Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТАЙВАНСКАТА РЕЦЕПТА ЗА УСПЕШЕН БИЗНЕС

КОМПАНИЯТА ЕЙСЪР ПРЕУСПЯВА, ЗАЩОТО ОСНОВАТЕЛЯТ Й СТАН ШИ ПОСЛУШАЛ МАЙКА СИСлед двегодишна криза тайванската Пан Ейсър груп увеличи доходите си с 30%, което изглежда фантастично на фона на минималния ръст на световния пазар на информационните технологии. През 2001 г. финансовите резултати бяха твърде нерадостни. Тогава доходите й намаляха с 1.6 млрд. долара в сравнение с предишната година. Бизнесът на нейните основни подразделения - Ейсър Груп и Уистрън Груп (Wistron Group), се сви съответно с 20.6 и 25 процента. През септември 2001 г. стойността на акциите й падна почти до историческия минимум от 22.9 долара. Чуждестранните банкери, осигуряващи кредитните линии, започнаха да нервничат. Стан Ши - основател и председател на управителния съвет на холдинга, никога не е бил почитател на централизираното ръководство. А според западните рецепти за корпоративно управление, по време на криза е най-добре ресурсите да се концентрират в едни ръце. В крайна сметка западните банкери поискаха становището на Лиан Куо Шу, шеф на една от най-големите тайвански банки Чао Танг Банк (Chiao Tung Bank). Финансистът бе категоричен, че няма да оттегли подкрепата си за Ейсър. Инвеститорите също повярваха, че Стан Ши ще успее да запази контрола си върху предприятието, и не сгрешиха. През 2002 г. Пан Ейсър Груп бързо възстанови загубените си позиции. Годишният й оборот достигна 12.9 млрд. долара, или с 3.4 милиарда повече в сравнение с 2001 г., а акциите й вече се търгуват по 51 долара всяка.Двойният ударТежката ситуация, в която изпада през 2001 г. Пан Ейсър Груп, бе поради стечение на редица неблагоприятни обстоятелства. Рецесията на световния пазар накара корпоративните клиенти да преустановят покупките на нова компютърна и телекомуникационна техника. Тогава бизнесът на Ейсър се състоеше от две части. Първото направление бе производството на елементи за АйБиЕм (IBM), Моторола (Motorola), Хюлет Пакард (Hewlett Packard) и Дел (Dell), а второто - изработването на компютри със собствена марка. Намаленото търсене нанесе тежък удар и по двете направления.До 2001 г. компанията се стремеше да работи във всички сектори на информационната индустрия. След това топмениджърите й решиха да обособят основните си подразделения в самостоятелни фирми. Новите времена изискват нова структура. Компания със световно известно име, произвеждаща целия спектър от изделия - това вече не е модно, обясни решението се Стан Ши. Всъщност тезата за промените в управленската мода само прикриваше истинските му съображения. Докато бизнесът на Ейсър не превишаваше 2-3 млрд. долара, глобалните технологични играчи не виждаха заплаха в нейно лице. Когато обаче оборотът ни достигна 6 млрд. долара, те започнаха доста се вълнуват, спомня си генералният директор Саймън Лин. Най-големите клиенти изведнъж престанаха да купуват компонентите с логото на конкурента си. В тази ситуация конфликтът на интереси можеше да се разреши само чрез преструктуриране и обособяване на отделните подразделения.Стан Ши не се съмняваше в правилността на намеренията си. Но пред него стоеше и задачата да запази доверието на клиентите и инвеститорите, докато пазарът отново се съживи. Уроците в бакалиятаСтан Ши е роден в Тайван през 1944 година. Когато бил на три години, баща му умрял и майка му се заела изцяло с неговото възпитание. Тя притежавала малко магазинче за бакалски стоки в провинциалното градче Лу Кан. Там усвоил първите си бизнесуроци, търгувайки с гъши яйца. Майка ми вършеше изрядно работата си - разказва Стан. - От нея научих няколко принципа, които по-късно като предприемач следвах неотклонно. Тя смяташе, че бизнесът не бива да се развива прекалено бързо чрез средства, взети назаем, и ме съветваше как да използвам парите, с които разполагам. От нейна гледна точка естественият ръст на производството беше изключително важно преимущество. Казваше ми, че не си струва да влизаш в битка, ако не можеш да се позволиш да загубиш това, за което се бориш. Беше и много точна в сметките спрямо купувачите. За нея доверието на клиентите означаваше много.След като завършва университет, Стан Ши започва работа в Юнитрон Индъстриъл Корпорейшън (Unitron Industral Corporation). Година по-късно се премества в компанията Куалитрон (Qualitron), занимаваща се с електроника. През 1976 г., заедно с четирима партньори, основава Мултитех Интернешънъл Корпорейшън (Multitech International Corporation) - предшественичката на Ейсър. Предприемачът усеща предстоящия бум на микроелектрониката и компютърната техника, а неговото семейство му предоставя първоначалната сума от 25 хил. долара, за да започне бизнеса си. През първите пет години фирмата преживява, изработвайки продукти за тайванските производители на електронни игри. След като разбира, че няма да настигне лидерите в битовата електроника, Стан започва да търси мястото си сред производителите на компютри. Първият успех идва в началото на 80-те години, когато продукцията на Ейсър, предназначена за АйБиЕм, става популярна в Тайван. После Стан Ши си поставя задачата да създаде компания, която да е тайванският отговор на успехите на японската Хитачи (Hitachi) и корейската Самсунг (Samsung).По това време Тайван се превръща в производствена площадка за десетки международни фирми. Привлечени от изгодните условия и евтината работна ръка, те пренасят производството си на острова. Скромният надпис Мейд ин Тайван (Made in Taiwan) се появява на обратната страна на милиони битови електронни прибори, докато на лицевата гордо стоят марки като Филипс (Philips), Панасоник (Panasonic) и други. Стан Ши се амбицира да създаде изцяло тайванска марка и по този начин да измъкне компанията си от сянката на гигантите.Трите нововъведенияВ онези години Стан вече присъства в класацията на десетте перспективни млади предприемачи на Тайван. Известен е и като добър изобретател и организатор на производството. Така успява да получи инвестициите, които са му необходими за създаването на производство на микрочипове, монитори, компютри, потребителска електроника и телекомуникационно оборудване. Освен това още в началото, стъпвайки на японския пазар, Ейсър установява цени, равностойни на цените на японската техника. По този начин Стан иска да избегне евентуалните обвинения, че продуктите му са по-евтини заради по-ниското качество. Компанията инвестира от оборота си в собствени разработки и изследвания толкова, колкото и японците. Но при избора на своите учени шефът й настоява те да създадат такива новости, чиито предимства да се очевидни за клиентите. Докато конкурентите акцентират върху изчислителната мощност на новите си продукти, Стан се стреми към потребителски продукт с широк диапазон на използване - в комуникациите, развлеченията, образованието и, разбира се, в обработката на данни.Второто негово нововъведение е производството на компютри на същия принцип, на който Макдоналдс прави хамбургерите си. Основателят на Ейсър забелязал, че във всяка държава местните монтажници на електроника държат достатъчно голям дял от пазара. И им предложил да сглобяват компютри на Ейсър. Компонентите идвали от заводите в Тайван и Малайзия, а монтажът се извършвал в цял свят - от Бангок до Буенос Айрес.Третата идея на Стан Ши се изразявала в това всяко локално предприятие да има задължително местни инвеститори, а топмениджърите му да участват в капитала, за да се повиши заинтересоваността им от крайните резултати от работата. На всичко отгоре традиционната строга китайска йерархия липсвала в Ейсър и всеки сътрудник официално имал правото да се обръща пряко към собственика. Клонът АйБиЕмВ началото на 90-те години избраният от Стан Ши модел бе подложен на сериозни изпитания. През пролетта на 1989 г. президент на Ейсър става Леонард Ли, най-високопоставеният американски шеф от китайски произход, прослужил 20 години в АйБиЕм и стигнал до поста вицепрезидент на корпорацията. Стан кани Леонард да оглави Ейсър, за да я превърне в глобална компания. И новият президент се заема с преструктурирането. Той провежда многочасови събрания, в които настоява за тотална централизация и единодушно приемане на решенията. Но строгата корпоративна култура, пренесена от АйБиЕм, влиза в противоречие с правилата, към които се е придържал Стан. От Ейсър започват да напускат мениджъри, които не се съгласни да работят според управленските схеми на АйБиЕм. Стан усеща, че компанията е на път да загуби най-добрите си специалисти и през 1992-ра обявява оставката на Леонард. Тържеството на демокрациятаСлед като отново оглавява фирмата, Стан Ши възвръща предишните порядки. Само за няколко години той открива 35 производствени центъра на Ейсър в цял свят, като регионалните предприятия запазват добрите си ценови предимства. Познавайки местните вкусове, локалните мениджъри гъвкаво пренастройват производството според търсенето. Ейсър извършва успешна експанзия и на Стария континент. Сега в Италия компанията се състезава с Хюлет Пакард за първото място, заема четвърто място в Европа сред доставчиците на изчислителна техника и трето сред производителите на електронни бележници. Ейсър завоюва тези позиции, отстъпвайки много от функциите си на своите партньори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във