Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

SOS за превъоръжаването на армията

Фрегатата "Дръзки".
S 250 65e3d856 845c 4dba af90 a772806f01d7

Независимо от гръмките заклинания и различни проекти и програми превъоръжаването на българската армия така и не се получава. Някой ще възрази: в периода от 2002-ра до 2013-а бяха усвоени 2.5 млрд. лв. за купуване на нова техника. самолети "Спартан", самолет "Пилатос" (за ВИП превози!), хеликоптери "Кугър", бойни пехотни машини "Пантер", "Мерцедес"-и, фрегати от Белгия... Но на практика почти нищо от това не е боеспособно и годно за употреба.

Единственият ни останал летящ "Спартан" беше потрошен в началото на 2018-а, а договор за реновацията на тези самолети се подписа едва през май. От 12-те закупени хеликоптера "Кугър" летяха едва четири, един от които изгубихме неотдавна след катастрофа. Споровете между България и доставчика "Юрокоптер" се точиха години наред, стигна се и до съдебен арбитраж. Но засега никой не дава или не желае да даде отговор защо в договора не са били разписани точно условията за поддръжка, експлоатация и резервни части.

След избухналите обществени скандали

за одисеята с бойните самолети за авиацията вече всички знаят достатъчно. Не знаят обаче, че по всяка вероятност тя ще продължи. Защото гласуваните от парламента на 8 юни със 151 гласа "за"  само 7 "против" и един въздържал се депутат 1,8 млрд. лв. (около 1.125 млрд. щ. долара равностойност) стигат за покупката на нови изтребители F-16, а се говори за доставка на бойни изтребители "втора ръка".

За сравнение с българската модернизация на армията и начина, по който се харчат средствата за нея, е добре да се види световната практика. Например тези дни - на 25 юни, компанията Lockheed Martin получи договор от правителството на САЩ на стойност 1.2 млрд. долара за последна модификация F-16 Block 70 за Кралските ВВС на Бахрейн. Това е първият договор и първа продажба на тази най-съвременна модификация и това ще са първите самолети, които ще слязат от новата поточна линия за F-16, която ще се намира в Грийнвил, Южна Каролина. И забележете, че с, кажи-речи, българската сума за осъвременяване на авиацията ни се купуват не 8 бройки, каквито са нашите разчети, а два пъти повече - 16 нови самолета F-16. Цената на един е излязла по 75 млн. долара при предвидени у нас почти двойно по-високи разходи - 140 млн. долара. При това, както е тръгнало, българските власти  май отново

ще предпочетат техника "втора" и даже "трета ръка"

Освен за щатски машини ще се искат предложения и за нови "Юрофайтър" от Германия и втора ръка от Италия, за нови и употребявани "Рафал" от Франция и за нови и "втора ръка" "Грипен"-и от Швеция. От американците, израелците и Португалия ще се търсят предложения за употребявани F-16. Още две оферти ще бъдат поискани от САЩ, този път за нови и за употребявани F-18.

Странно защо изведнъж се поиска информация за по-тежък боен самолет като F-18, който не ни е по джоба. Но пък има обяснение за предпочитанията към летящия скрап (португалските самолети) или модернизирания такъв (от САЩ, Италия, Франция и Швеция). Просто всичко "голямо" в България - от магистралите до превъоръжаването на армията, е преди всичко далавера и комисиони зад кулисите.

Най-крещящият пример за този остапбендеровски подход е случаят около фрегатите за военно-морския ни флот. Имаше френското предложение за четири фрегати за милиард долара. По онова време София ухажваше Париж, защото Франция усилено работеше и постигна освобождаването на нашите медицински сестри в Либия. Само че веднага след успеха на преговорите между Никола Саркози и Муамар Кадафи покупката зацикли завинаги. В отговор Елисейският дворец наточи френската рапира и негласно блокира влизането ни в Шенгенското пространство. В крайна сметка България купи три белгийски фрегати на старо. Съвсем амортизирани и практически негодни за сериозни военни действия. На всичко отгоре  сякаш нарочно бяха торпилирани дори и ограничените бойни възможности на тези кораби.

Заради поддръжката им започна

грозен процес на вътрешна канибализация

- сваляха се части от един плавателен съд, за да се сложат на друг. Така вместо боен кораб фрегатата "Горди" бе обърната на склад, от който се изписваше необходимото. Моряците прибягнаха до тази крайна мярка, защото средства за поддръжка в бюджета на ВМС не се предвиждаха. А и по-добре е да имаш две работещи фрегати за сметка на третата, отколкото нито една.

Запознати със случилото се и случващото  разправят, че белгийските военно-морски сили буквално с лупа издирили всичко по своите бази и като резултат ни събрали 100 контейнера с имущество и резервни части. България обаче години наред не намери пари да ги транспортира от Зеебрюге до Варна и Бургас.

Междувременно изтече  ресурсът на противокорабните ракети "Екзосет" на "Дръзки". Те трябваше да бъдат унищожени чрез пуск в морето, за да се обучат моряците, но и това не се случи - нямаше гориво, за да се изолира районът на стрелбите. Всъщност имаше, само че се разходваше за друго. След пристигането на фрегатите у нас генераторите им пет години работеха денонощно, произвеждайки ток и консумирайки огромно количество мазут, тъй като не бе купен елементарен преобразовател на напрежението от 60 Hz белгийски стандарт на българския с 50 Hz. Разбира се, от доставките на горивото спечелиха някои фирми.

Връх на парадокса беше, че за финал военното министерство плати 500 000 лв., за да бъдат унищожени ракетите "Екзо­сет" в заводите "ТЕРЕМ-Костенец". С "Верни" и "Горди" нямаше такива проблеми, защото те така и не бяха снабдени с противокорабни ракети. 

Фрегатите ни излязоха солени, но не може да се отрече, че още през 2001 г. белгийските ВМС констатират в свой анализ, че през 2008-а ресурсът им изтича и ще са необходими по около 75 млн. евро на кораб за модернизация. Тя пък ще удължи живота им едва с десет години и затова е решено да бъдат свалени от въоръжение. Невероятно изглежда кабинетът на Симеон Сакскобургготски, който направи покупката, да не е знаел тези факти. При все че у нас

всичко е възможно - дори и невъзможното

Заради създалата се ситуация сега отново се заговори за покупката на многоцелеви патрулни кораби (корвети). Но сключеният за целта с нашата фирма "Делфин" договор се оказа неизпълним. В края на миналата година тя се отказа от него поради промени в закона, с които върху тези сделки започна да се начислява ДДС. По този начин цената за два кораба скочи от 820 млн. на 964 млн. лева.

От проектната документация за новите корвети става ясно, че една от идеите на военните е при ескалация на напрежението да използват патрулните кораби за защита на платформите за добив на нефт и газ в черноморския шелф на страната. Резон може би има и още през ноември миналата година бяха отправени искания за ориентировъчни предложения от 11 чуждестранни и български компании. Осем от тях са корабостроителници - DCNS, Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG, BAE Systems, DAMEN, Fincantieri, Navantia, ThyssenKrupp и МТГ- "Делфин". Седем  са предоставили примерни оферти, като най-евтината е около 665 млн. лв., а най-скъпата около 1.2 млрд. лева. Естествено, тези суми са прогнозни и могат да варират с около 15-20% процента. Отделно се калкулират разходите за поддръжка в рамките на 30-годишен жизнен цикъл на плавателните съдове. Експерти смятат, че те ще са между 120 млн. и 180 млн. лв. по сегашната стойност на лева.

Проблемът обаче е същият като при изтребителите

- в българското предложение се предвижда и покупка на техника "втора ръка", както и възможност корабите да се произвеждат изцяло или отчасти у нас.

Другата въпросителна е около цената - висока или ниска е тя? Висока е даже и за нов кораб, да не говорим за покупка на старо. За сравнение, свръхмодерната шведска лека корвета - флагман на техния флот "Висби" струва 180 млн. долара и е истински многоцелеви кораб, включително  и с възможност за борба с подводници.  

Едно е сигурно и историята с патрулните кораби няма да мине гладко и едва ли военноморският ни флот ще се сдобие скоро с нищо ново и съвременно.

 

КАРЕ

Цени на някои фрегати на въоръжение в различни бойни флотове (в щ. долари):

Sachsen Type 124 (Германия) - 1,06 млрд.;

F105 Cristobal Colon (Испания) - 954 млн.;

FREMM (френско / италианска) - 745 млн.;

Бертолф (Национална охрана на САЩ) - 641 млн.;

F100 Bazan (Испания) - 600 млн.;

De Zeven Provincien (Холандия) - 532 млн.;

Valor MEKO A200 (Южна Африка) - 327 млн.;

Absalon (Дания) - 269 ​​млн.;

F-22P Zulfiquar (Китай / Пакистан) - 200 милиона.

Корвети:

Braunschweig K-130 (Германия) - 309 млн.;

Baynunah (ОАЕ) - 137 млн.;

MILGEM (Турция) - 250 млн.;

Visby (Швеция) - 184 млн.;

BAM (Испания) - 116 млн.;

Clyde (Великобритания) - 47 млн.;

Sentinel (Франция) - 47 милиона.

 

Григор Лилов

Facebook logo
Бъдете с нас и във