Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЪЩЕСТВУВА ЛИ ТАКОВА НЕЩО КАТО НЕПРЕКЪСНАТ ВЪЗХОД?

Щастието никога не е напускало щатската авиокомпания Саутуест Еърлайнс (Southwest Airlines), но ето че и това почти се случи. Само няколко месеца след като през юни 2001 г. Джим Паркър зае мястото на несменяемия Хърб Келахър и стана главен изпълнителен директор, дойдоха терористичните атаки срещу САЩ на 11 септември. Самолетите на Саутуест не летяха три дни, но Паркър не пренебрегна традицията на компанията да не се уволняват нейни служители и продължи да плаща на 31 000 пилоти, стюарди и продавачи на билети по 5.2 млн. щ. долара на ден. Дали Паркър е подходящият наследник на Келахър, който като председател на борда все още играе важна роля в Саутуест Еърлайнс? Казах на Хърб, че съм вложил прекалено много от своя живот в Саутуест, за да загърбя шанса да опитам да придвижа компанията напред, спомня си Паркър, започнал да работи за авиолинията през 1986 г., след като седем години е бил партньор в бившата правна фирма на Келахър.Непосредствената задача пред адвоката, получил образованието си в тексаски университет, е да задържи нивото на оперативните разходи. Ако не успее, те може да надвишат приходите, докато пътуванията по въздух се съживяват бавно. Ако успее, Саутуест има шансове да продължи да се движи по прекъснатата след 11 септември възходяща траектория. До белязаната от нещастието 2001 г. приходите й се качваха рязко - с 15% годишно (три пъти по-бързо от средното ниво за индустрията), а доходите от акциите й се увеличаваха с 27 процента.В продължение на повече от 30 години Саутуест е сред най-обичаните авиолинии в бранша, защото следва една проста идея: ако закараш пътниците дотам, закъдето са тръгнали навреме, при най-ниските възможни цени и предоставяйки им възможност да се забавляват, докато летят, те винаги ще предпочитат твоята компания. Саутуест не прави излишни разходи, например за храна на пътниците, а предлага само напитки и фъстъци. Нейните въздушни маршрути са рационализирани и компанията използва един-единствен модел самолети - Боинг 737. През 1974 г. тя предложи и първия в авиационната индустрия на САЩ план за участие на служителите й в разпределението на печалбата. Така те придобиха около 10% от акциите на Саутуест. Закупуването на билети за полети по ИНТЕРНЕТ спестява на Саутуест 50 млн. щ. долара годишно, или 1% от приходите й. Но Паркър е изправен пред няколко големи предизвикателства тази година. Застраховките отговорност за самолетния парк на фирмата, който се състои от 364 машини, са нараснали от 20 млн. щ. долара на 100 млн. щ. долара за една година. Същевременно служителите, повечето от които (81%) не са организирани в професионални съюзи, искат заплатите им да достигнат нивото на тези, договорени в другите авиокомпании преди 11 септември.Четири хиляди и стоте пилоти на Саутуест настояват за корекции в един десетгодишен договор, който изтича през 2004 г., за да запълнят 35-процентната дупка в заплащането си през следващите пет години. Пилот ветеран в Саутуест получава 142 щ. долара на час, или 135 000 щ. долара годишно. Акциите му от авиокомпанията могат да донесат допълнително още 80 000 щ. долара, но и така приходите му са по-малки от тези на летците в Делта (Delta), Юнайтид (United) и Америкън (American). Пък и сега, след като котировките на Саутуест паднаха с 27% от нивото си от 23 щ. долара, достигнато през януари 2001 г., е малко вероятно пилотите да предпочетат и занапред да получават акции вместо повече пари в брой. Независимо от всичко Саутуест продължава да се разраства. При основаването си през 1971 г. авиопревозвачът лети до три града (всички в Тексас), докато днес има 58 дестинации. Тази година няма да се откриват нови линии, но Саутуест ще закупи 18 нови самолета Боинг 737, всеки за по около 30 млн. щ. долара. Още 436 самолета ще бъдат поръчани до 2012 година. Те ще летят нонстоп по маршрути между градовете, които сега се обслужват чрез свързващи полети.През 2002-а Саутуест ще използва по-дългия пробег без зареждане на новите Боинг 737-700, които за първи път ще летят по трансконтинентален маршрут. (Пътниците сами ще трябва да преценят как ще изкарат петчасовия полет само на фъстъци.) Следващата година компанията планира да прибави нови градове към маршрутите си и се надява, че ще привлече клиенти чрез атрактивната комбинация между ниски цени и чести полети. Това са лоши новини за конкурентите. Когато Саутуест навлиза в даден пазар, тя обикновено намалява цените си. След като започна полети от Балтимор до Провидънс през 1996 г., самолетните билети в района на Бостон поевтиняха. В много случаи на Саутуест даже не се налага да предлага най-ниските тарифи. Насищайки една линия с около 60 полета на ден, тя е сигурна, че пътниците ще предпочетат удобството пред по-ниската цена. Авиопревозвачът може да поеме риска да лети с полупразни самолети следобед, ако полетите в 8.00 и 17.00 ч. са пълни. Отделно Саутуест разчита и на девиза на своя колоритен създател Хърб Келъхър: Времето лети, когато се забавляваш.По сп. Форбс

Facebook logo
Бъдете с нас и във