Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Тол-системата отново се препъна

Електронната винетка трудно ще смени хартиената до 2018-а, каквито бяха плановете на Лиляна Павлова

Опитът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да пробута покрай празниците поръчката за изграждането на тол-системата не успя. На 29 декември спряната заради обжалване процедура бе възобновена с изключително кратък срок за подаване на оферти - 5 януари 2017-а. Тези действия предизвикаха намесата на избрания за президент Румен Радев, който написа във Фейсбук  профила си: "Напомням, че премиерът Бойко Борисов на заседанието на Министерския съвет от 21 декември 2016 г. нареди на своите министри спирането на всякакви обществени поръчки. В случай че те са неизбежни, министър-председателят заръча те да се консултират с моя екип".

Версията на министъра на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова и на АПИ е, че не става въпрос за започване на нова обществена поръчка, а за възобновяването на вече обявена преди повече от девет месеца. Припомнено беше също така, че търгът за тол-системата тръгна на 5 април 2016-а, след което неколкократно бе спиран заради обжалвания. А и възобновяването сега е станало след произнасянето на компетентните институции - Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд.

Наистина, не за първи път въпросната поръчка се прекратява и подновява. Редно е да отбележим обаче, че при всяко от предишните възобновявания от АПИ информираха своевременно с мейл до медиите и с публикация на своята интернет страница. Което този път се случи едва в първите работни дни на новата година, и то след реакцията на ген. Радев.

Създаде се впечатлението, че управляващите са прибегнали до кратките срокове и "затъмнението" с идеята да избегнат поредното обжалване, но за добро или за лошо, това не се случи. Оказа се, че още на 30 декември, т.е. ден след възобновяването на процедурата, е подадена нова жалба от чешката фирма "ТоллНет", която иска налагането на временна мярка спиране на търга. От публикуваната информация на страницата на КЗК не става ясно какви са мотивите й, но при предишната си жалба компанията атакува краткия срок за подаване на офертите.

Тол-системата предвижда въвеждането на платено преминаване за автомобилите над 3.5 тона, а за леките коли ще остане да действа винетката, която вече няма да е хартиена, а електронна. Платеното преминаване ще обхване магистралите както и пътищата първи, втори и трети клас. От сегашната опозиция в лицето на БСП са категорично против това с аргумента, че по този начин около 85% от всички републикански пътища в страната ще бъдат платени - нещо, което го няма никъде в Европа. Според "червения" депутат  Георги Свиленски Унгария е с най-високия процент на платени пътища - 15% от пътната мрежа, докато във всички останали европейски държави той е между 1 и 3 на сто. От БСП настояват преминаването да бъде платено само по магистралите и първокласните пътища.

Facebook logo
Бъдете с нас и във