Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЕМИДА ПОДХВАНА СДЕЛКИ ЗА МИЛИАРДИ

Петнайсет години след началото на прехода раздържавяването у нас продължава. Продължават и скандалите и единственото, което сякаш обединява българската приватизация, е намесата на Темида. Стигна се дотам, че при продажбата на БТК предишният кабинет се нареди сред претендентите за рекордите на Гинес: за най-евтино предложен национален телеком, най-неясни условия при раздържавяване на инфраструктурен монопол и най-много заведени съдебни дела - поне 16, по последното от които Върховният административен съд (ВАС) ще трябва да се произнесе тази есен. Всъщност през последните две години всяка по-голяма (а и по-малка) сделка с държавно участие като по правило минава през ВАС. А най-проблемните сектори се оказаха транспортът, енергетиката и телекомуникациите, където са съсредоточени най-много пари и съответно най-много интереси. Ако се върнем към последните сериозни сделки, като че ли единствено приватизацията на седемте електроразпределителни дружества не мина през ръцете на върховните магистрати. Така или иначе, на бюрата на служителите на Темида се понатрупаха доста папки за разглеждане след лятната ваканция. Сред многото случаи се откроява концесията на летищата във Варна и БургасНай-вече заради сложността на казуса. На 7 април 2005 г. за победител в конкурса за концесионирането на морските летища бе обявена датската компания Копенхаген Еърпортс. Оценяващата комисия избра датчаните с 9.15 от 10 възможни точки. На второ място бе класиран българо-немският консорциум Летище Фрапорт - БМ Стар със 7.95 точки, а френското обединение между Венси Еърпортси Венси Консесион получи 7.36 точки. След седмица загубилите кандидати оспориха подреждането пред Върховния административен съд. Венси Еърпортс протестира срещу методиката, по която комисията е оценявала и инвестиционното, и бизнес предложението на участниците в наддаването. Тя е упражнила превратно предоставените й правомощия от Министерския съвет, което е опорочило процедурата за определяне на победителя..., се казва в жалбата. От Фрапорт пък претендират, че е нарушена предварително обявената тежест на критериите: за инвестиционното предложение - 40%, за бизнес предложението - 30%, и за концесионното възнаграждение - 30 на сто. Техни представители смятат, че на възнаграждението е била придадена десетократно по-голяма тежест, и настояват да се определи вещо лице, което да се произнесе по коректността при прилагането на формулата за избор на концесионера. Консорциумите на Фрапорт и Венси поискаха и да не се допуска изпълнение на правителственото решение, преди ВАС да се произнесе по насроченото за 14 юни дело. На 11 май обаче тричленен състав на съда даде зелена светлина на кабинета да подпише договора с предпочетения кандидат и логично последва нова жалба срещу това определение на магистратите. От транспортното ведомство не изчакаха резултата и в навечерието на изборите (на 12 юни тогавашният министър на транспорта Николай Василев и финансовият директор на Копенхаген Еърпортс Кристиян Хофман тържествено сложиха подписите си под контракта. Но задоволството на участниците в церемонията продължи само броени часове - още на следващия ден петчленен състав на ВАС отмени решението на по-низшата инстанция от 11 май, а на 14 юни започна и самото дело. Председателят на съдебния състав Сребрина Христова отхвърли искането на Николай Василев да бъде призован и разпитан като свидетел, както и това за изготвянето на икономическа експертиза. По настояване на жалбоподателите като заинтересована страна по процеса беше конституирано българското дъщерно дружество на Копенхаген Еърпортс - Бургас-Варна Еърпортс ЕАД, с което бе подписан концесионният договор. Съдът поиска да се предостави удостоверение за неговото актуално състояние, преведените от английски на български документи по сделката и подписания на 12 юни договор. Кулминацията тепърва предстои - следващият епизод от съдебната сага е на 27 септември.На върховните магистрати им предстои да разплетат и казуса за модернизацията на жп линията Пловдив - СвиленградВ средата на юли бе образувано дело по жалбата на немския джойнтвенчър Вайс-Кирхнер-Хайткамп-ТисенКруп срещу решението на Министерството на транспорта да възложи изпълнението на проекта в участъка Крумово - Първомай на гръцката компания Терна. Заседанието ще е на 15 ноември, но тричленен състав на ВАС остави без разглеждане искането на жалбоподателя да се спре изпълнението на министерското решение. На 17 август, когато сдаде ключовете на транспортното ведомство на приемника си Петър Мутафчиев, Николай Василев заяви, че на гърците е бил преведен и първият транш по договора. А дали парите ще трябва да се връщат след произнасянето на съда, едва ли някой би се наел отсега да прогнозира.Голям е интересът към още едно есенно дело - концесията на магистрала ТракияДоговорът за отдаване на аутобана на смесеното португало-българско дружество Магистрала Тракия без търг и конкурс предизвика доста сериозни полемики не само в страната, но и зад граница. В началото на юни заместник главният прокурор Митьо Марков поиска от върховните магистрати да обявят за нищожно решението на правителството от 30 декември 2004-а, с което магистралата бе дадена на концесия за срок от 35 години. Според Марков определянето на концесионера е в разрез с чл.8, ал.1 от Закона за концесиите, който гласи, че избраникът може да се посочи само след провеждането на конкурс или търг. Наистина, в параграф 3б от преходните и заключителните разпоредби на нормативния акт се допуска възможността Министерският съвет да предоставя без търг или конкурс концесия на дружества, в които държавата има акционерно или дялово участие на стойност над 300 хил. лв., съставляващо не по-малко от 25 на сто от капитала на дружеството. По въпросния параграф се е произнесъл и Конституционният съд, но както отбелязват от прокуратурата, това е станало още през 1998 г., т.е. далеч преди на предишния кабинет да му хрумне да хариже аутобана на португалците. А и тогава конституционните съдии изрично са посочили, че упоменатата възможност не се отнася за първоначално предоставяне на концесия. Целта на разпоредбата е била да се постигне относителна стабилност в статута на вече раздадените за ползване обекти - публична държавна собственост. Магистралното дело във ВАС е насрочено за 11 октомври. Конституираните страни по него са заместник главният прокурор Митьо Марков като жалбоподател, ответник е Министерският съвет, а заинтересована страна - дружеството концесионер. На везните на Темида кацна и продажбата на ТЕЦ Варна и Топлофикация-РусеВ края на април руската мегакомпания РАО Обединени енергийни системи (РАО ОЕС) предложи 389.7 млн. евро за ТЕЦ Варна и близо 120 млн. евро за русенската топлофикация. На 10 май от АП съобщиха, че руснаците са спечелили конкурсите за продажбата и на двете централи. Но когато преговорите между кандидат-купувача и приватизационната агенция започнаха да навлизат в решителна фаза, на 13 юли Комисията за защита на конкуренцията реши, че не може да допусне руската компания да вземе и двете предприятия, и я задължи да избере едното от тях. В интервю за в.БАНКЕРЪ изпълнителният директор на АП Тодор Николов обяви, че неговото ведомство ще обжалва решението на антимонополния орган с мотива, че ако не се сключат сделките, държавата ще бъде ощетена. Жалбата бе внесена на 18 август, а ден след това тя бе дублирана и от страна на РАО ОЕС. Поради ваканцията на съда все още не са насрочени дати за делата, като не е изключено те да бъдат обединени в едно поради еднаквите искания. Няма как да се пропусне и казусът с ТЕЦ Бобов долПродажбата на централата тръгна едновременно с процедурите за ТЕЦ Варна и Топлофикация Русе и за купувач бе избрана гръцката фирма Пи Пи Си, предложила цена от 71 млн. евро. Само че приватизационното ведомство забави доста своето становище за тази сделка. Междувременно миньорските синдикати нееднократно протестираха срещу продажбата с всевъзможни митинги и шествия. Едва в края на юни от АП съобщиха, че процедурата е била прекратена поради неудовлетворителни оферти с оглед целите на конкурса. Броени дни по-късно шефът на агенцията Атанас Бангачев бе уволнен. Но както писа БАНКЕРЪ, неговата заповед за спиране на продажбата била издадена още на 5 май. В енергийните среди са категорични, че в прекратяването на процедурата и в миньорските протести има пръст самоковският бизнесмен Христо Ковачки, собственик на повечето от мините в района, захранващи ТЕЦ Бобов дол с въглища. Не може да се каже, че гръцката енергетика е достигнала европейската, но според различни експертни анализи, включително и енергийни оценки, надали за ТЕЦ Бобов дол може да се очаква по-добра оферта от тази на Пи Пи Си, заяви наследникът на Бангачев - Тодор Николов. Според него възникналата сложна ситуация е доказала наличието на много разнопосочни интереси, които са извън АП и дори извън страните по сделката. Изненадващо в тази история се намеси и Върховната касационна прокуратура. С постановление от 7 юли, адресирано до председателите на надзорния и Изпълнителния съвет на АП, тя разпореди да не се извършват каквито и да е действия по прекратената процедура за приватизация на ТЕЦ Бобов дол, имащи за цел възобновяването и финализирането й. Копия от заповедта бяха разпратени до Българска минна камара и централите на КНСБ и КТ Подкрепа, които подадоха сигнала в прокуратурата. Ден по-късно Пи Пи Си оспори прекратяването на продажбата на ТЕЦ Бобов дол. В жалбата си гърците твърдят, че решението на изпълнителното ръководство на АП за спиране на сделката нарушава чл.2 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, който предвижда създаване на условия за прозрачна, бърза и икономически ефективна приватизация при равнопоставеност на инвеститорите и осигуряване на икономически растеж и конкурентоспособност на приватизираните дружества. В крайна сметка картите ще бъдат свалени на 8 ноември, когато е първото заседание по делото.Ако изброените дотук случаи вълнуват в по-голяма или по-малка степен предимно бизнеса, то едно от другите енергийни дела на ВАС ще се следи с огромен интерес от всички в страната. Става дума за законността на цените на тока за битаНа 2 август заместник главният прокурор Митьо Марков протестира пред ВАС решението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране от юни тази година. С него бяха оставени без промяна цените на тока за бита в периода юли 2003-а - юли 2004-а, въпреки че петчленен състав на Върховния административен съд отмени решението на енергийния регулатор за повишаването им. Съдиите определиха, че поскъпването на електроенергията не е с 15%, както е записано в примерния тригодишен график на ДКЕВР и енергийната стратегия на държавата, а с 20.61 на сто. С неочаквана бързина още на 3 август върховните магистрати образуваха дело по случая, което бе насрочено за разглеждане за 12 октомври. Те обаче не уважиха искането на Марков да бъде спряно изпълнението на решението на ДКЕВР. Затова пък в края на същия ден тричленен състав на ВАС хвърли в още по-голям ужас шефовете на енергийния регулатор, отменяйки друго тяхно решение, с което от 1 юли миналата година стойността на тока за бита бе повишена с 10 на сто (т.е. сегашните цени). Според съда изчисленията на регулаторната комисия са съобразени с Наредбата за регулиране на цените на електрическата енергия, но са направени при средногодишен валутен курс 2.20 лв. за 1 щ. долар, който отдавна не е актуален. През цялата 2004 г. най-високата стойност на щатския долар спрямо българския лев е била под 1.65 и е достигнала това ниво в продължение само на два дни (14 и 15 май). Но дори при тази стойност на долара изчисленията на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране в оспореното решение показват едно значително и валутно необосновано увеличение на средните продажни цени, се казва в мотивите на тричленния състав на Върховния административен съд. На 22 август от регулатора обжалваха. Надявам се петчленният състав на ВАС да вземе правилно решение, бе лаконичният коментар на председателя на ДКЕВР Константин Шушулов. По всяка вероятност второто дело ще се разглежда тази есен. Отделна тема са скандалите с пътя към новото софийско летище, с концесията за пристанищния терминал Леспорт и др., които също ще минат през ръцете на върховните магистрати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във