Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЕРМИНАЛЪТ ЩЕ Е ГОТОВ СЛЕД ПОЛОВИН ГОДИНА

Доц. Йонко Пенев, преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия, пред в. БАНКЕРЪДоц. Йонко Пенев е участвал в изграждането на национални обекти, чиято стойност многократно надвишава тази на новото Летище София. Преди година в интервю за БАНКЕРЪ той предупреди, че терминалът е в критично състояние както от инженерно-техническа гледна точка, така и по отношение на сигурността и експлоатацията на сградите и съоръженията. Доцентът подчерта също така, че държавата отсъства от обекта и строителната компания Щрабаг диктува условията в своя полза. Г-н Пенев, ето че новият терминал на софийското летище пак се отлага... - Още при първото удължаване на срока с 12 месеца предупредих ексминистър Николай Василев и заместничката му София Касидова, а и обществеността на пресконференция, че този срок е абсолютно нереален и че просрочването ще доведе до изключително лошо качество на изпълнението и претенции за ново удължаване в бъдеще.Реално ли е сега работата да приключи за шест-седем седмици?- Толкова нереално, колкото и миналия път. При сегашното състояние на терминала и дефектиралите пътеки за рулиране минималното време за довършване на строителството е между шест и осем месеца.Основателни ли са исканията на Щрабаг за удължаване на срока?- Не, разбира се. Забавянето заради пътеките за рулиране е по вина на Щрабаг, а наводненията не могат да бъдат основание, тъй като в терминала не вали.Твърди се обаче, че причините за забавянето са далеч по-комплексни - не са готови пистите, не е готов подходът до новите летищни съоръжения...?- Подобни извинения не бива да се приемат на сериозно, защото напасването на системите иска много време и именно затова е необходимо терминалът да е готов преди другите обекти. Каква би трябвало да е позицията на министерството при това положение?- От 1 септември то би следвало да удържа всеки ден по 100 хил. евро неустойки на Щрабаг, ако е истина твърдението на бившия министър Василев, че такава клауза съществува в договора. Така на компанията ще й се наложи да възстанови на държавата за половин година около 18 млн. евро, които ще могат да се използват, да речем, за възстановяването на щетите от наводненията.Очаквате ли технически проблеми по предаването на обекта?- Не мисля, че той може да бъде предаден лесно. Защото ако не се вземат спешни мерки лично от министъра на транспорта, това ще е най-лошото европейско летище. Не като проект, а като изпълнение. Пък и заради това, че по ценови съображения не бяха подбрани най-подходящите материали за довършителните работи.Има един тревожен факт, който има пряко отношение към предаването на обекта бъдещата му експлоатация. За него не се изготвят екзекутивни планове - може би все още не са поръчани. Имам сведения, че се прави нещо частично, но така в никакъв случай няма да се решат нещата.Чие задължение е осигуряването на тези планове?- На изпълнителя Щрабаг, по искане на консултанта Нако, и то по установената в страна практика с всички необходими подписи и печати.Кой ще понесе отговорността за цялата бъркотия?- На първо място отговорност носи тотално некомпетентната консултантска фирма Нако. За да се случи всичко описано дотук, вината е и на София Касидова, която освен всичко друго изгони от обекта проектантите на техническия проект от Стройконсулт, т.е. летището остана като къща без куче пазач. Вина има и Николай Василев, който не упражняваше контрол върху нейните действия. Самата тя спомена преди една година, че летището е първият обект, на който е стъпила през живота си. Е, резултатът е налице. Какво бихте посъветвали министър Мутафчиев оттук нататък?- Първото, което бих го посъветвал, е да отнеме на Касидова всички правомощия, касаещи обекта. Второ, за да не загуби авторитета си и този на правителството, от 1 септември да удържа по 100 хил. евро всеки ден на Щрабаг. Трето, задължително трябва да назначи комисия от експерти на министерството и външни висококвалифицирани специалисти, които да проверят качеството на обекта и неговата документална готовност за предаване. Такава комисия ще има стойност само ако е под лично негово ръководство. При това положение обектът може да бъде предаден след около осем месеца. Желая на новия министър успех, а изнесените от мен факти са с една-единствена цел - да му помогнат за по-бързото и качествено приключване на строителството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във