Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТАКСИТАТА ЩЕ НАДУВАТ КЛАКСОНИ И ПРЕЗ ДЕКЕМВРИ

Обнародваната през 1999 г. Наредба N34 предвижда таксиметровите автомобили на възраст над 10 години да бъдат извадени от експлоатация в началото на 2005-а. В столицата, където има и най-много таксита (9097), така ще трябва да спрат работа около 4 хиляди коли. Според официалната статистика в момента на таксиметровия пазар у нас най-много от возилата са на възраст между 16 и 20 години - 12 037, а най-малко са тези до петгодишна възраст - 2039. Антикварните машини с над 25 годишна служба са 3777. Създаденият в началото на седмицата смут по столичните улици и блокирането на площада пред Народното събрание не доведе до удовлетворяване на исканията на протестиращите таксиметрови шофьори за поетапно изваждане от експлоатация до 2007 г. на такситата, по-стари от десет години. Така се стигна до нови разговори между ръководството на браншовата им камара и транспортния министър Николай Василев. Първата среща, на 24 ноември, не даде резултат. Тогава Василев заяви, че превозвачите са се явили, без да са подготвили конструктивни искания и с ясната нагласа, че ще протестират. Вторият опит за постигане на разбирателство беше направен в четвъртък (27 септември) и този път министърът предложи такъв график за отстраняването на старите коли, че браншът да не осиротее откъм возила. Идеята на Николай Василев е автомобилите над 25 години да излязат от употреба от началото на следващата година, през 2005-а да спрат произведените преди повече от 20 години, колите с над 15-годишен стаж да бъдат извадени от експлоатация от 1 януари 2006 г., а тези над десет години - от средата на същата година. Двете страни обаче отново не си стиснаха ръцете.Най-голямо недоволство предизвика предложението на вицепремиера прагът за новорегистрираните таксита да бъде свален от десет на четири години. Според него никой превозвач няма сметка да си купи седемгодишна кола и да я кара само три години. Покупката на нова кола е точно толкова непосилна за таксиметровите шофьори, колкото и на автомобил на четири години, заяви пред в.БАНКЕРЪ председателят на браншовата камара на таксиметровите превозвачи Румен Крумов. По неговите думи предложението на вицепремиера решава проблема със старите автомобили, но по никакъв начин не гарантира, че мястото им ще бъде заето от чисто нови коли. За мен това означава създаването на нов пазар, но без сегашните участници. Допускам, че това предложение може да е предварително консултирано с по-големите фирми, които могат да си позволят да експлоатират нови автомобили, подметна Крумов. Консултирано или не, в съседна Румъния например такъв проблем не съществува - там като таксита могат да бъдат регистрирани само новопроизведени автомобили. В Хърватска право да извършват таксиметров превоз имат само возила, които не са по-стари от 10 години, а във Франция максималната възраст на такситата е седем години. Само че нашите шофьори упорито не искат да се разделят с таратайките си. Таксиджиите се заканиха, че имат готовност да започнат стачни действия в цялата страна още в началото на декември. Точната дата на протеста ще бъде определена на 30 ноември, когато ще се проведе национално съвещание на превозвачите. Евентуалната стачка обаче по всяка вероятност пак няма да доведе до нищо освен до пълно парализиране на трафика в по-големите градове, защото поне засега Николай Василев е решен да брани докрай позицията си. Вой през седмицата нададоха и от асоциацията на автобусните превозвачи. Те обвиниха транспортното министерство, че толерирало някои от фирмите на този пазар. Същите фирми обслужвали най-оборотните дестинации до чужбина, докато държавните чиновници зорко пазели монопола им и отбивали конкурентите. Петнадесет превозвачи оперират по линията София-Мадрид, а линиите до Германия и Австрия са дадени на едни и същи компании. В същото време билетът София-Виена е 110 лв., а билетът до Мадрид е 150 лева, заяви главният секретар на асоциацията Камен Ситнилски. Неговото становище е, че отдаването на международни линии трябва да става с конкурс, но това можело да стане само с промени в Закона за автомобилните превози (впрочем поредните изменения на нормативния акт парламентът гласува преди около месец). Проверка на в. БАНКЕРЪ установи, че поне част от изнесената от сдружението информация не отговаря на истината. В момента до Германия пътуват 13 наши транспортни фирми. Автобусни превози до Австрия пък извършват седем превозвачи. Най-ниските обявени цени до Мадрид са 180 лв. в едната посока (310 лв. струва отиване и връщане). Най-евтиният билет до Виена е 108 лв. в едната посока (173 лв. в двете направления). Икономично пътуване до немския град Кьолн излиза 160 лв. (двупосочният билет е 280 лева).

Facebook logo
Бъдете с нас и във