Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЪДЪТ ИЗЛЕЗЕ ОТ ИГРАТА ЗА ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Варненският апелативен съд отхвърли в началото на седмицата (26 ноември) оздравителния план на британския консорциум Камел леърд за Варненска корабостроителница АД, както впрочем се и очакваше. С това решение започва да се провижда краят на двугодишната съдебна сага на завода, който в момента има главно дългове (над 160 млн. лева) и минимални шансове да възстанови основното си корабостроително производство. Делото бе върнато от Върховния касационен съд, който удовлетвори жалбата на кредиторите срещу оздравителния план, предложен от британците. Самата Камел леърд също е в процедура по несъстоятелност.Топката все още не е в нашето поле, заяви вицепремиерът и министър на икономиката Николай Василев. Той визира риска решението на апелативните магистрати отново да бъде обжалвано и дружеството да се върне в съдебния лабиринт за още няколко (при това зимни) месеца и призова кредиторите да проявят здрав разум и да се въздържат от нови претенции. Ако недовършените плавателни съдове изкарат още една зима без специални мерки за съхраняването им, поне два от тях ще са напълно разрушени от корозията, твърди директорът на завода инж. Иван Бояджиев. Според него, за зазимяването трябват не повече от 40-50 хиляди долара, с които дружеството разполага, но такъв разход може да разреши само принципалът - т. е. държавата.Ако в определения от закона срок никой не обжалва решението на Варненския апелативен съд, Варненска корабостроителница АД ще бъде обявена в несъстоятелност. За да не се губи време, във Варненския окръжен съд вече е внесено искане да се насрочи събрание на кредиторите на завода. Събранието, което вероятно ще се проведе в средата на декември, трябва да определи оценител и метод за оценяване на мощностите на завода. Както и да приеме едно от ключовите решения за бъдещето - при осребряването на активите предприятието да се продава като едно цяло. Стигне ли се до продажба на отделни машини и съоръжения, спокойно може да се отпише корабостроенето като стратегически отрасъл в картата на варненската икономика, твърдят експерти.Засега и синдикът, и ръководството на дружеството смятат, че няма кой да обжалва сегашното решение за оздравителния план. При разпродажба на активите големите кредитори като БКК и Централна кооперативна банка имат шанс да получат вземанията си в пълния им размер, а и следващите в списъка биха получили значително повече, отколкото ако бе дошъл британският инвеститор. Бившите корабостроители пък вероятно ще загубят изработените си заплати, но за тях сега е по-важно корабостроителницата да тръгне и да разчитат да имат заплати по-нататък.Министър Василев вече обяви фалиралия завод за свой суперприоритет, и то именно като фирма с корабостроителна, а не с кораборемонтна дейност. Той обяви, че ще се търсят стратегически инвеститори (и даже - че още от юни министерството вече има заявка от един такъв) и ще се обяви публичен конкурс за активите на корабостроителницата. Сделката ще бъде широко рекламирана, включително и чрез най-авторитетния в тази сфера Лойдс регистър в Лондон. Специализирана консултантска фирма ще представи дружеството на световния пазар. От Министерството на икономиката твърдят още, че има начини в клаузите на договора при продажбата да има задължение да се запази предметът на дейност.Друг е въпросът колко наистина стратегически инвеститори имат желание да дойдат и да развиват трудоемкото корабостроене във Варна. Или идеята им е просто да получат мощностите на безценица, а след това да ги препродадат на парче. Най-оптимистичните срокове, в които може да се получи отговор на този въпрос, са 60 до 80 дни. Най-реалистичните - най-малко четири-пет месеца.

Facebook logo
Бъдете с нас и във