Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТЕЖКОТО НАСЛЕДСТВО НА НОВАТА ВЛАСТ

СЛЕДВАЩОТО ПРАВИТЕЛСТВО ЩЕ БЪДЕ ЗАЛОЖНИК НА (НЕ)УСПЕХИТЕ НА СЕГАШНОТОЗестрата, която ще остави на следващото правителство кабинетът на Симеон Сакскобургготски, тепърва ще се оценява. В дните след парламентарния вот надълго и широко ще бъде дискутиран въпросът колко високо са поставили летвата сегашните управляващи и как ще я преодолеят техните наследници. Обективността изисква да се спомене, че новите управляващи (подобно на НДСВ преди четири години) ще имат шанса да работят в стабилна макроикономическа среда и ръст на брутния вътрешен продукт. Добра база за следващото правителство безспорно ще бъде и намаляването на безработицата с близо осем процентни пункта през последните четири години. Тези плюсове на икономиката обаче се обезценяват донякъде от задълбочаващото се отрицателно салдо във външната търговия . Сред достойнствата на отиващото си правителство безспорно попадат и настъпилото частично подобряване на бизнес климата след отмяната на част от лицензионните и разрешителните режими, както и раздвижването на капиталовия пазар. В същото време с действията си по време на своя мандат кабинетът на НДСВ заложи не една и две икономически мини, които биха могли да избухнат през следващите няколко месеца. Особено ако представителите на изпълнителната власт след 25 юни преценят, че поемат твърде тежко наследство в сферата на приватизацията, концесиите или държавните поръчки и решат да ревизират част от тях.Безспорно хитът на сезонаще бъде евентуалната ревизия на все още невлезлия в сила договор между кабинета на НДСВ и българо-портургалския консорциум Автомагистрала Тракия АД за 35-годишната концесия върху строителството и експлоатацията на аутобана от Калотина до Бургас. Подобно намерение вече изрази публично икономическият експерт на БСП Георги Кадиев по време на дебата му с министъра на финансите Милен Велчев на 18 юни в Пловдив. Според източници, близки до левицата, почти сигурно ще има раздвижване и около контракта за консултантска помощ в митниците между финансовото ни ведомство и британската фирма Краун Ейджънтс. По неофициална информация от Позитано 20 , ако червените сформират кабинет след вота, ролята на агентите на короната ще остане чисто представителна. Казано с други думи, ще получават хонорарите си, но ще бъдат изолирани от фактическото управление на ведомството. Споразумението с агентите на короната изтича в края на 2006 г., но евентуалното му предсрочно разтрогване би коствало на хазната заплащането на солидни неустойки. Подобна промяна в позицията им може да се очаква и ако в следващото правителство доминират представителите на ОДС или на Демократи за силна България. Лидери на тези формации неведнъж са изразявали несъгласието си с наемането на англичаните за съветници в осъществяването на митническата реформа. По всяка вероятност ще се отърве от преразглеждане проектът за публична инвестиционна компания. Както е известно, тя бе учредена през декември миналата година с капитал от 240 млн. лв. от фискалния резерв с цел финансиране на малки инфраструктурни обекти. Поне първоначално създаването на държавното дружество бе прието на нож както от МВФ, така и от опозицията в парламента. По данни от правителствената информационна служба по-голяма част от 240-те млн. лева вече са отпуснати за реализацията на общо 314 начинания в цялата страна. Така че, дори и на някого да му хрумне да преразгледа дейността й след изборите, той ще бъде поставен пред свършен факт.За сметка на това новата власт ще има по-голяма свободана действие при предстоящата приватизация на Булгартабак Холдинг АД, България Ер и Български морски флот. Сагата с раздържавяването на тютюневия монополист сериозно застраши кабинета Сакскобургготски през зимата на тази година. Народните представители от мнозинството отхвърлиха врелия картоф, като задължиха Министерския съвет да подготви поредната стратегия за продажбата на холдинга. Такива документи бяха писани също за националния ни авиопревозвач и за морския флот, но те така и не стигнаха до обсъждане в пленарната зала. Така че и тяхната съдба ще бъде решавана тепърва. От решението на Върховния административен съд, който трябва да се произнесе по отдаването на концесия на летищата във Варна и Бургас, пък ще зависи дали ще се завърти нова конкурсна рулетка за двата аеропорта.Не е изключено също да бъде замразен процесът на ратификация на сключения през март миналата година заем между България и Банк Аустрия на стойност 36.295 млн. евро за строителството на детска болница в София. Както в. БАНКЕРЪ неколкократно писа, подписаното от правителството на НДСВ кредитно споразумение предизвика недоволството на депутати от различни политически сили и то не бе подкрепено от отиващия си парламент. В бюджета за 2005 г. обаче бе предвидено да се даде държавна гаранция за този заем. Четиридесет и осем депутати поискаха тази клауза да бъде обявена за противоконституционна. Но в средата на юни Конституционният съд отхвърли молбата им.От изборните резултати в голяма степен ще зависи и изпълнението на приетата на 12 май тази година от Министерския съвет Концепция за развитие на туризма в община Самоков. Тя придоби популярност като проекта супер Боровец. Известно е, че с него се ангажира лично министър-председателят Симеон Сакскобургготски. Любопитна ще е обаче реакцията на евентуалния му приемник? В последните дни от своя мандат правителството прие още една амбициозна стратегия, за чието финансово обезпечаване обаче ще трябва да се погрижат новите властимащи. Става въпрос за строителството на 15 гранични контролно-пропускателни пунктове до 2015 г., без обаче да се посочва откъде точно ще дойдат парите за това.Изненади могат да настъпят не само на икономическия фронт. Някои изявления на хора от БСП подсказват, че ако тя поеме управлението, незабавно ще изтегли военния контингент от Ирак, въпреки че през пролетта на тази година Министерският съвет взе решение батальонът да остане там до декември. Любопитно би било да се види и как ще формулира новата власт приоритетите си по отношение на борбата с корупцията. Малко преди края на мандата на НДСВ България понася критика от кого ли не по този повод, но единственото, което стори царската партия, бе да подготви една-две стратегии за ограничаване на подкупите. Не по-малко предизвикателство за управленските способности на следващото мнозинство ще бъде и фактическото начало на реформата в досъдебната фаза на наказателния процес. И колкото по-скоро представителите му осъзнаят, че разточителните нормативни упражнения върху вече внесения в Народното събрание проект за нов Наказателнопроцесуален кодекс могат да се окажат фатални за членството ни в ЕС, толкова по-добре. Лошото е, че освен съдебната реформа за следващия мандат остана и преустройството в административното правораздаване. На депутатите от 40-ото Народно събрание ще им се наложи бързо да влязат в час и да гласуват текстовете на проекта за нов Административно-процесуален кодекс. В допълнение към това на народните избраници, които ще поемат след 25 юни към пленарната зала на парламента, ще им се наложи да се запознаят и с проектите на още два кодекса - застрахователния и този, регулиращ процедурите в областта на данъчното облагане и социалното осигуряване. Като капак на всичко предстои да бъдат одобрени и данъчните закони за следващата година. В основни линии те бяха подготвени от сегашното правителство, но то така и не посмя да одобри конкретни ставки за различните видове налози. Интересно дали при тяхното обсъждане ще намерят реализация някои от така щедро даваните в предизборната кампания обещания за въвеждане на нулева ставка при реинвестиране на печалбата или други преференции за представителите на бизнеса.Голямата загадка: ще съумеят ли новите управляващи да подобрят капацитета на администрацията ни при усвояването на средствата от ЕС, си остава.При всичко изброено дотук е ясно, че на новите министри няма да им бъде никак леко.

Facebook logo
Бъдете с нас и във