Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СПОР ЗА ПАРИ СПРЯ ГРАДЕЖА НА ЛЕТИЩЕ

Спор за допълнителни пари спря засега изграждането на новия пътнически терминал на летище София. Той трябваше да заработи от 2005 г., но може и да не бъде завършен навреме. От няколко седмици строителните работи по обекта са преустановени. Проектът не е спрян, но има съществено забавяне в изпълнението. То се дължи на промяна в спецификациите на исканата от Летище София работа. Мисля, че става дума за фундамента на новата сграда. Главният изпълнител, фирмата Щрабаг, е поискала промяна на проекта. Налага се спиране на работата и прекалкулиране на необходимите ресурси. Този въпрос ще се разглежда в най-скоро време. Там има проблеми, установени от направените геоложки проучвания. Това обясни пред в. БАНКЕРЪ заместник-министърът на транспорта Никола Янков. Австрийската фирма Щрабаг спечели проведения през миналата година търг, като предложи цена от 112.2 млн. евро. Нетната стойност на договора за строителството на новия пътнически терминал и прилежащата инфраструктура (т.нар. Лот Б1) е 110.608 млн. евро, като 60 млн. евро отпуска Европейската инвестиционна банка, а 50 млн. евро се предоставят по програма ИСПА като безвъзмездна помощ. Останалите средства ще бъдат осигурени от летище София.Цялостният проект за реконструкция, развитие и разширение на летище София предвижда и изграждането на нова писта (т.нар. Лот Б2). Според договора, подписан с кувейтско-арабското смесено дружество, представляващо компаниите Мохамед Абдулмосин Ал-Карафи енд Сонс и Адмак Дженерал Контрактинг Къмпани, стойността на тази част от проекта е 52.973 млн. щ. долара. По-голямата част от средствата се осигуряват от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие, който предоставя 12.3 млн. кувейтски динара (приблизително 42 млн. евро). Но докато строежът на новата писта върви по график, изграждането на пътническия терминал зацикли. Причините са в избора на технологията за т.нар. фундиране. Става дума за фундаменти, които се изграждат под основите - сиреч, изграждане на основа на основата, както обясниха строителни експерти. В договора с Щрабаг е записано, че ще се извърши плоско фундиране. Този вариант е избран на базата на геоложките проучвания, които са направени от българската фирма Стройконсулт, още преди избора на австрийската фирма. През февруари 2003 г. холандската фирма НАКО, която е избрана от Щрабаг за надзорник на проекта, възлага на българската Екогео 92 да направи допълнителни геоложки проучвания, за да бъде изготвен и работен проект. Въз основа на новите проучвания от Щрабаг заявяват, че се налага промяна на проекта и от плоско фундиране трябва да се премине към пилотно. Строителите обясняват, че този метод предполага изливането на подземни железобетонни колони (пилоти).От Стройконсулт правят насрещна проверка, за да установят причината за разминаването между двете проучвания. Тя е възложена на независим експерт - доц. д-р Добрин Денев от катедра Геотехника в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). В изготвената техническа експертиза доц. Денев заявява, че твърдението на австрийската фирма за нестабилност на терена е необосновано. Затова и предложената промяна на проекта - от плоско към по-сложното за изпълнение и по-скъпо пилотно фундиране, е ненужно. Денев подчертава, че в доклада на Екогео 92 не се отрича избрания тип плоско фундиране, но липсват традиционните за такова проучване геоложки разрези, а за сметка на това има насочващи към пилотното фундиране данни. В оценката си проектантската фирма цитира и изследвания на Щрабаг, които обаче не са предоставени, отбелязва Денев. Според него посоченият проблем с подпочвените води може да бъде отстранен по елементарен начин - с изграждането на отводнителни канавки. А това ще отнеме максимум две седмици, уточнява доцентът.По експертна оценка промяната на проекта за нов терминал ще струва между 11 и 40 млн. лв. допълнително. Заради смяната на технологията от Щрабаг са заявили, че трябва да бъдат изградени допълнително 17 бетонни колони. За изграждането на една от най-скъпите ще са необходими около 7 млн. лв., пресмятат специалистите. И заради това бившият транспортен министър Пламен Петров се е възпротивил и е заплашил Щрабаг с прекратяване на договора. В официално писмо до Петров заместникът му Милчо Миланов настоява да бъде направена цялостна оценка на ситуацията, и ако бъдат открити нарушения, да бъдат санкционирани както главният изпълнител, така и виновните подизпълнители. Това става през юни, близо месец преди правителствените рокади. До момента обаче двете страни все още не могат да се разберат, което е и причината обектът да бъде замразен. Миланов е запознал с проблемите и настоящия транспортен министър Николай Василев. Двамата са инспектирали строежа на летище София в понеделник (11 август). Отговарящият до скоро за него заместник на Пламен Петров е обяснил на вицепремиера причините за спора.Една от съществените причини, поради която са били отрязани мераците на Щрабаг, е че от Европейската инвестиционна банка категорично са заявили, че за увеличаване на цената не може и да се говори, твърдят запознати.Според повечето от експертите, ангажирани в проекта, зад всички тези машинации се крият интереси и на хора от министерството. В писмо до Милчо Миланов, с което в. БАНКЕРЪ разполага, строителният инженер доц. Йонко Пенев препоръчва незабавното спиране на всякакви строителни работи по обекта и отстраняването на надзорната фирма НАКО. Въпреки, че доц. Пенев не е обвързан с проекта по никакъв начин, очевидно има доста добри източници на информация, тъй като очертаните от него проблеми и цитираните факти и цифри съвпадат с реалните.В писмото си Йонко Пенев визира конкретно и доскорошния шеф на дирекция Транспортна политика Димитър Зоев, който се пенсионира.Кой е крив и кой е прав в случая, тепърва ще се изяснява. Отделен въпрос е дали ще се разбере и чии интереси, ако има такива, надделяват над държавните. По-важното е, че през изминалата седмица облаците около новата летищна сграда започнаха да се разпръскват. Министър Николай Василев лично се е заел със спора. Ако го разреши, има реални шансове през 2005 г. новото летище в София да посрещне първите си пътници.

Facebook logo
Бъдете с нас и във