Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Телекомите печелят, но губят клиенти

Пазарът на телекомуникационни услуги у нас е изправен пред технологични промени, които променят и бизнеса, и навиците на хората.

Мобилните оператори вече не са това, което бяха... Те предлагат услуги, които ги вкарват в територията на други компании и браншове. Кой е мислил, че мобилният оператор ще ни предлага кредитна карта, застраховки, собствен смартфон или пък достъп до интерактивна телевизия на смартфон, на таблет, на  компютър... Трите мобилни оператори - "Виваком", "А1 България" и "Теленор България", отчитат успешно полугодие, основано най-вече на повече приходи и на продължаващи опити за разширяване на броя на абонатите, които намаляват след промяната в Закона за електронните съобщения, ограничаваща максималния брой предплатени номера, които може да ползва всеки клиент. Промените в телекомуникационната индустрия не се случват изведнъж. Всичко става постепенно, което пък кара компаниите непрестанно да се развиват. Телекомуникационните компании са основната платформа, на базата на които се случват промените в редица индустрии, тъй като осигуряват свързаността.

Едно от следващите предизвикателства е 5G стандартът, но  експертните мнения за използването му  у нас са в двете крайности. Според Тодор Ташев, главен технически директор на "А1 България", очакванията са стандартът да бъде определен през тази година. "Компанията има готовност да внедрим технологията веднага щом са налице  устройства, които го поддържат, и разполагаме с необходимите честоти“, допълва експертът. Това ще бъде мрежа на мрежите, която ще обедини всички съществуващи стандарти и ще позволи развитието на технологиите на бъдещето - свързаната мобилност, дигиталната медицина и интелигентните фабрики и т.н. Ташев отбелязва, че 5G мoбилните мpeжи, които ще пoзвoлят cĸopocт нa пpeнoc нa дaнни oт нaд 10 Gbрѕ, може да са факт в края на 2020-а или 2021 година. 

Но не всички в сектора са така оптимистично настроени. Според главния технически директор на "Виваком" Радослав Златков все още е рано да се говори за 5G. Всички играчи в сектора правят първи стъпки в тази сфера, а потребителите не разполагат с нужните устройства, допълни той. И главният изпълнителен директор на Vivacom Атанас Добрев не е толкова голям оптимист за развитието на 5G мрежата в страната ни. Той отбелязва, че при  текущото законодателство тя ще остане мираж за България. За да стане реалност 5G и за да стане истински видимо за клиентите, трябва да се промени законодателството. Трябва да се раздадат нови честоти. За да има пълноценна мрежа, ще трябва трите оператора да построят десетки хиляди базови станции - това също не е възможно да се направи в рамките на сега действащото  законодателство“,  казва Добрев.

България традиционно е на добри  позиции в телекомуникационния сектор - не само в мобилния интернет от гледна точка на скоростта, но и при фиксирания интернет се представяме изключително добре. При това  става дума  не само за бързина и качество на връзката, но и за покритие.

Фокусът на "Виваком" е потребителското преживяване

VIVACOM запазва лидерска позиция на българския телеком пазар, отчитайки ръст от 4.8% на общи приходи за първото полугодие на 2018-а спрямо същия период на изминалата година - близо 453 млн. лв., и то в една силно конкурентната среда.

От компанията отбелязват, че е достигнат 30% пазарен дял в приходите от мобилни услуги в края на юни, като се увеличава и общият брой клиенти на тези услуги до 3 053 000. От тях над 88% са на абонаментен договор. Паричните постъпления от мобилен интернет продължава да се увеличава - през второто тримесечие делът им достига 43 на сто. Принос за положителната тенденция има разширяването на покритието на 4G мрежата на телекома.

Операторът е традиционен лидер в доставката на фиксирани услуги, като запазва първото място в предлагането на широколентов интернет с 492 хиляди абонати. Над половината от абонатите използват високоскоростен достъп чрез оптичната мрежа на телекома. По данни от "Виваком" компанията е оператор номер 1 в предоставянето на най-модерната телевизионна услуга - интерактивна телевизия (IPTV). Почти половината от общо 456 хиляди клиенти с абонамент за платена телевизия към края на първото полугодие са избрали именно тази услуга.

Инвестициите на компанията от началото на годината са в размер на 65 млн. лв., като по-голямата част от тази сума е  вложена  в развитието на технологичната инфраструктура. В по-големите градове вложенията ще са насочени към собствената 4.5G мрежа, която представлява еволюция към новото поколение 5G връзки.

"Теленор" вече е чешки

От 1 август "Теленор България" вече е чешки, след като придобиването му от чешката PPF Group бе официално одобрено от Европейската комисия. В последния междинен отчет, представен от норвежкия собственик Telenor, компанията се похвали с ръст във всички важни показатели за второто тримесечие. Приходите на компанията възлизат на 175 млн. лв., като се увеличават със 7.4% на годишна база. Оборотът за първата половина на годината е 343 млн. лв. спрямо 322 млн. лв. година по-рано.

Въпреки че "Теленор" продължава да губи абонати и техният брой е спаднал до 3.113 млн. в края на юни (при 3.227 млн. преди година), средният приход от един абонат (APRU) - основен показател за състоянието на един телекомуникационен оператор, нараства до 14.9 лв. на месец за второто тримесечие. Основна причина за намаляване на броя на абонатите е ограничението на броя на предплатени карти, които един потребител може да притежава.

В същото време инвестициите за тези шест месеца са над 72 млн. лв., като в тази сума не фигурират плащания на такси за лицензи и спектрални честоти. 

Ръстът на печалбата на A1 се забавя

От 22 май българският мобилен оператор MTel прие бранда "A1" и стана част от A1 Group. Фирмата отбелязва засилващ се ръст на приходите, движен най-вече от повечето парични постъпления от фиксирани услуги и продажбите на устройства. През второто тримесечие те нарастват със 7 на сто на годишна база до 216.1 млн. лв. - при само 3.4% през първото тримесечие.

Средният приход от абонат на фирмата "А1" нараства до 10.956 лв. през втората четвърт на тази година - основно заради по-висок среден приход на абонат в частния сегмент и минимизиране на спада на цените в бизнес сегмента, поясняват от оператора.

Общият брой на клиенти обаче намалява леко - с 3.1% до 3.974 млн. клиента, макар че спадът на абонатите при предплатени услуги бе почти компенсиран от ръст при тези на договор.

Разходите на оператора се увеличават, като те са свързани с ребрандирането в България (на магазини, автомобили, маркетинг) и за персонал по продажбите заради по-високи заплати. Харчовете за ребрандирането възлизат на около 100 млн. евро.

Компанията запазва перспективите си за  2018 г. за ръст на приходите в рамките 1-2 процента.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във