Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СВАТБИ И ПОГРЕБЕНИЯ НА СПЕДИТОРСКИЯ ПАЗАР

Монополът на някогашните два държавни мастодонта в спедиторската дейност - СОМАТ и Деспред, отдавна остана в миналото. Постепенно в страната навлязоха мощни мултинационални компании като Данзас (DANZAS), Милицер и Мюнх (Mealicer und Meunch), Шенкер (Schenker), Гебрюдер Вайс (Gebruder Veis)... Само година след ноемврийските събития през 1989 г., в духа на пазарната икономика, се нароиха и десетки частни български спедиторски фирми. По груби сметки броят на спедиторите днес надвишава сто и двайсет. На пръв поглед организирането на спедиторски услуги, особено когато не си поставяш амбициозни задачи, изглежда относително лесно. Регистрираш фирма, наемаш офис, назначаваш служители, купуваш факс, компютър... Формално погледнато, спедиторът е един комисионер, който намира превозвач и печели от разликата между сумата, взета от клиента, и цената на превоза, обяснява търговският директор на Ин Тайм карго ООД Иван Стражев. Той обаче е на мнение, че с приближаването на датата на присъединяване на България към Европейския съюз ще бъдем свидетели на обратния процес - от пазара ще бъдат елиминирани част от малките фирми, добре работещите ще бъдат изкупени от по-могъщи групировки, а водещите ще се стремят към окрупняване. Всъщност такива са и световните тенденции в този бизнес. Показателно например е започналото обединение на дейностите на две от най-големите международни компании в областта на спедиторските и куриерските услуги - Данзас и Ди Ейч Ел (DHL), които са 100% собственост на Дойче пост. Според изпълнителния директор на Данзас-България Калоян Стойчев търговската марка Ди Ейч Ел ще бъде запазена, тъй като отдавна е спечелила популярност и се е превърнала в синоним за експресна доставка. Така занапред куриерската дейност ще се извършва от Ди Ейч Ел експрес (DHL express), а спедиторската - от Ди Ейч Ел Фрейд (DHL Freight). Конкуренцията в тази сфера е много силна и това наложи обединяването на усилията. Намеренията са в бъдеще да се формират нови услуги на базата на установената вече система, схеми на работа и разгърната мрежа по цял свят. По този начин ще се съкратят сроковете на доставките, ще се намали цената и същевременно ще се подобри качеството на обслужване, убеден е Стойчев. Данзас откри търговско представителство у нас през 1992 г., което успешно си партнираше с Деспред и Ойрошпед. Пет години по-късно бе регистрирано и Данзас - България. В стремежа си да се наложи на българския пазар Ин Тайм карго пък води преговори с Ю Пи Ес (UPS). Американската компания има развита мрежа за спедиторски услуги в целия свят и идеята е да разгърне тази си дейност чрез Ин Тайм карго и на територията на България. За нас това означава, че ще разширим обхвата на спедиторските си услуги в куриерски срокове, изтъква търговският директор на българското дружество Иван Стражев. - В началото, през 1990 г., Ин Тайм ООД, създадено от Райко и Жени Белопитови, беше ексклузивен агент на Ю Пи Ес в България за куриерската й дейност. В процеса на работа обаче клиенти проявиха интерес и към спедиторско-транспортни услуги. Това наложи през есента на 1992 г. да бъде създадена и Ин Тайм карго като самостоятелно юридическо лице, допълва Стражев. Разрастването на фирмата през следващите няколко години отново е в отговор на очакванията на клиентите да бъде затворена веригата спедиция - транспорт - митническо обслужване. Благодарение на сътрудничеството си с мощната американска групировка Ийгъл Глоубъл Лоджистикс (Eagle Global Logistics), която има представителства във всички страни, Ин Тайм карго предлага доставки на пратки от врата до врата. Освен това, докато конкурентите й се специализират в определен вид услуги, Ин Тайм карго не се отказва и от трите вида спедиция - по въздуха, по суша и по море. Българското дружество не разполага със собствен автомобилен парк, а работи с определени превозвачи. Решихме, че на този етап не е икономически обосновано да купуваме и поддържаме товарни автомобили. А и пазарът в България е наситен от фирми за превози, посочва Иван Стражев. За въздушна спедиция Ин Тайм карго ползва всички авиокомпании, които имат слотове на летище София. Сред лидерите в бранша у нас безспорно е и създаденото през 1991 г. дружество Шенкер България на водеща в транспортните, спедиторските и логистичните услуги в Европа едноименна германска компания. В момента то подготвя строителството на собствен терминал за 5 млн. евро. През последните пет години българската фирма отчита 20-25% годишен ръст на превозите, достигайки през 2002-ра резултат от 23 000 обработен пратки и 17.8 млн. лв. оборот. Очакванията за тази година са оборотът да достигне 22 млн. лева. Друг голям играч на пазара е Милицер и Мюнх. Базираният в Швейцария холдинг е инвестирал досега в нашата страна 11 млн. лева. Дъщерната му фирма Милицер и Мюнх България е регистрирана на 4 октомври 1991 г. и е втората в страната със 100% чуждестранно участие след Минолта ЕООД. През 1997 г. бе регистрирано и дружеството Милицер и Мюнх еър сий карго.В по-задните редици на тази група се нареждат Вектра, която отскоро е част от групата Франз Маас (FRANS Maac) и предлага превози за Белгия, Холандия и Люксембург, както и Хаман Авимекс интернационал ООД, преименувана на И Ейч Джи Лоджистик (IHG-Logistig). Не може да бъде подминато и Карголог Вайс ООД, в което участие има австрийската спедиторска компания Гебрюдер Вайс (Gebruder Veis). Преди два месеца дружеството откри новия си терминал в близост до столичната аерогара, който разполага с митнически, временен и свободен склад. Очакванията на служителите му са скоро да бъдат увеличени превозите за Италия, Белгия, Холандия и Люксембург, както и на товарите от Испания и Франция. Карголог Вайс осъществява основно спедиция на високотехнологично оборудване и фармацевтични продукти. Компанията разглежда България като разпределително депо за експанзия на Изток. Оборотът на българското дружество, което има филиали в Казанлък, Варна, Бургас и Пловдив, е 5.5 млн. лв. за 2002 година. Поне засега, по-малките фирмине се чувстват застрашени от започналото окрупняване в сектора. Големите винаги могат да диктуват определени условия и това трудно би се променило. Но да не забравяме все пак, че малките спедиторски фирми са по-гъвкави и определено имат шансове да оцелеят, изтъква управителят на Екс Транс и председател на Асоциацията на спедиторите Миряна Калчева. Нещата не изглеждат толкова еднозначни. Убедени сме, че на пазара има място за повече фирми, които няма защо да се притесняват, твърди и заместник-управителят на Скорпион шипинг Юри Шиваров. Като пример той посочва Великобритания, където има над шест хиляди малки и големи спедиторски фирми. Шиваров и съдружниците му в Скорпион шипинг Пейчо Пейчев и Христин Башев са сред малцината, смятани за професионалисти в тази сфера. През 1991 г. тримата напускат отдел Търговска експлоатация на държавната тогава СОМАТ и година по-късно създават своята Скорпион шипинг. Шиваров не крие, че първоначално са разчитали предимно на задграничните контакти, които са си създали по време на трудовия си стаж в държавното предприятие. Както и че той и съдружниците му едва ли биха напуснали СОМАТ, ако навремето шефовете им бяха приели предложената от тях схема за подобряване на ефективността на работата и съкращаването на автомобилния парк с около две хиляди коли. Първите по-сериозни клиенти на Скорпион са холандски превозвачи на текстил и конфекция. Шест години по-късно дружеството купува халетата на столичната общинска фирма Свежест и ги превръща в терминал, склад и митническа служба. Оборотът му за миналата година е около 15 млн. лв., а очакванията за тази са в рамките на 19-20 млн. лева. Още от създаването си компанията не разполага със собствен транспорт. Днес тя осъществява дейността си чрез над 400 фирми партньори от страната и чужбина.

Четете още

Банкеръ Daily

Външно министерство е връчило протестна нота на турския посланик

Борисов увери, че винаги се е старал да имаме нормални и приятелски отношения с Турция. Още »
Банкеръ Weekly
изотзад

Мръсните тайни на банковите клонове

Не били само ниските заплати, лошият психоклимат гонел банковите чиновници Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във