Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЪЗДАДОХМЕ ПРОИЗВОДСТВО, СЕГА ИНВЕСТИРАМЕ В ХОРА

Васил Кънев, бизнеслидер за Източна Европа за Американ Стандарт, пред в. БАНКЕРЪГ-н Кънев, известно е, че през 1991 г. Американ Стандарт (American Standard) предлага на севлиевския завод Стоян Бъчваров кооперирано производство. Вие и вашите колеги обаче сте настояли за създаване на съвместно предприятие. Къде щеше да е Видима сега, ако се бяхте съгласили да работите на ишлеме?- Щяхме да си бъдем едно затихващо българско предприятие, каквито ги има много след 90-та година. Действително през 1991 г. първата среща с представителите на Американ Стандарт беше за кооперирано производство, но още преди това бяхме решили да не бързаме, защото имахме и други такива предложения. Ние решихме да не приемаме не само офертата на Американ Стандарт, но и на останалите фирми. По онова време бяхме един сравнително млад екип, който имаше друго виждане за развитието на завода и бяхме решили да установим контакт с инвеститор, който да ни помогне да се развием на европейско ниво. За наша голяма радост Американ Стандарт прегърна идеята за смесено предприятие. С кои проблеми първо се сблъскахте?- През първите години - 1992-1994 г., трябваше да преодолеем слабостите си в технологията, в трудовата и технологичната дисциплина, в липсата на екипировка. Ние бяхме едно обикновено предприятие с добро име, но за България. В края на 1994 г. получихме право да произвеждаме за Германия. Това беше първото ни предизвикателство и ако не бяхме го преодолели, щяхме да останем като предприятие за нискостойностна продукция. През 1995 г. сте започнали да изнасяте продукция за Германия, Гърция, Франция. Как станахте конкурентни?- Това развитие беше залегнало в нашия договор с германците, защото знаехме, че технологично сме по-назад. Бяхме договорили време и средства за обучение и основният наш състав прекара от два до четири месеца в Германия на обучение. И обикновените работнически позиции също трябваше да постигнат нивото на труд на немските. Ние просто нямахме друг избор. За две години хората успяха да овладеят онова, което се очаква от тях. Освен това в договора беше залегнала клауза, че в в рамките на три години трябва да завладеем пазар в Западна Европа за 50% от нашето производство. Сега, като преценявам, това е нещо изключително трудно и сме извършили голям подвиг. През 1996 г. вече имахме вече 60% експорт.Американ стандарт стъпва и в Китай, а закрива заводи в Западна Европа. А каква е перспективата за севлиевското предприятие?- Двата завода Видима са най-големи в Европа и ще останат най-големи за производство на фитинги и на керамика. Новото, което стартира миналата година, е Европейски център за информационни технологии в завода Видима. И вече не говорим за привличане на производство, а за инвестиране в интелектуален потенциал. Тук вече са дошли момчета и момичета от Пловдив, от София, от Габрово, от Търново, около тридесетина, а трябва да станат петдесет до края на годината.Ръководите бизнеса на Идеал стандарт в цяла Източна Европа. Севлиевската фирма е регистрирала Идеал-стандарт Полска. Как следите за дейността на заводите извън България и къде са те?- Имаме завод и в Чехия. Имаме търговски офиси в Рига, Букурещ, Будапеща, Киев и в Белград. В Москва търговският офис ще заработи от април. Но Източна Европа не е име на завод, а много хора, персонал, които трябва да са убедени в каузата, които имат екипна насоченост в работата, лична, персонална отговорност. Затова в Американ стандарт ръководителят не е boss, не е шеф - длъжността е лидер. Какъв е средният размер на заплатите на работниците във Видима?- Около 650 лева.Каква е фирмената политика за поощрение на служителите и семействата им?- Още от началото възприехме сериозна социална политика, като се започне от обикновени придобивки, заплащане на дневната храна, заплащане на част от почивките, заплащане на част от болнично лечение и лекарства. С налагане на нови практики за опазване и безопасност ние свалихме злополуките от 25-26 на три през миналата година. Тоест три злополуки при 2000 души. Целта ни е да бъдем световен клас предприятие по отношение на безопасността, което означава една злополука на 2000 души. Преди две години един вестник разказа, че клиент на Видима купил дефектен кран, но дистрибуторът отказал да го подмени. Търговският директор на завода изпраща екип специалисти в София, които подменят крана и поднасят извинения. Това рекламен или пазарен подход е?- И двете! Освен доброто си име, не бива да забравяме, че 90% пазарно участие много лесно може да стане на 60%, ако не направим нещо ново за поддържане на връзката с нашите клиенти. Вниманието към всеки потребител е вече западен начин на работа. Но ние в Русия, която не е западна, вече правихме монтаж по домовете. В хотелски комплекси например предлагаме постоянна поддръжка на нашата продукция.През 1997 г. се заговори за ново производство върху 100 декара терен до Ловеч за климатици и спирачки за камиони. Какво стана с този проект?- Още не са застроени, тъй като бяха предвидени за ново производство, но по това време - 1996-1997 г., започна една малка рецесия, която за съжаление продължи дълго време в Западна Европа и Америка. Тя намали обема на производство, накара специалистите да потърсят решения, които да задържат нивото на рентабилност, без да се строи ново предприятие. Вниманието към идеята остава, но засега се преценява, че е по-добре да направим разширение в съществуващия завод.Икономистът Камен Шопов от Видима е назначен за вицепрезидент на Американ стандарт в Ню Йорк с четиригодишен мандат и отговаря за дейността на компанията в 26 държави на 4 континента. Къде е той сега?- Ние бяхме заедно в създаването на съвместното предприятие, но от януари на 1999 г. замина за Америка. Той беше финансов ръководител на Видима. От година и половина е финансов директор на американската група в Америка. За съжаление няма повод да се връща за България, само по телефона се чуваме. Ваши са думите, че когато капиталист вложи пари, той не позволява да се изгубят. Капиталист ли сте вече?- Да, така мисля.Историята на днешния завод Видима датира от 1934-а и през тази година той ще отбележи кръгъл юбилей от 70 години. За първи път след създаването на смесеното българо-американско предприятие, което под шапката на завод Видима и Идеал Стандарт произвежда санитарна арматура и керамика, целият борд на директорите на Американ стандарт пристигна у нас. Фредерик Поузес, президент на Американ стандартВсички членове от борда на директорите сме много много доволни от всичко, с което се постига в България. Никой от американските членове на борда няма да забрави какво предлага и какво представлява България. Тук ние открихме отлично образовани хора с невероятна мотивация и жар към работата.В района природата е великолепна, храната е вкусна! Да, България е отличен избор за бизнес, българите са стабилен партньор. Фредерик Миди, новият маркетингов директор Американ стандарт за Западна Европа и Близкия изток:Като шеф на маркетинга на друга фирма за производство на банско оборудване допуснах голяма грешка в рекламата на душове - в Близкия изток пуснах реклама с разголени женски тела под струите на вода. Списанието с рекламата беше иззето и бяхме предупредени да се съобразяваме с нравите тук. Това ме научи веднъж завинаги да мисля за чуждите култури. Но в България идвам за втори път и ми харесват хората, бизнеса, Севлиево. Мисля си, че бих се върнал на почивка със семейството си.Американ стандарт затварят свои заводи в Западна Европа, а при нас производството набира сила. Ниската цена на труда ли е причина за това пренасочване?- Това със сигурност е ключов въпрос! Идеята е да престанем да третираме България като страна, където плащаме малко. Идеята е да се възползваме от огромните пазарни и производствени възможности на този район. Искаме да сме в България и в региона, за да се превърнем в най-стабилния играч на пазара в цяла Източна Европа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във