Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Технологиите променят мобилните оператори

Телекомите промениха навиците и начина ни живот.

Конкуренцията е градивна, а българските мобилни оператори - "Теленор България", "Виваком" и "А1 България", го доказват постоянно - с новите услуги и продукти, които получават клиентите им. Пазарът у нас е динамичен, а всеки  от играчите държи очите си отворени за всички възможности - за нови партньорства, за промени в технологиите, както и за всички желания на клиентите. И тримата  телекомуникационни оператори  обявиха планове, а и финансовите им възможности им позволяват, да направят още инвестиции както за нови услуги, така и за повече собствено съдържание - спорт, музика, телевизия... През последните години телеком операторите работят за предлагането на умни решения, които да отговарят на нуждите и на бизнесклиентите им, и на българските общини. Всяка  от тези компании иска да е подготвена и за бъдещето - настъпването на 5G ерата в комуникациите, а и да бъде технологичният лидер на телеком пазара у нас.

"Виваком" е лидер по приходи

"Виваком" запазва лидерска позиция на българския телеком пазар, като отчита най-големи приходи - от 697.4 млн. лв. за периода януари - септември. В сравнение със същия период на миналата година, увеличението е с над 5 на сто. Стабилен е и ръстът и на  печалбата - 263.5 млн. лв., което е с близо 7% повече на годишна база. Телекомът има една трета пазарен дял в приходите от мобилни услуги, а общият брой на клиентите му е 3.075 милиона.

Абонатите, които ползват фиксиран бърз интернет, предоставен им  от компанията, са достигнали половин милион, което е ръст от 7.7% на годишна база. А 56% от тях ползват услугата чрез оптичната мрежа на телекома. Тя  вече покривала близо 1 млн. души и 168 000 домакинства в страната. При интерактивната телевизионна услуга през интернет телекомът има 14.5% ръст на потребителите заради нарастващото търсене  на услуга с множество възможности за персонализация, богато съдържание и HD канали. Плановете на компанията са да предлага високоскоростен интернет и интерактивна телевизия дори в малки населени места чрез оптична мрежа и специална технология. Към края на септември благодарение на нея е имало покритие на над 200 000 домакинства в общо 91 населени места.

От "Виваком" посочват, че продължават да инвестират в My Vivacom - мобилно приложение, с което всеки клиент може да управлява услугите, които ползва. В портфлиото от услуги се предлагали и иновативни решения в областта на т.нар. "интернет на нещата", които вече са обединени в изцяло нова платформа - VIVA SMART. Чрез нея се предлагали услуги в три направления: умен град, центрове за данни и умно образование. 

Иновативните решения на Vivacom в областта на интернет на нещата вече са обединени в единна и изцяло нова платформа - VIVA SMART, съобщиха от телекома. Чрез нея компанията предлага умни услуги в три направления, в които има опит: умен град, дейта хъб и умно образование. Фокусът ни за в бъдеще е да развиваме концепцията за интернет на нещата у нас и да предлагаме повече иновативни и модерни услуги. Това ни мотивира да обособим VIVA SMART като отделна платформа със стратегическо значение за компанията ни, отбелязва Атанас Добрев - главен изпълнителен директор на Vivacom.

По-висок оборот и печалба за "Теленор"

През третото тримесечие на годината "Теленор България", която вече е собственост на холандската компания PPF Group N.V., контролирана от чешкия милиардер Петр Келнер, запази тенденцията за ръст на оборота и печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA), която се наблюдава от началото на 2018-а.

Общите приходи за периода достигнаха 187 млн. лв. - най-вече заради ръста в средния приход на потребител (ARPU), който е 15.30 лв. за времето между юли и септември. В допълнение, паричните постъпления от продажби на устройства също допринесоха за увеличението на оборота поради фокуса на потребителите върху смарт-устройства от висок клас. Повечето приходи, както и продължаващите усилия на компанията за подобряване на ефективността  доведоха до увеличение на EBITDA за тримесечието до 76 млн. лева.

Общият брой на клиентите на "Теленор" бе позитивно повлиян през летния сезон, като към края на тримесечието достигна 3.163 млн., от които 23% са потребителите на предплатените услуги на оператора.

Новият собственик на активите на "Telenor България" има споразумение да запази името, което наследи от норвежците, и да го ползва в следващите 33 месеца. Това пък позволява да не се бърза с ребрандирането и разходите по тази процедура да се разсрочат в този период. PPF Group е собственик на активите на норвежката група Telenor в България, Унгария, Черна гора и Сърбия срещу 2.8 млрд. евро. От началото на септември компанията в България вече има нов главен изпълнителен директор - Джейсън Кинг. "Залагаме на дългосрочни инвестиции и тази в България е такава", обяви мениджърът.

Всъщност такива бяха плановете и на Telenor Group, когато купи Globul през 2013 г., но пет години по-късно норвежците напуснаха пазара на Балканите. 

От "Теленор България" обявиха, че ще продължат с подобренията в мрежата. Инвестициите в 5G мрежа стоят на хоризонта, но все още не са основен приоритет за компанията. Възможностите на 4G мрежата все още не са напълно усвоени, обясни Джейсън Кинг. Фокусът на телекома в близко бъдеще ще е по-скоро върху повишаване на пазарния дял по приходи. Друга насока в дейността, към която мениджърите на компанията насочват усилията, е създаването на партньорства на българския пазар, най-вече в сферата на съдържанието и такива с фирми за фиксирани услуги. Възможно е на един следващ етап и предлагането на финансови услуги от "Теленор България", особено ако се очертае потенциално потребителско търсене. В средата на ноември телекомът пусна собствен онлайн магазин - "Купи онлайн", който дава възможност на клиентите да подновяват своите договори, както и да пазаруват устройства и аксесоари от компанията.

Растежът при А1 се забавя

"А1 България" продължава тенденцията за ръст на основните си финансови показатели и през третото тримесечие, но повишението забавя темпа си. Приходите на компанията са се повишили с 5.7% - до 220.031 млн. лева.

Ребрандирането внесе позитивен импулс в продажбите на услугите на компанията. Отделно телекомът представи и редица иновативни продукти за българския пазар, като: приложението за стрийминг на музика A1 Xplore Music, дигиталния портфейл A1 Wallet и А1 кредитна карта, преследвайки целта да се диверсифицират приходите на компанията. Собствените ТВ спортни канали на А1 MAX Sport добавиха някои важни първенства в портфолиото си като УЕФА Шампионска лига и испанската La Liga, които вече имат позитивно влияние върху броя клиенти на фиксирани услуги и средния приход от фиксирана линия.

Поради тези причини, както и поради увеличаващия се брой на бизнес абонатите в мобилния сегмент паричните постъпления от мобилни услуги на А1 отбелязват ръст от 0.5% до 137.69 млн. лева. Приходите от фиксирани услуги също се увеличават до 51.243 млн. лв. за периода заради успешното предлагане на корпоративни ICT и cloud базирани решения  и повишеното търсене на допълнителни услуги от настоящи клиенти. Приходите от продажба на устройства се увеличават с около една трета до 28.164 млн. лв. най-вече заради стабилен ръст на търсенето на все по-модерни смарт устройства.

Средният приход от абонат за А1 нараства с 2.6% до 11.34 лв., а общият брой клиенти на договор за мобилни услуги се увеличава и вече са над 3.5 милиона. Това компенсира в голяма степен спада в абонатите на предплатени услуги от 10.2% до 513 хил., което пък е следствие от ограничението на максималния брой предплатени номера, които може да ползва един абонат. Това е причината общият брой на клиенти на мобилни услуги да намалява, но все още те са над 4 милиона.

Въпреки силно конкурентния пазар расте и броят на клиентите на фиксирани услуги през третата четвърт - до над 1 млн., като позитивният тренд при ТВ и интернет услугите компенсира спада от намаляващата популярност на фиксираните телефонни услуги, което е всеобща тенденция у нас.

Увеличението на оперативната печалба (EBITDA) на А1 спрямо третата четвърт на миналата година е с 6.6% до 78.233 млн. лв., като основната причина е ръстът във фиксирани услуги и собственото съдържание, както и по-добър резултат при продажбата на устройства.

В плановете на A1 влиза пускането на още един спортен канал през следващата година, а се обмисля и създаването на собствена видеострийминг услуга в България. Вече имало разговори с потенциални партньори в тази посока. Припомняме, че наскоро компанията стартира музикалната стрийминг платформа A1 Xplore Music, която предлага богат каталог с "цялата българска музика", но и голямо портфолио от чуждестранни произведения, тъй като компанията има договори с всички големи звукозаписни компании. Заедно с това от А1 разчитат и на факта, че познават навиците и вкусовете на клиентите си.

Според главния изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров спортът остава един от приоритетите  на компанията, но заедно с това се разглеждат и  възможностите за навлизане и в нови територии, включително и продуциране на сериали с български актьори и на риалити предавания.

<!--![endif]--><!--![endif]--><!--![endif]--><!--![endif]--><!--![if--><!--![if--><!--![if--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if--><!--![endif]--><!--![if-->

Facebook logo
Бъдете с нас и във