Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Тол системата, "доброто и лошото ченге"

Официалната дата за стартиране на тол системата бе 16 август 2019 г., но тя беше отложена с неясно колко време. Ясно бе само, че правителството и премиерът Бойко Борисов предприеха този ход, за да тушират напрежението сред браншовите организации преди началото на кампанията за изборите за Европейски парламент.

ГЕРБ си гарантира първата позиция на вота, но очевидно вече мисли за местните избори. Затова правителството съвсем омекна към исканията на транспортния бранш. Първи индикации за подхода на кабинета даде транспортният министър Росен Желязков, който обяви, че вече се разглеждат варианти за орязването на обхвата на тол системата. Първоначалната идея бе тя да обхване 10 000 км пътна мрежа, включително третокласни пътища. Според Желязков обаче може този обхват да намалее наполовина до 5 000 км и от него да бъдат извадени второкласните и третокласни пътища. Предложението на транспортното ведомство е изпратено до колегите им от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на които е поверена работата по въвеждането на тол таксите за товарните автомобили. 

Не е изключено обаче в случая двете ведомства да разиграят ролите на "доброто и лошото ченге". Росен Желязков е доброто, което защитава точка по точка исканията на браншовите организации, а Петя Аврамова е лошото, което обаче се грижи за постъпленията в хазната. Това може и никога да не стане ясно, ако министър-председателят Борисов отново се намеси и се окичи с лаврите, както го направи преди няколко месеца, когато именно след среща между него и браншовиците, въвеждането на тол системата бе отложено най-рано за ноември. 

Ще отбележим само, че дори и обхватът на тол таксите да бъде намален наполовина, той пак ще е доста по-голям, отколкото в други страни. Ако се стигне до орязване, 25% от пътищата ще попаднат в тол системата. В същото време в Австрия и Словения обхватът на тол системата е 4%, в Чехия е 1%, а в Германия - 7% от всички пътища. 

При такава щедрост пък въобще не е ясно дали кабинетът ще изпълни плановете си за 1 млрд. лв. годишни постъпления в хазната от тол такси, които да служат за ремонт и рехабилитация на пътната мрежа. Браншът е категоричен, че правителството трябва да намали очаквания финансов резултат, чрез намаляване на самите такси и да го доближат до други европейски държави. Сега събираните у нас средства от тежкотоварните превозни средства са 103 млн. лв. годишно. В Полша тази сума достига близо 500 млн. лв., а в Чехия - 775 млн. лева. 

Точно в ролята на "доброто и лошото ченге" по въпроса за тол таксите са Бойко Борисов и Владислав Горанов. Докато премиерът подкрепи бранша с отлагането ѝ, финансовият министър Владислав настоява за бързо ѝ въвеждане. "...Не трябва да отлагате тола. Като минават евтино през България ще им е готино. През България минават за 10 евро. В коя друга държава минават за 10 евро с тир, ако може да ми кажете", коментира Горанов при една от обиколките на ГЕРБ из страната преди евроизборите. 

Като цяло всички следващи ходове на ГЕРБ и правителството по тази тема са непредвидими, тъй като дори при най-оптимистичния вариант тол системата следва да бъде въведа едва след местните избори. Обрати във всякакви посоки не са изключени. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във