Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Технологиите променят телекомите

Светът е голям и Интернет ни дебне отвсякъде.

Телекомите не спират да ни изненадват - с нови услуги, които доскоро бяхме свикнали да получаваме от други компании. А и човек все по-трудно се ориентира в морето от предложения от мобилните оператори и се чувства като попаднал в страната на чудесата от палитрата услуги, които получават потребителите. Телекомът освен своите продукти вече ни предлага винетка, застраховка, онлайн продажби...

Голямото предизвикателство пред бизнеса си обаче си остава въвеждането на 5G мрежата у нас. Сегашното законодателство прави невъзможно това, а консервативните строителни закони спъват развитието на по-бързи мобилни мрежи в България, смята изпълнителният директор на Vivacom Атанас Добрев.

Основното предимство на 5G е по-високата скорост за пренос на данни. А това ще ни позволи да теглим и качваме данни много по-бързо в сравнение с възможностите на по-старите технологии. Неслучайно темата на тазгодишния "Мобилен световен конгрес MWC 2019" в Барселона бе именно 5G. Вече има 5G автомобили, 5G смартфони и 5G противопожарни дронове и какво ли не. Но... не са малко и пречките - икономически, политически, технологични, които трябва да се преодолеят, преди тези безжични мрежи да станат реалност и да стигнат до многото очакващи ги потребители.

Според Радослав Златков, технически директор на Vivacom, най-рано от догодина можем да ги очакваме в България. "Ние сме готови", обяви експертът по време на събитие в началото на април. А и числата го показват. През последните пет години от Vivacom са инвестирали над 1 млрд. лв., от които 746 млн. са вложени в инфраструктура. В резултат телекомът може да се похвали с над 99% покритие на населението. 

"Виваком" слива маркетинг и продажби

От март VIVACOM обединява в обща дирекция всичките свои маркетингови и продажбени дейности, а новата Търговска дирекция ще се управлява от Димитрис Лиупис. В последните две години той е ръководил звената "Маркетингови комуникации", "Дигитален и търговски маркетинг", "Продукти и услуги", "Клиентско изживяване" и "Обслужване на клиенти" в компанията. С промяната Лиупис, в качеството му на главен търговски директор,  вече ще отговаря за управлението на направленията: "Маркетингови комуникации", "Дигитален и търговски маркетинг", "Продукти и услуги", "Клиентско изживяване", "Обслужване на клиенти", "Корпоративни продажби", "Продажби магазинна мрежа", "Продажби на едро", "Дилъри", "Продажби на радио и ТВ услуги" и "Планиране, отчитане и анализи".

Димитрис Лиупис е натрупал над 25-годишен опит в сферата на телекомуникациите, и то в мултинационални компании в цял свят, сред които TELESTET (Telecom Italia Mobile Group), Q-TELECOM (INFOQUEST Group), GLOBUL (Deutsche Telecom Group), NEXTEL Mexico, MTEL (Telecom Austria Group).

Днес VIVACOM е оператор с изключително голям обхват на телекомуникационни решения за частни и бизнес клиенти - мобилни и фиксирани гласови услуги, оптичен интернет, сателитна и интерактивна телевизия от най-ново поколение, както и индивидуални предложения за нуждите на корпоративните ни клиенти. Компанията притежава много добре развита технологична инфраструктура. VIVACOM предоставя решения през мобилна и фиксирана мрежа, както и наземна, медна и сателитна инфраструктура. Телекомът поддържа единствения в България, съобразен с международните изисквания, център за управление на мрежата и най-големия център за съхранение и резервиране на данни в реално време. VIVACOM притежава собствена инфраструктура, която включва и 4G LTE мрежа, покриваща 99% от населението на страната, както и развита мрежа от над 250 собствени търговски обекта в цялата страна.

Успешният бизнес модел бе забелязан и от потребителите и от експертите в телекомуникационния бизнес и донесе награди на компанията. VIVACOM взе приз в категория "Конкурентоспособност и иновации" за проекта си VIVA Smart в Годишните награди "Компания на годината".  С него е отчетена последователната стратегия на компанията да инвестира в развитието и предлагането на иновативни проекти, свързани с интернет на нещата (Internet of Things, съкращение IoT), концепция, която улеснява живота на хората. Израз на тази цел е създаването на иновативната платформа VIVA SMART, която пък има три основни направления. VIVA Smart city е насочена към мониторинг, анализ и интелигентно управление на градска среда и разрешаване на най-чувствителните проблеми на съвременния град - мобилност, околна среда, енергия, безопасност, управление. Вторият компонент е VIVA Data Hub - система от дейта центрове за цялостно съхранение, пренос, обработка и използване на данни. Третият елемент на платформата е дигитализацията на образованието.

Другата награда за VIVACOM бе в категория "Корпоративна социална отговорност" за програмата за подкрепа на общности "VIVACOM Регионален грант" заради подкрепата за добрите идеи от всеки български град или село чрез безвъзмездно финансиране. В четирите й издания до момента са инвестирани общо 239 389 лв. в подкрепа на проекти и над 50 000 лв. в популяризиране на самата програма, съобщиха от компанията.

Приходите на "Теленор" отново растат

През четвъртото тримесечие на миналата година "Теленор България" запазва положителната тенденция за продължаващ ръст на приходите и печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). А от компанията, която е собственост на PPF Group на чешкия милиардер Петр Келнер, отбелязват, че тя се наблюдава още от началото на 2018-а.

Оборотът в последната четвърт достигна 191 млн. лв., основно поради повишението в средния приход от потребител (ARPU), който достигна вече 15.40 лева. Продажбите на устройства също допринасят за увеличението на общите приходи на компанията, става ясно от отчета на "Теленор България". А това е така основно поради очерталия се фокус на потребителите върху смарт-устройства от висок клас.

Всички тези фактори  като ръста в общите приходи, в комбинация с мерките за подобряване на ефективността, доведоха до увеличение на брутната печалба на компанията за четвъртото тримесечие до 68 млн. лева. Вследствие на сезонността при използването на предплатените услуги през лятото  се отчита лек спад в броя на клиентите на "Теленор България" през периода до 3.07 млн. абоната, като 20% от тях са потребители именно на такива услуги.

Телекомуникационната компания продължи да предлага освен добро качество и нови дигитални услуги на своите клиенти, като магазина "Купи онлайн" и програмата за обратно изкупуване на мобилни устройства. "Теленор" предоставя вече пълния спектър от телекомуникационни услуги: мобилни, фиксирани и пренос на данни. Все в посока на улесняване на клиентите си компанията разшири броя на устройствата, с които може да се водят разговори през 4G мрежата на оператора.

А от март компанията навлезе и на територията за застрахователите, след като бе вписана като брокер Chubb european group в регистъра, воден от Комисията за финансов надзор. Със застраховката "Смартфон протект", в зависимост от избрания продукт, на клиентите се осигурява защита на мобилните им устройства. Chubb еuropean group е част от американския концерн Chubb limited. По този начин вече се предлагат различни застрахователни продукти, като освен класическите има и здравно осигуряване, продукти срещу различни финансови рискове и управление на фондове.

От 1 януари тази година юристът Михаела Калайджиева се присъедини към мениджърския екип на "Теленор България" и стана главен директор  по "Корпоративна политика". Така тя се връща отново в телекома, след като заемаше подобна длъжност в продължение на първите седем години от съществуването му.  Сега обаче сред отговорностите й ще е и поверителността. Калайджиева има над 15 години непрекъснат управленски опит на телекомуникационния пазар.

Ребрандирането внесе импулс при А1

A1 е един от доставчиците на дигитални услуги и телекомуникационни решения в България, които достигат до 5 млн. клиенти. А това е така, защото компанията предлага и високоскоростен интернет, цифрова телевизия и сателитна телевизия, включително и четири собствени спортни канала, както и cloud и IoT решения. Мобилната 4G мрежа на компанията обхваща 97% от населението на страната. Освен това А1 предоставя и най-модерната 4.5G технология, която дава възможност за пренос на данни във всички населени места с над 1000 жители.

Бизнесът на "А1 България" - като част от австрийската А1 Group, водещ телекомуникационен доставчик в Централна и Източна Европа, черпи от опита на компанията майка в предлагането на гласова телефония, високоскоростен интернет и мултимедийни услуги, както и решения в областта на високите технологии, преноса на данни и онлайн разплащанията.

Телекомуникациите и дигитализацията са неизменна част от всяка една индустрия. Затова постоянно се стремим да предоставяме високотехнологични решения, които помагат на българския бизнес да бъде по-дигитален, по-печеливш и по-достъпен за хората, коментира главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров.

Ребрандирането беше голямо предизвикателство, но с него е свързван и възход на компанията, която вече втора поредна година отчита положителни финансови резултати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във