Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СОНИ НАВЛИЗА В НОВА ЕРА

На приземния етаж в централния офис на компанията Сони (Sony) в японската столица Токио има малък музей. Зад стъклена стена, на висок пиедестал, е сложен един от оригиналните касетофони, произведени през 1950 г. от новосформираното предприятие Токио телекъмюникейшънс инджиниъринг (Tokyo Telecommunications Engineering) - предшественик на днешния световен технологичен и медиен лидер Сони. Посетителят може да натисне едно копче и из залата се разнасят гласовете на основателите на компанията - Акио Морита и Масару Ибука. Бащите на Сони вече са покойници, но техните духове продължават да съпътстват мениджърите на японската корпорация в опита им да я преведат през най-драматичната трансформация в нейната история. Морита и Ибука построиха Сони подобно на огромен вертикален склад за хора и технологии - със строга йерархия и яки стени, гарантиращи независимостта на компанията, картинно описва фирмата Хауърд Стринджър, главен изпълнителен директор на щатското поделение на Сони. Времената обаче се променят и днес, повече от всякога, въпреки всеизвестната фанатична привързаност на японците към традициите, групировката е изправена пред необходимостта от преструктуриране. Сони е първата местна компания, която на 28 януари 2003 г. обяви промяна в управленския си модел в съответствие с добавките към японския Търговски кодекс. Те бяха гласувани от японския парламент през май 2002 г. и ще влязат в сила на 1 април 2003 година. На местните фирми се препоръчва да възприемат американската система за корпоративен мениджмънт (борд, съставен от комитети и независими директори), да увеличат влиянието на акционерите върху политиката на компаниите и ясно да диференцират контролните и оперативните управленски органи. В Сони ще бъдат образувани отделни комитети на акционерите, прикрепени към борда на директорите. Наред с другите им функции те ще номинират изпълнителни директори и ще надзирават финансовите операции на компанията. Длъжността председател на борда на директорите и главен изпълнителен директор вече няма да може да се заема от едно и също лице. На 29 януари, един ден след оповестяване на мерките за преструктуриране на японския технологичен гигант, председателят на борда на директорите на компанията Норио Охга обяви, че напуска своя пост. Сегашният главен изпълнителен директор Нобуюки Идеи, който постъпи в компанията през 1995 г., по изключение ще съвместява двата поста, докато акционерите не определят наследник на Охга.Глобалните промени в Сони бяха предизвестени още в началото на януари 2003 г. от неочакваната оставка на Томи Мотола - харизматичния шеф на музикалното поделение Сони мюзик ентъртейнмънт (Sony Music Entertainment). Мотола бе принуден да напусне този пост една година преди официалното изтичане на поредния му доходоносен договор с японската компания. Според осведомени източници прочутият музикален бос разгневил японските мениджъри с независимата си политика и упоритото си нежелание да възприеме новия бизнесмодел, отричащ едноличното управление. За наследник на Мотола е определен аматьорът в музикалния бранш Ендрю Лак, който до 10 януари 2003 г. е заемал длъжността шеф на новините в щатската телевизия Ен Би Си (NBC). Предполага се, че неопитният Лак послушно ще проведе всички реформи, спуснати от централата в Токио, между които и орязване на разходите на Сони мюзик и закриване на работни места.Разностранната дейност на Сони поставя японската корпорация в условията на ожесточена конкуренция в няколко ключови бранша - високотехнологичния (където се сблъсква с Майкрософт (Microsoft), медийния (където се бори със закъсалия напоследък световен лидер АОЛ Тайм Уорнър (AOL Time Warner), производството на битова електроника, компютри и високотехнологични играчки и др. Сблъсъкът на Сони със софтуерния гигант Майкрософт е особено сериозен, тъй като и двете компании опипват почвата в нехарактерни за традиционната им дейност области. Японската корпорация обяви през декември 2002 г., че започва работата върху операционна система с отворен код, базирана на Линукс (Linux) - основният конкурент на глобалната майкрософска система Уиндоус (Windows). В същото време компанията на Бил Гейтс разработва потребителски електронни устройства като конзоли за компютърни и видеоигри, което досега беше приоритетна дейност на Сони. Подразделението на Сони за производство на електроника, което осъществява 65% от общите продажби на компанията, е принудено да намалява цените на своите продукти под натиска на конкуренти като Самсунг електроникс (Samsung Electronics), които се пробват да завоюват позиции на пазара на луксозна техника чрез по-евтина продукция. И докато телевизорите с плазмени екрани и дигиталните камери на Сони все още се пласират добре, персоналните компютри Вайо (Vaio) на японската компания се продават доста слабо - конкурентните им машини са с по-лош дизайн, но са евтини.Сони се опитва да удържи позициите си и на пазара на мобилни апарати чрез съдружието си с шведската Ериксон (Ericsson). На 29 януари 2003 г. двете компании обявиха, че всяка от тях ще инвестира по 150 млн. евро в закъсалото в момента съвместно предприятие за производство на телефоните Sony-Ericsson. Все пак Сони продължава да отчита рекорден ръст на продажбите главно благодарение на популярните в цял свят конзоли за видеоигри Плейстейшън (PlayStation) и на филмовия си бизнес Сони пикчърс (Sony Pictures), който през 2002 г. произведе такива успешни хитове като Човекът-паяк и Мъже в черно II. Според финансовите резултати от последното тримесечие на 2002 г., японският конгломерат е увеличил нетните си приходи до 1.06 млрд. щ. долара (125.4 млрд. йени), или с 96% в сравнение със същия период на предишната година. Пред изтеклата 2002 г. само продукцията на филмовото подразделение на Сони е продала билети за кино на стойност 4.71 млрд. щ. долара. Продажбите на конзолите за видеоигри Плейстейшън пък са донесли 7.54 млрд. щ. долара. Единственото разочарование сред четирите основни сфери на дейност на Сони (електроника, видеоигри, музика и филми) са финансовите резултати на Сони мюзик. През последното тримесечие на 2002 г. оперативната печалба на музикалното подразделение е паднала с 18.3 млн. щ. долара - до 174.2 млн. долара, което се обяснява с глобалната стагнация в музикалната индустрия, ударена от ИНТЕРНЕТ-пиратство и спадащи продажби на албуми. Въпреки всичко засега духовете на първооснователите на Сони Морита и Ибука могат да почиват спокойно. Днешните мениджъри на японската компания не се страхуват да поемат риска от драстични промени и топуволнения, за да я въведат в новата ера на глобалните комуникации.

Facebook logo
Бъдете с нас и във