Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СТОЛИЧНАТА ОБЩИНА ЕДВА СПАСИ 2.45 МЛН. ЕВРО ОТ ХОЛАНДИЯ

Може да изглежда малко налудничаво, но за една бройка Столичната община наистина щеше да загуби цели 2.45 млн. евро, подарени й от холандското правителство. Средствата бяха предоставени като бонус към кредита от 35 млн. евро, който Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) отпусна на общината през април 2002 г. за реализирането на проекта Рехабилитация на столичния градски транспорт и по-точно за закупуването на нови автобуси, поддръжка на старите и ремонт на линиите. С допълнителните пари пък трябваше да се внедри нова система за електронно таксуване на пътниците. Условието обаче бе реализирането на това начинание да започне най-късно до края на тази година. Сега, броени дни преди изтичането на срока, се оказва, че няма дори тръжна документация с която да се обяви конкурсът за изпълнител, да не говорим за самото му избиране. Холандците бяха на път да си приберат подаръка, но след дълги увещания кметството успя да си издейства едногодишна отсрочка. Изпълнителният директор на столичната компания Градски транспорт Васил Найденов обясни, че този път повредата не е в нашия телевизор: Вината е на консултанта на проекта - холандско-френския консорциум Ниа Транспорт рисърч енд трейнинг (NEA Transport research and training), който се забави с изработването на тръжните документи. Той е трябвало да приключи с всички проучвания, анализи и оценки на новата система и да е окомплектовал тръжните досиета до средата на юли. Плановете на общината бяха още през тази година електронното таксуване да се въведе експериментално по няколко линии, паралелно със старото. Но те си останаха просто едно добро намерение. Днес вече никой не е склонен да посочи конкретен срок, в който ще бъде обявен конкурсът за изпълнител. Засега най-оптимистичната прогноза е нещата да се задвижат към края на първото или началото на второто тримесечие на 2005-а, тъй като е необходимо тръжните документи да бъдат одобрени и от Европейската банка за възстановяване и развитие. Всъщност проблемите съвсем не се изчерпват със забавянето на книжата. Нещо повече - Големите ядове тепърва предстоят За внедряването на новата система кметът и неговите заместници ще трябва да намерят най-малко още 5 млн. евро. По груби разчети на консултанта преминаването от ръчно към електронно таксуване ще струва около 7.5-8 млн. евро. А няколко от фирмите, които възнамерявали да участват в конкурса, оценявали цялата операция даже на 10-11 млн. евро. Единият от вариантите да се осигурят недостигащите пари е общината да изтегли заем. Само че едва ли някоя международна финансова институция ще й го отпусне, като се има предвид полученият през 2002-ра кредит от 35 млн. евро от ЕБВР. Другата възможност е да се привлече инвеститор, който да финансира проекта, но и да получава процент от приходите от градския транспорт през следващите няколко години. Още не знаем откъде ще намерим парите. Но мисля, че сегашната система за производство и продажба на билети гълта достатъчно много средства. Така че с въвеждането на новата голяма част от разходите ще бъдат покрити. Разбира се, ще са необходими и инвестции, които, предполагам, че Столичната община, като 100% собственик на транспорта в София ще успее да намери, отбелязва Васил Найденов. Във всеки случай той е сигурен, че връщане назад няма и, щат-не щат, столичани ще се разделят с ръждясалите и очукани метални перфоратори. Същевременно Найденов не отрича, че екстрата ще доведе и до увеличение на цените за превоз А иначе идеята за електронна система за таксуване съвсем не е лоша. Според заместник-кмета на София Велизар Стоилов, тя ще увеличи приходите на градския транспорт с около 25 процента. Ще принуди и автобусите, тролеите и трамваите в столицата да се движат с максимална точност. Всички коли ще са свързани с диспечерския център, откъдето постоянно ще се следи местонахождението им, и ще се контролират шофьорите за спазването на разписанието. Оттам информацията ще се изпраща до електронните табла, които ще се монтират на спирките (на някои места в София вече ги има) и от които пътниците ще научават колко време остава до пристигането на транспортното средство.Сега се издават карти за линия, за маршрут, за направление, за седмица, за ден, та дори и за час. При електронния вариант ще се пътуват единствено с електронна карта (подобна на банковите), която ще струва между 2 и 6 лв., но ще е за многократно ползване. Притежателят й ще трябва само да я зарежда с някаква сума. След качване в превозното средство ще е достатъчно картата да се доближи на десетина сантиметра от специално електронно четящо устройство. То ще издава звуков и светлинен сигнал, потвърждаващ плащането, а на дисплея ще се изписва останалата сума по картата. Такива апарати ще има на всяка врата. В случай че пътникът е забравил да зареди картата си, системата ще отпуска кредит, който впоследствие ще се възстановява. Самото таксуване ще е по време Обмисля се да има три часови диапазона, като най-малкият е 15 минути, средният - 30 или 45 минути, а най-дългият - около час. Предвижда се монтирането и на монетни автомати, които ще отпечатват хартиени билети. На тях, както в метрото, ще се отбелязва точният час, в който се е качил пътникът. В Столичната община са убедени, че реализирането на проекта ще сведе до минимум броя на гратисчиите и на тези, които си дупчат билети в последния момент при проверка. Апаратурата няма да позволява таксуване малко след като вратите на превозното средство се затворят. Което съвсем не означава, че ще е безгрешна. Въпрос на време е например да се появят карти ментета, както стана преди години, след пускането на уличните телефони с карти от типа Булфон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във