Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЕКАТ ФИНАЛНИТЕ НАПДИСИ ЗА ДЪРЖАВНОТО КИНОСТУДИО

Условията около приватизацията на Бояна филм най-накрая вече са ясни. След няколко месеца взаимни нападки представителите на Агенцията за приватизация, на Министерството на културата и на всички организации на филмовите дейци си стиснаха в началото на седмицата ръцете. Сега остава обявата за продажбата на киностудията да бъде публикувана в Държавен вестник и да завалят оферти за покупката на 95% от капитала на Бояна. Дългите разисквания какъв да е собственикът на българския киноцентър доведоха до разширяване на критериите за участие в наддаването. В него освен продуцентски компании ще могат да се включат и фирми, предоставящи филмопроизвоствени услуги. Агенцията за приватизация отстъпи по този въпрос, след като от гилдията на кинодейците възроптаха срещу решението й да допусне до състезанието за Бояна филм само продуценти. Появиха се дори обвинения, че продажбата е била нагласена за точно определен купувач и в публичното пространство бе лансирана версията, че това е Ню Имидж. Само няколко седмици по-късно въпросната продуцентска компания официално обяви, че ще участва в конкурса заедно с Кодак. Ню Имидж е създадена през 1992 г. в САЩ, а през 1998-а започва да снима и в България. До този момент тя е създала 40 продукции у нас. Кодак пък обзаведе преди близо пет години модерна лаборатория в Бояна. През миналата седмица управляващият й директор Питър Бойс заяви пред българските медии, че в зависимост от това кой ще бъде определен за купувач на българската киностудия, фирмата ще инвестира в нова лаборатория и че тези вложения не са обвързани непременно с Ню Имидж.Официално интерес към сделката прояви и британскатото Илинг студиос. То предоставя филмопроизводствени услуги и е собственост на три продуцентски компании. До този момент в Агенцията за приватизация са постъпили писма за намерения за участие от пет фирми. Според окончателните критерии в наддаването за 95% от капитала на киноцентъра могат да се включат юридически лица, които отговарят кумулативно на няколко предварителни изисквания. Необходимо е през последните пет години те да са създали и осигурили финансирането на пълнометражни игрални филми, анимационни филми или телевизионни сериали. Продуцентите трябва да са произвели не по-малко от 50 продукции с общ бюджет поне 200 млн. щ. долара. Преди месец изискванията на Агенцията за приватизация бяха компаниите кандидатки да имат поне десетгодишен опит в продуценството и да са произвели не по-малко от 100 филма, чийто бюджет да не е по-малко от 500 млн. щ. долара. Освен това АП е поставила условието бъдещите приватизатори да са продуцирали през последната година поне пет филма с общ бюджет от 20 млн. щ. долара, докато първоначално бе заложена сумата от 25 млн. щ. долара. Без промяна остана изискването кандидатът да разпространява собствената си продукция, като не по-малко от 50% от нея отиват на пазарите на Европейския съюз, САЩ и други страни от Северна Америка. Приходите от разпространение на тези филми пък трябва да са най-малко 100 млн. долара. Необходимо е кандидатите за Бояна филм да притежават филмово студио, оборудвано със снимачни павилиони с обща покрита площ не по-малко от 2 хил. кв. метра и приходите от дейността им за последните три години да са поне 60 млн. долара. На победителя ще му бъде дадена възможност да плати 30% от капитала на българския киноцентър с компенсаторни инструменти. Без промяна останаха следприватизационните задължения на купувача. А те са запазване предмета на дейност на дружеството за най-малко 10 години, участие в продуцирането на минимум два български пълнометражни филма и 20 минути анимация, както и инвестирането на поне 6 млн. евро през първите четири години. Новият собственик на Бояна ще е длъжен да оказва подкрепа на Българска национална филмотека, която пази българския филмов архив, и да съдейства на българските студенти от висшите училища за киноизкуство при обучението им.

Facebook logo
Бъдете с нас и във