Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СПОРЪТ ЗА БЮДЖЕТА ОПРЯ ДО НЯКОЛКО ХИЛЯДИ ЛЕВА

Независимо от някои прогнози и очаквания проектобюджетът за 2003 г. ще бъде представен за второ четене почти в същия вид, който предизвика редица безпокойства и недоумения. Единствената промяна, на която склони Министерството на финансите, е да преразпредели 36 млн. лв. - с толкова се намаляват планираните разходи за лихви по обслужване на държавния дълг в резултат на смъкването на основната лихва в САЩ с 50 базисни точки преди малко повече от месец. Така общините получиха още 30 млн. лв. за капиталови разходи, а други 3 млн. лв. бяха насочени към строителното министерство за издръжка на четвъртокласната пътна мрежа. Останалите 3 млн. лв. си поделиха поравно НСИ, Министерството на културата и областните управители.Висшият съдебен съвет обаче остана излъган в очакванията си, че ще си осигури поне още 30 млн. лв., обещани от заместник финансовия министър Кирил Ананиев. Депутатите от бюджетната комисия гласуваха съдебната система да изхарчи догодина 138 млн. лв., колкото предвиждаше и проектът на правителството. Но за да не нарушават закона, който предизвика острата схватка с магистратите, парламентарните финансисти формално отказаха да гласуват предложението на кабинета. На практика те одобриха същите числа, само че по предложение на шефа на комисията Иван Искров. Ще напомним, че Висшият съдебен съвет беше представил бюджет за 260 млн. лева.По стара традиция народни избраници от всички партии и всички краища на страната се надпреварваха при гласуването на проектобюджета да предлагат повече пари за своите райони. Повечето от тях искаха допълнителните средства да се вземат от социалното министерство, което явно е предизвикало всеобща завист. Сметките на екипа на Милен Велчев отредиха на това ведомство догодина пет пъти повече средства, отколкото през 2002-а. Неговите разходи ще стигнат 705 млн. лв., като основно перо е програмата От социални помощи към заетост (218 млн. лева). Тази сума ще бъде изразходвана, за да се плаща на трайно безработни да метат и чистят улиците. Още 188 млн. лв. са за социални помощи и детски добавки, които вече няма да се плащат от общинските бюджети, а от министерството на Шулева.Фактът, че кметствата бяха разтоварени частично от досегашните им разходи, предизвика доста спорове дали парите за тях са повече, или по-малко. Предвижда се през следващата година те да похарчат 300 млн. лв. по-малко, колкото горе-долу, според правителството, са и социалните плащания, поети от Министерството на труда. На съпоставима база, като се отчете намесата на Шулева, разходите на общините през 2003-а ще са 1.49 млрд. лв., докато през 2001-а са били 1.47 млрд. лева. Становището на финансовия министър Милен Велчев обаче е, че всички кметства, с изключение на София, ще получат с 10% повече, отколкото тази година, заедно със столицата - с 5% повече на съпоставима база. С това не беше съгласен предшественикът му Муравей Радев, а и кметовете, които сметнаха, че ще имат с 11% по-малко, отколкото през 2001 г. (пак на съпоставима база).В този спор не се роди истината, тъй като депутатите просто подкрепиха разчетите на кабинета плюс заделените допълнително 30 млн. лева. Слаб интерес предизвика и предложената от Муравей Радев опростена схема за финансиране на държавните разходи, прехвърлени на общините (те са за 1.12 млрд. лв. и се покриват предимно с преотстъпения на общините данък върху общия доход). Проблемът, който отказа представителите на мнозинството въобще да се занимават с тази идея, явно не беше свързан толкова с личността на вносителя, колкото с обстоятелството, че този път той показа щедрост, предлагайки общините да получат със 108 млн. лева повече. Естествено за сметка на новите програми на социалното ведомство, които според Радев не са нищо повече от опит за псевдозаетост. Бившият финансов министър бе категоричен, че ако проблемът с общините се реши по подходящ начин, мисията на МВФ ще омекне. Не пожелавам на никое правителство прекратяване на споразумението с Фонда поради неизпълнение на бюджета, добави той, подчертавайки, че при такава заплаха е по-добре изобщо да не се договаря подкрепата на МВФ.Най-много време при обсъждането на проекта отне лобирането за богоугодни каузи за по няколко хиляди лева. Все пак, за разлика от първото четене, не се дискутираха политическите послания на бюджета, които впрочем са твърде противоречиви.

Facebook logo
Бъдете с нас и във