Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СУИСЕЪР - СЪМНИТЕЛНОТО СПАСЕНИЕ

Националният швейцарски превозвач Суисеър (Swissair) е първата европейска авиокомпания, която прекрати всичките си полети в резултат на сериозната криза, засегнала този отрасъл от терористичните атаки в САЩ на 11 септември. В понеделник (1 октомври) Креди Суис (Credit Suisse) и Ю Би Ес (UBS), двете най-големи швейцарски кредитни институции, предложиха спасителен план на стойност 1.36 млрд. швейц. фр. (570 млн. щ. долара). Преструктурирането на Суис Еър Груп (Swiss Air Group) е няма да мине без сериозни съкращения на персонала и на въздушния парк на един от най-престижните авиопревозвачи на Стария континент. Фирмата няма да се отърве и от временно отнемане на статута й на национален превозвач. Безпрецедентното принудително приземяване на самолетите на Суисеър е кулминацията на продължителните финансови затруднения, които сполетяха компанията след поредица амбициозни опити за мащабна експанзия. Швейцарските авиолинии закупиха дялове в белгийската авиокомпания Сабена (Sabena), в полската ЛОТ (LOT) и в Саут Африкан Еъруейз (South African Airways). Но вместо да се превърнат във водещ световен превозвач, те затънаха в сериозни дългове, които сега са 17 млрд. швейц. франка. Последствията от инцидентите във Вашингтон и Ню Йорк нанесоха довършителния удар. Цената на акциите, с които Суис Еър Груп възнамеряваше да изплати част от задълженията си, се срина с над 40 процента. Сегашната стойност на активите на швейцарската групировка не надхвърля 4 млрд. швейц. фр., а анализатори на американската инвестиционна банка Мерил Линч (Merrill Lynch) определят акциите на Суис Еър като лишени от действителна стойност. Подобно на Щатите, които отпуснаха финансова помощ от 15 млрд. щ. долара на пострадалата авиационна индустрия на страната, късно в сряда и правителството на Швейцария обяви, че ще предложи спешна финансова инжекция в размер на 450 млн. швейц. франка (278 млн. щ. д.) на националния си превозвач, за да може той да лети поне до края на месеца. Спасителната акция, подготвена от Креди Суис и Ю Би Ес, пък предвиждаше да се платят 260 млн. швейц. франка срещу 70-процентния дял на Суис Еър в местната авиокомпания Кросеър (Crossair). В официално изявление представител на Ю Би Ес определя операцията като инвестиция, която осигурява едно ново начало за развитието на швейцарската авиационна индустрия. Очаква се, че до 28 октомври авиокомпанията Кросеър ще поеме две трети от основните европейски и интерконтинентални дестинации на Суисеър и по този начин ще бъде фактически призната за новия швейцарски национален превозвач. Креди Суис и Ю Би Ес отпускат на Суисеър кредит от 250 млн. фр., за да може компанията да продължи дейността си до разпродажбата на всичките си активи. И все пак първата част от спасителния пакет пристигна твърде късно, за да предотврати отменянето във вторник на 262 полета на бившия швейцарски символ и окончателното приземяване на нейните 77 самолета.Оздравителните мерки, предложени от двете най-големи кредитни институции в страната, включват и намаляване на парка с поне 24 самолета и съкращаване поне на 2650 служители на авиокомпанията. Марсел Оспел, председател на Ю Би Ес, заяви: Тези драстични мерки са единствената алтернатива за осигуряване на бъдеще за швейцарската авиационна индустрия. И за обществото, и за икономиката на страната е от изключителна важност международните превозвачески услуги да бъдат предлагани от национална авиокомпания. Предполага се, че преструктурираната Суис Еър Груп ще бъде изградена на основата на двете компании Кросеър и Суисеър, но това е сигурен белег, че ще загуби позицията си на седма по големина авиолиния в света. Само за сравнение - в края на 2000 г. Суисеър превозваше 15 милиона пътници годишно и общият брой на служителите й надхвърляше 70 000 души.

Facebook logo
Бъдете с нас и във