Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СЪДРУЖНИКЪТ НА ФЛОТА В КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦАТА ОСТАНА НЕИЗВЕСТЕН

ТРАНСПОРТНОТО МИНИСТЕРСТВО ИСКА ПОДОБРЯВАНЕ НА ОФЕРТИТЕ Сделката за Варненска корабостроителница бе отложена отново. Очакваше се през седмицата да бъде определен купувач на 75% от бъдещото смесено дружество с участието на Параходство Български морски флот (БМФ). Според източници от министерството е решено да се поиска подобрение на офертите. Логично е да се очаква то да е свързано с цената, но това са само догадки, тъй като предложените цени останаха тайна и не бяха обявени другите критерии за оценка на офертите. Остават неясни мотивите за сегашното прекрояване на параметрите в офертите, при положение че то можеше да стане и в хода на преговорите с избрания кандидат. Възможно е това ново отлагане да доведе до промяна във временното класиране. Така или иначе, на последната права (след отпадането на украинския Мадеста холдинг) остават трима кандидати. Според неофициална информация, класирането до момента по показателя цена е: Бейкър инвестмънт корпорейшън заявил над 30 млн. лв., АКБ Корпорация - малко над 25 млн. лв., и Цакос-България ООД - под минималната цена, която е 25 млн. лева.Първата фирма е консорциум между 10 различни структури, сред които определящо значение има гръцката фамилия Лемос - четвърто поколение корабни магнати с широка мрежа от международни контакти в бранша. Силен участник в този консорциум е и сингапурската ППЛ Сембкорпорейшън - една от най-големите в света компании за ремонт и строителство на плавателни съдове. АКБ Корпорация също продължава състезанието. Тя разчита на участието на държавната иранска корабна компания, но то не е потвърдено поне засега. Връзките на АКБ с иранците датират от времето, когато бе продадено оборудването на полипропиленовия завод в Девня (част от Полимери АД), осъществено преди месеци. (Това оборудване престоя повече от 10 години в сандъци след голямата производствена авария в завода преди 1989 година.) Така или иначе, сагата с Варненска корабостроителница продължава.Третият кандидат е съдружие между гръцкия корабособственик Цакос и варненската кораборемонтна фирма Делфин-1. Именно за тях изтече неофициална информация, че са предложили по-малко от обявената минимална цена, обещавайки в замяна допълнителни инвестиции и увеличаване на продажбите. Перфектната сделкаНикой не може да оспори факта, че като замисъл и провеждане досега сделката с Варненска корабостроителница е забележителна. След като на първия етап от продажбата на активите й не се яви нито една сериозна и заслужаваща доверие компания от бранша, се реши активите й да купи БМФ. Професионалистите в бранша са единодушни, че исканата цена от 35 млн. лв. е била направо смешна, след като само офертите за недовършените кораби, намиращи се тогава на док в корабостроителницата, са били от порядъка на 20 млн. лева. Да не говорим за неоперативните активи на дружеството, чиято оценка варира от 5 до 10 млн. щ. долара. Все пак те включват 100 апартамента, почивна станция, стадион и парцели. Така се стига до измислянето на новаторската схема за намиране на съдружник на флота в съвместното дружество, което ще придобие оперативните активи на корабостроителницата. (Схемата бе подробно описана в бр. 19/10 май 2003 г. на в. БАНКЕРЪ.) Помислено е за защита на интересите на все още държавния БМФ. Гаранциите включват както определената минимална цена, така и условия за съдържанието на бъдещия учредителен договор (като единодушно вземане на решения при увеличаване капитала на дружеството при продажба на части от оперативните активи). Друга клауза предвижда, че ако съдружникът реши да се отърве от акциите, първо трябва да ги предложи на БМФ. Има и изискване за минимален годишен оборот за първите три години след учредяването на дружеството. Въпроси без отговориЗащо се отложи вземането на решение? До крайната цел - сформиране на съвместно дружество и прехвърлянето на активите на корабостроителницата в него, има цяла поредица от стъпки и много условности. Така решението винаги би могло да бъде спряно, ако нещо съмнително се появи в преговорите.Има ли таен фаворит за победител в конкурса, който трябва да спечели, и затова ли се налагат многобройните ако и отлагането на решението?Какъв точно инвеститор се търси в случая: който да даде работа на 3000-4000 души и да осигури поръчки за строителство и ремонт на нови кораби и за ремонт (въпрос от съществено значение за град Варна) или просто удобен партньор, който трябва да отговори на определени очаквания?

Facebook logo
Бъдете с нас и във