Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ТАЙНО НАБИРАТ СТЮАРДЕСИ И ЛЕТЦИ ЗА БАЛКАН ЕР ТУР

ТАЙНО НАБИРАТ СТЮАРДЕСИ И ЛЕТЦИ ЗА БАЛКАН ЕР ТУР Някак под сурдинка ръководството на новата авиокомпания Балкан ер тур проведе миналата седмица първите конкурси за наемане на летци и стюардеси, научи в БАНКЕРЪ. Изнервени сегашните и бившите служители на авиокомпания Балкан, разбрали за тестовете в последния момент, трескаво подаваха молби и автобиографии, за да не изпуснат крайната дата 20 ноември. Официално обаче транспортното министерство не е обявявало конкурс, а представители на синдикатите КТ Подкрепа и КНСБ заявиха, че засега няма да изразяват отношение към процедурата. Въпреки че повечето от тях бяха сред кандидатстващите.Няма никакви нови назначения, хората в Балкан ер тур не са станали повече, отколкото сме съобщили - засега те са само 12 - обясни за БАНКЕРЪ заместник транспортният министър Златолина Мукова. - Ще говорим по тези въпроси, след като завърши процедурата, а засега всичко трябва да се пази в конфиденциалност - допълни Мукова. Действително в бизнесплана ни има определен брой служители, които ще бъдат назначени на етапи, обяви ръководството на компанията. Наели сме външна фирма, която ще подбира и ще оценява кадрите, за да няма съмнения в пристрастност от наша страна, а и за да сме достатъчно аргументирани пред хората от АК Балкан и пред обществеността - съобщи Христо Тодоров, председател на съвета на директорите на Балкан ер тур. Както стана ясно по-късно, външната фирма е Консулт ин. Тя не е била наета, а назначена със заповед на министъра на транспорта Пламен Петров. Консулт ин имала богат опит в провеждането на конкурси по подбор на кадри (помагала е в тази дейност и на БиТиВи), съобщиха от пресцентъра на транспортното ведомство и уточниха, че фирмата ще подбере кандидатите за новия национален превозвач срещу скромно възнаграждение. Точната му стойност обаче не бе съобщена.Летците и стюардесите са били тествани в бившата сграда на Института по пощи и далекосъобщения в кв. Дървеница. Там са били разлепени и списъците с допуснатите. Самите тестове са били четиристепенни и не са затруднили особено старите служители на Балкан. Председателят на Съюза на летците Пламен Кънев обясни, че е попълнил въпросника заедно с други свои четиридесет колеги. Тестовете не бяха трудни, по-скоро бяха свързани с поведението в някаква хипотетична ситуация и със служебните взаимоотношения, произтичащи от нея, допълни пилотът. Тестът не е съдържал въпроси за критична ситуация, свързана с обезвреждане на терористи. На същия тест били подложени и кандидат-стюардесите и там напливът е бил голям. За около 30 места се явили близо 200 кандидатки. Според запознати, пожелали анонимност, неофициалната миза за уреждане на работа без изпит се движела около 5 хил. щ. долара. Ако се докаже, че служител от министерството е поискал подобна сума, светкавично ще го уволня, каза за БАНКЕРЪ министър Петров. И докато конкурсният рушвет си остава спорен, цветните снимки в цял ръст, поискани от кандидатките, със сигурност ще попълнят не един албум. Това условие бе прието без възражения от препатилите стюардеси. Тези от тях пък, които са се явявали на конкурс по времето, когато израелският собственик Гад Зееви преназначаваше персонала, го определиха като твърде скромно. Хората на Зееви са ги оглеждали внимателно, проверявали дори състоянието на зъбите им. Специално внимание обръщали на цвета на косите - естествено руси ли са, или изрусени и дали очите не са коригирани с цветни лещи.Тайнствеността, с която се провеждат изпитите, е най-малкото странна. Съгласно подписаното споразумение между представителите на транспортните синдикати и министър Пламен Петров на 30 октомври, с предимство в новата авиокомпания трябваше да бъдат назначавани бивши служители на Балкан. Те никак не са малко. Странно е и защо се бърза с тестовете, при положение че през зимния период ще летят лизингованите от Луфтханза два самолета Боинг 737-300, пренаети за 140 хил. щ. долара месечно. Най-вероятно повече персонал ще бъде необходим едва през лятото, когато ще бъдат ангажирани още три машиниЗасега Балкан продължава полетната си дейност. В момента седмичните му харчове са около 50 хил. лв. за такси и за други разноски. Междувременно синдиците на АК Балкан Радослав Тонев и Станислав Лютов продължават да нищят проблемите по несъстоятелността. Ситуацията е много мъчителна, през ръцете ни минават средно по 80-100 документа дневно, обясни Тонев. Все още не е ясно и за какво са били изразходвани липсващите 3 млн. щ. долара - приходите от продадени билети, срещу които обаче не са превозени пътници (БАНКЕРЪ писа подробно по темата в своя брой............). Държавата пое ангажимент при създаването на Балкан ер тур да превози пътниците със закупени и неизползвани билети.Докато служителите на Балкан очакват резултатите от конкурса, в края на миналата седмица Ер София пое най-печелившите полети на фалиралата авиокомпания - тези до Дубай. Президентът на компанията Лилиан Тодоров не крие, че Ер София има намерение да осъществява редовни полети по някои от дестинациите, по които Балкан сега не оперира, както и че предстои да бъдат подписани договори с ръководството на Балкан ер тур за съвместна дейност.Очаква се в понеделник най-после да стане ясно и новото имиджово име на Балкан ер тур, което ще бъде подбрано между 300 постъпили идеи от кандидат-кръстници. Предложенията се въртяха в кръга на познати ни до болка и втръснали от употреба имена, между които журито едва ли ще намери бисер. Не беше ли по-лесно Министерството на транспорта да потърси услугите на професионалистите в рекламния бизнес, както е навсякъде по света?На 27 ноември Агенцията за приватизация обяви публичен търг с явно наддаване за продажбата на 49% от капитала на Хемус Ер. Началната тръжна цена е 3 100 000 лв., а стъпката на наддаване - 100 хил. лева. Депозитът за участие е в размер на 500 000 лева. Мажоритарният пакет от 51% от акциите на Хемус Ер е собственост на Пирин-турист ООД. Договорът за приватизационна продажба на стойност 11.2 млн. лв. беше сключен между АП и Пирин-турист на 3 август 2001 година. До момента обаче Пирин-турист все още не е влязъл в авиокомпанията.

Четете още

Банкеръ Weekly

"Войниците на Один" излязоха по улиците

Организация от доброволци охранява почетените жители на Северна Европа от емигрантите. Още »
Банкеръ Daily

Загубите от прекратяване на концесията за Банско биха били огромни

Това предупреждение отправи министърът на туризма Николина Ангелкова Още »
Параграф22 Daily

Обвинителен акт срещу собственик на фирма, укрил ДДС за около половин млн. лв.

Предстои насрочване на делото от Софийски градски съд ( СГС). Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във