшънс". То е заявило, че ще ползва като подизпълнители "Капш Трафикком" АД Виена и "Вита Инженеринг" ООД София. Случайно или не, през септември беше разпространена фалшива новина уж от името на Агенция "Пътна инфраструктура", че изборът е паднал именно върху обединението на Kapsch. Но сега вече е ясно, че "Капш трафик солюшънс" получава най-висока техническа оценка (100 точки), покривайки всички изисквания за функционалност и експлоатационни качества на системата, реализация на хардуерна система, план за изпълнение и управление на риска, както и за качество. А на 4 октомври се разбра, че и поисканата от него цена е най-добра - 149 997 000 лв. без ДДС при максимален бюджет за проекта от 200 милиона. 

Колкото до експертизата и опита, компанията майка има над 100-годишна история, а дъщерните й дружества са реализирали стотици проекта в 44 страни, като са доставили приблизително 70 милиона бордови устройства и са оборудвали 18 000 ленти с тол системи. Конкретно, такива устройства се ползват в Австрия, Полша, Чехия и Австралия. 

Единственият друг, допуснат до отварянето на ценовите оферти, бе консорциумът "Тол България", в който партньори са "Телелинк", "Сирма солюшънс" и "Сиенсис". Любопитното е, че "Телелинк", която бе основана от Спас Русев и Любомир Минчев, а сега е изцяло в ръцете на последния, се сочеше в някои медии за близка до депутата от ДПС Делян Пеевски. Но формални връзки не са налице, пък и дружеството, поне засега, остава извън играта. Техническото предложение на "Тол България" бе оценено с 66.67 точки, а ценовата му оферта е почти на максимума -  193.5 млн. лева без ДДС.

Всички други участници в обществената поръчка бяха предложени за отстраняване от оценителната комисия поради пропуски и несъответствия в документациите. Сред тях е и основният жалбоподател срещу процедурата - чешката компания "Толлнет", която е изградила софтуера за тол системата в Словакия. Друг отпаднал претендент е обединението "Телетол", в което влиза и Българската телекомуникационна компания ("Виваком"). Нейни партньори са производителят на GPS устройства "Иком" и "Нованор", чийто управител е бившата тв водеща и певица Лилана - Лиляна Деянова. Последната фирма разработи мобилното приложение на пътната агенция - LIMA, което дава информация в реално време за трафика и ремонтите по републиканската мрежа.

Останалите отстранени играчи са "Сиела Норма" и обединението "БГ Път", включващо българската фирма "Контракс" и създателя на унгарската тол система "Ай Сел солюшънс".

Иначе, според условията на процедурата, победителят авансово ще финансира изграждането на системата, след което държавата ще я изплаща в следващите години със събраните такси. Ще е необходимо да се осигурят и поне 50 мобилни контролни съоръжения за събиране на пътните такси, а също и автомобили, които да са подготвени и оборудвани за проверка. Отделно ще трябват петдесет служебни превозни средства за мобилните глобяващи групи. С тях ще се отклоняват нарушителите и ще се превозват полицаите, които ще налагат глоби на място.

Срокът за изпълнение е 19 месеца. Но все още не са уточнени шосетата, за преминаването по които ще се плаща. В обществената поръчка е записано само, че системата трябва да обхване до 80% от републиканските пътища, чиято обща дължина е 19 853 километра. Но много по-сериозни вълнения предизвиква липсата на каквато и да е информация за цената на километър. Известно е единствено, че тя ще бъде определена на по-късен етап с постановление на правителството. Преди време Световната банка ни препоръча три варианта на плащане - 12, 20 и 26 стотинки за километър. В зависимост от предпочетената от държавата тарифа и обхвата на пътищата годишните приходи биха могли да варират между 661 млн. и 1.5 млрд. лева.

Интересно е също, че след внедряването на тол системата ще бъде проведен нов търг за избор на оператор, който да я поддържа и експлоатира. Логично е предимство да има компанията, която я е изградила. Според Закона за обществените поръчки обаче това би било дискриминация спрямо другите фирми и едва ли такова условие ще бъде поставено. Което пък поставя основата за нова заплетена и дълга процедура. И нищо чудно да изпаднем в ситуация, при която по пътищата ще имаме тол пунктове, но няма да има кой да ги експлоатира.

Facebook logo
Бъдете с нас и във