Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТИРАНА И СОФИЯ ОБСЪЖДАТ НЕФТЕНОТО ТРАСЕ ДО ВЛЬОРА

След многогодишни увъртания, безплодни преговори и нескопосани разчети тази пролет страната бе залята от обещания за нефт и нефтени трасета. Въпросителните обаче все още са доста повече от реално постигнатото. Трасето Бургас - Александруполис, сдобило се преди седмица с тристранен междуправителствен документ за политическа подкрепа, продължава да виси, и то не само поради липсата на суров петрол за напълване на тръбата, но и заради отсъствието на каквато и да е икономическа обосновка, доказваща ефективността на проекта. Другият нефтен маршрут през територията на България - до албанското средиземноморско пристанище Вльора, пък продължава да тъне в информационна мъгла. Причината е най-вече в неговата непопулярност сред висшите чиновници в строителното ведомство. Дейностите по трасето Бургас - Скопие - Вльора продължават по график, обичаен за строежа на нови нефтопроводи, заяви лаконично за БАНКЕРЪ представител на американската компания АМВО, инициатор и собственик на проекта, но отказа да съобщи повече подробности. Благодарение на други източници все пак се разбра, че на 19 април в Тирана е започнала двудневна среща на експертните работни групи от трите транзитни страни. Българската, назначена в началото на годината от Министерския съвет, включва 14 експерти от строителното, икономическото, транспортното и енергийното ведомства, както и представители на Министерството на външните работи. Заедно със специалистите в дискусиите в албанската столица са участвали и представители на трите западни компании, ангажирани с трасето. Това са американската Кейлуг Браун енд Рут ( Kellogg Brawn Root), която е мениджър на проекта. Главен контрактор, който ще извършва строителството на съоръжението, е аржентинско-италианската Текинт (Тechint), един от основните изпълнители на транссредиземноморската нефтена магистрала от Алжир до Италия. А американската фирма Уолш (Walsh), автор на няколко екологични проекта в региона, е представила в Тирана своите проучвания за въздействието на строежа върху околната среда. Албанското правителство съобщи, че очаква Албания да печели по 60 млн. долара годишно от трасето. Но по улиците на Тирана около 50 природозащитници демонстрираха с аргумента, че изграждането му ще изгони туристите, предаде агенция Ройтерс. Като наблюдатели в срещата са участвали и представители на основните акционери в бъдещата компания, която ще е собственик и оператор на нефтопровода. От АМБО отказаха да съобщят имената на акционерите, позовавайки се на факта, че процесът на набиране на уставния капитал още не е приключил. Заявено бе само, че са уточнени над половината от кандидатите и са подадени заявки за останалите акции, но в момента те все още се обработват. Ангажимент да подбере състава и структурата на бъдещата нефтена компания е поела авторитетна лондонска финансова институция, която преговаря с потенциалните инвеститори. Всеки от тях може да придобие максимум 5% от капитала на нефтеното дружество, като българските кандидати са двама - Алианс България и Индустриален холдинг България. Ако те бъдат одобрени, ще трябва да внесат 30 млн. от общия размер на уставния капитал, фиксиран на 300 млн. долара. Това е една четвърт от всичките около 1.2 млрд. долара, необходими за изграждането на цялото съоръжение. Останалите около 900 млн. долара ще бъдат заемни средства, които вече са договорени с американската експортна агенция OPIC и щатската Ексимбанк (Eximbank). Синдикираният кредит ще бъде обслужван от Креди Суис Фърст Бостън (Credit Suisse Firsr Boston). Не бе уточнено дали експерти на финансовите институции са присъствали на сбирката в Тирана. Там обаче е нямало представители на големите нефтени компании, базирани в региона на Каспийско море, които могат да гарантират напълването на тръбата. От АМБО отбелязаха, че вече са договорени 200 хил. барела петрол дневно (за запълване на максималния капацитет на трасето от 35 млн. т на година са необходими 750 хил. барела дневно).След албанската столица участниците в нефтения форум са посетили Скопие, а в края на седмицата са пристигнали в София. У нас, на 22 април, хора от АМВО и трите западни компании, основни изпълнители на проекта, се срещнаха с български фирми с опит в строителството на тръбопроводи, и по-точно с представители на Главболгарстрой (изградила голяма част от газовите тръби от Ямбург до страната ни, включително и газовите магистрали на наша територия), Газстроймонтаж (участник в строителството на газо- и нефтопроводи) и Химкомплект-инженеринг (където са събрани едни от най-авторитетните в региона проектанти на тръбопроводни съоръжения). Целта е била да се установят възможностите им да изпълнят качествено и в срок необходимите дейности. Плановете на АМВО са съоръженията на българска територия да бъдат изграждани от наши фирми. Според предварителните разчети те могат да получат около 100 млн. долара. А инак стойността на българската част от петролопровода Бургас - Скопие - Вльора ще е около 450 млн. долара, от тях 200 млн. ще са за строителни и инженерингови услуги.

Facebook logo
Бъдете с нас и във