Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТОКЪТ ЩЕ ПОСКЪПВА СЛЕД ИЗБОРИТЕ

Цените на тока и парното няма да се променят през първите три месеца на 2005-а, реши в края на миналата година Държавната комисия за енергийно регулиране (ДКЕР). Председателят й проф. Константин Шушулов заяви, че от април може да се очаква цената на тока за промишлеността да се увеличи с 3 до 5 на сто, тъй като не е променяна през последните четири години, а натрупаната инфлация е между 8 и 10 на сто. Колкото до битовите потребители, те ще бъдат зарадвани през лятото. До 28 февруари новите собственици на електроразпределителните дружества трябва да внесат предложенията си в ДКЕР. В края на отоплителния сезон ще поскъпнат и парното, и топлата вода. Но още през януари цената за мощност ще се изчислява по нов метод. Вместо на кубичен метър тя ще се смята на киловатчас годишно. Така за абонатите, които ползват по-малка мощност, таксата ще е с 25% по-ниска.В момента електроенергията се продава по цени, които важаха до 31 декември 2004 година. Тези за парното пък Държавната комисия за енергийно регулиране замрази с отделно решение на 29 декември. Интересното е, че забраната за промяна на енергийните тарифи противоречи както на енергийния закон и наредбите за регулиране на цените в сектора, така и на правилата на нормалната пазарна икономика. Според нормативната уредба от 1 януари 2005 г. продажните цени на предприятията, притежаващи лицензия за разпределение на електро- и топлоенергия, трябва да бъдат определяни по съвършено нова методика: в зависимост от приходите им, за които ДКЕР ще въведе таван. Той ще е съобразен с лицензионната дейност на съответните фирми, а също и с качеството и нивото на предоставяната от тях услуга. Конкретните тарифи за консумиран киловатчас обаче е необходимо да бъдат предложени от самите предприятия. Така е записано в законите на страната, но засега ДКЕР като че не иска да ги спазва. Обяснението на шефа на регулаторната комисия Константин Шушулов звучи добре - забраната за промяна на цените е в името на потребителя А по-тънката сметка очевидно е, че същият този потребител ще определи с вота си през лятото новите управници. И едва ли сегашната власт ще го настрои особено благосклонно към себе си, ако вдигне отново и без това високите цени на тока и парното. Затова и енергийното поскъпване е предвидено за след изборите. Вероятността някой да протестира срещу незаконосъобразността на тези действия пред съда е пренебрежимо малка. Жалба не може да се очаква нито от потребителите, нито от енергийните предприятия. Консуматорите не са луди, а никое от дружествата няма интерес да влошава отношенията си с енергийната комисия, от която пряко зависят бъдещите му приходи. Така до 28 февруари електроразпределенията ще представят пред ДКЕР само новите си ценови предложения. По информация на в. БАНКЕРЪ и тримата нови собственици на нашите ЕРП (чешката компания CEZ, австрийската EVN и немската Е.oN) ще искат да въведат повече тарифи, както е в държавите от Централна и Западна Европа. Намеренията им са те да се определят в зависимост от количествата консумирана електроенергия, по кое време на деня и седмицата става това и с каква мощност са уредите на отделните домакинства. А иначе прогнозите на Шушулов са, че поскъпването ще е в рамките на 3 до 5 на сто. Токът за бита у нас в момента се плаща по дневна и нощна тарифа, докато в Чехия например битовите потребители имат възможност да избират между дванадесет различни ценови нива, в зависимост включително и от това дали се отопляват на ток, или не. Подобна е ценовата политика и в Австрия, и в Германия, а и в цяла Западна Европа. Основният принцип там е колкото повече потребяваш, толкова по-евтин ток получавашУ нас обаче той едва ли ще сработи, и то заради политическите ни реалности. Просто правителството няма да позволи на подопечния си енергиен регулатор да повиши чувствително цената на електроенергията за най-бедните слоеве на населението, чиято консумация и бездруго е сведена до най-необходимото - някоя и друга лампа, хладилник, телевизор. На този етап доста голяма сигурност може да се каже, че новите тарифи в България ще имат два компонента: стойността на консумираните киловатчаса електроенергия и постоянна ежемесечна твърда ставка за мощност. Най-вероятно тя ще е 15-20% от крайната обща цена на тока и ще е различна за отделните консуматори, каквато е и практиката в Западна Европа. Най-висока ще е ставката за мощност за абонатите с най-малка консумация. Те ще плащат най-скъпо и за всеки консумиран киловатчас. Единственият начин да се избегне този вариант е да се въведе т.нар. социална тарифа Или да се запазят защитните 75 киловатчаса, които да се плащат на най-ниски цени (сега 9.8 стотинки за киловатчас). Същевременно всяка консумация над тази граница директно ще прехвърля сметките към наказателна тарифа, чието ниво ще надвишава и най-скъпия ток. Но и този модел трудно би могъл да се приложи на практика, тъй като след 1 януари 2005 г. нито ДКЕР, нито Министерството на енергетиката имат права да задължат което и да е частно енергийно предприятие да изпълнява социални функции и да продава на ниски цени. Ето защо даже и да се въведе евтината тарифа, то ще е за сметка на всички следващи, които ще включват своеобразна надбавка, компенсираща евтиния ток. Впрочем, евентуалните облекчения в случая ще са само за консумирания ток. Ставката за мощност (чрез която се покриват постоянните разходи на енергийните предприятия) още по-трудно би могла да придобие социален характер.При всички положения регионалните електроразпределения ще представят до края на февруари своите цени, които енергийният регулатор ще трябва да одобри до края на юни. Според експертипредложенията ще са за увеличаване и то значително ще надхвърли прогнозираните от проф. Шушулов от 3 до 5 на сто. Не бива да се забравя, че новите тарифи ще определят тавана на приходите и цените на ЕРП през следващите три години, т. е. до края на 2007-а. И освен натрупаната инфлация ще е необходимо те да покрият всички инвестиции, предвиждани от новите собственици на предприятията. Една от техните най-належащи задачи е свързана с максималното ограничаване на кражбите и загубите по мрежата. За това ще се наложи не само електромерите да бъдат изнесени извън дома, но и да се въведе оперативен контрол върху цялата електроразпределителна система, което е свързано със сериозни инвестиции, и то за много кратък период от време. Тези пари ще се връщат от увеличената цена на тока и регулаторната комисия няма нито законово, нито професионално основание да отхвърли подобно намерение. Още повече че и според енергийната стратегия електроразпределителните дружества са длъжни да намалят загубите по мрежата през първия тригодишен период с 3%, а през следващите два периода с по около 4 на сто. Другата сума, която ДКЕР трудно би могла да оспори, е за рехабилитация, модернизация и разширяване на мрежата. А третата съставка при новото ценообразуване е нормата на възвръщаемост за електроенергийните предприятия, която през първите три години е определена на 16 на сто. (През следващите два периода тя ще бъде намалена до 10-12 процента.) При прогнозирането на бъдещите цени на тока за бита задължително трябва да се отчита и фактът, че веднага след изборите част от електроцентралите (със сигурност сред тях ще са ТЕЦ-овете във Варна, Бобов дол и Русе, които дотогава ще са частни, както и ТЕЦ Марица-изток 2) ще повишат продажните си цени. Увеличение се очаква и на таксата за пренос на НЕК, която най-вероятно ще включва нови две съставки. Едната ще е резултат от петгодишния договор за изкупуване, сключен в края на август 2004-а между електрическата компания и централата в Марица-изток. Другата пък ще отчита дългосрочните договори за разполагаемост, които ще бъдат подписани при продажбата на варненската, бобовдолската и русенската централи. Не са за подценяване и проблемите на самата НЕК нищо че компанията запазва монопола си при преноса и износа на електроенергия. Всъщност досега държавният монополист финансира дейности по поддръжката на високоволтовата преносна мрежа с част от парите от износа. Друга част от тях отиват директно за подпомагане на енергийните цени. Подобни дотации обаче след 1 юли ще са невъзможни, още повече че дотогава НЕК, изглежда, ще е разделен на две отделни предприятия - търговско и преносно. Ако се сумират инвестиционните потребности на електроразпределенията, както и повишените производствени и преносни тарифи, оптималното поскъпване на електроенергията след 1 юли ще е поне 10 на сто, пресмятат специалисти. Малко по-малко ще е средното повишение при цените на топлоенергията - очакванията са за 5-8 на сто. Но в отделни региони, където е необходима и промяна на горивната база на местната топлофикация, е възможно парното да скочи по-чувствително.

Facebook logo
Бъдете с нас и във