Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЪДЪТ СПРЯ СДЕЛКАТА ЗА МОРСКИТЕ ЛЕТИЩА

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отмени на 20 октомври решението на кабинета Сакскобургготски от 7 април 2005 г., с което датската компания Копенхаген Еърпортс бе определена за концесионер на летищата в Бургас и Варна. Делото бе образувано след жалби на други двама участници в конкурса за авиопортовете - френския консорциум Винси Еърпортс - Винси Консесион и българо-немския Летище Фрапорт - БМ Стар.
Според магистратите правителственото решение нарушава установените административни правила и разпоредби. На първо място в мотивите си те са отбелязали, че конкурсната комисия (която бе оглавявана от бившия транспортен министър и настоящ министър на държавната администрация Николай Василев) е трябвало да отстрани Копенхаген Еърпортс още при подаването на книжата за включване в надпреварата. В заявлението на датчаните, внесено на 12 ноември 2004 г., и приложените към него документи комисията е открила нередности, след което е отпуснала седем дни те да бъдат отстранени. Определеният срок обаче не е бил спазен и пропуските са отстранени едва след изтичането му. Заключението на съда е, че комисията е следвало да отстрани кандидата и като не е сторила това, е нарушила правилника за прилагане на Закона за концесиите.
Магистратите смятат, че е допусната грешка и при оценяването на офертите. Комисията е приела, че датската компания отговаря на условието да има не по-малко от двегодишен опит през последните пет години в дейности по управление и експлоатация на поне две летища с пътникопоток, не по-малък от два милиона пътници на година, и едно с пътникопоток, надхвърлящ пет милиона пътници за година, както и на летища поне в две различни държави. Но в действителност датчаните управляват пряко само летището в Копенхаген, а в останалите от посочените обекти - Летищна група Югоизток ASUR (включваща девет аеропорта в Мексико), Нюкасъл Интернешънал Еърпорт (Великобритания) и Летище Хаинан Меилан (Китай) има само определено процентно участие, което обаче не означава и опит в управлението и експлоатацията им. Съдът се е усъмнил също така и в представената от Копенхаген Еърпортс информация за инвестиране в посочените аеропортове 157.9 млн. евро в периода 1999-2004 година. Според магистратите изводът на конкурсната комисия, че кандидатът отговаря на условието да има успешно реализирани инвестиционни проекти в летища, надхвърлящи 100 млн. евро, е неправилен, тъй като не е доказано, че заявените средства действително са реализирани успешно точно от Копенхаген Еърпортс.
В допълнение към казаното дотук решението на кабинета от 7 април е било взето в нарушение на Устройствения правилник на Министерския съвет, защото не е съгласувано с всички членове на правителството. Това става ясно от становището на правосъдното ведомство за проекторешението, с което датчаните са определени за победител в конкурса. В него е посочено, че липсват множество документи, които са необходими за самостоятелната преценка на кабинета, включително и проектът за концесионен договор.
От Копенхаген Еърпортс заявиха, че ще преценят какви действия да предприемат по решението на ВАС, едва след като го получат и се запознаят с мотивите. Едва ли обаче е чак толкова трудно да се предвиди как ще се развият събитията оттук нататък. Датчаните със сигурност ще обжалват, а дали и транспортното министерство ще направи същото, ще се разбере до няколко дни. По-малко вероятният вариант е сегашната концесия да бъде прекратена и да се обявят два нови отделни конкурса за летищата във Варна и Бургас. Да не забравяме за подписания на 12 юни тази година концесионен договор от Николай Василев и финансовия директор на Копенхаген Еърпортс Кристиян Хофман, който трудно може да бъде игнориран. Пък и не се знае какви неустойки ще е принудена да плати българската страна при прекратяването на контракта по нейна вина.
При всички положения забавянето няма да се отрази особено благотворно на летищата в двата ни морска града поради необходимостта от сериозни инвестиции за спешната им модернизация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във